اتحادیه‌های عمدتا کارگری و دولت در فرانسه بیش از دو ماه است که بر سر مفاد لایحه اصلاح قانون کار در خیابان‌ها و معابر عمومی با یکدیگر زور آزمایی می‌کنند که در این میان پلیس با خشونت با معترضان برخورد کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۴۰۱

اختلاف اساسی در این بین این است که کارفرمایان با استناد به این قانون از دستی برتر در برخورد با کارکنان و کارگران زیرمجموعه خود برخوردار خواهند شد و حق اعتراض کارگران بسیار کمرنگ و حتی نادیده انگاشته شده است، به همین دلیل این اعتراضات از سوی اتحادیه‌ها همچنان به قوت خود باقی مانده است. در این میان کابینه دولت با پیش‌بینی این مورد که تصویب این لایحه در مجلس، احتمالا به مانع برخورد خواهد کرد با استناد به ماده قانونی معروف 3/49 بدون نیاز به مراجعه به اخذ رای نمایندگان، آن را به نفع خود به تصویب رساند. با این اقدام دولت، اوضاع متشنج شده، رو به وخامت نهاد و اعتصاب‌های فلج‌کننده از پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های هسته‌ای و کامیونداران یکی پس از دیگری شروع شد. با ادامه اعتصاب‌ها و گسترش آنها به تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم برخی از جایگاه‌های پمپ بنزین تعطیل و برخی دیگر با صف‌های طولانی خودرو‌ها روبه‌رو هستند. مشکل گازوئیل هم عمدتا برای تامین سوخت خودروهای سنگین با افزایش نرخ 20 تا 30 یورو در هر لیتر روبه‌رو شده است. پلیس برای تحت کنترل درآوردن اوضاع متشنج در خیابان‌های پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه با گاز اشک‌آور و باتون با معترضان بدون کمترین مماشاتی برخورد می‌کند. معترضان هم در مقابل با پرتاب سنگ، تخریب و آسیب رساندن به اماکن و اموال عمومی تصویر نابهنجاری را به نمایش گذاشته‌اند.

نکته قابل توجه این است که رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا از 22 خرداد به میزبانی فرانسه شروع خواهد شد. دولت برای برگزاری هر چه بهتر این رقابت‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در زمینه حرکت قطارها، پرواز هواپیما‌ها و تامین برق دارد و با تهدید به اخلال و اعتصاب اتحادیه CGT که بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری فرانسه محسوب می‌شود، مشخص نیست برنامه دولت برای فائق آمدن بر مشکلات به چه صورت است.

در رابطه با اوضاع کنونی فرانسه دو نکته مهم و اساسی قابل ذکر است:

1 ـ چرا در پوشش اخبار و ارائه گزارش‌هایی از ناآرامی‌های فرانسه، رسانه‌هایی مانند بی.بی.سی، سی.ان.ان، العربیه و الجزیره به وظیفه حرفه‌ای مورد ادعای خود عمل نمی‌کنند؟ این کم‌کاری و بی‌توجهی از کجا نشات می‌گیرد، شاید از منظر این رسانه‌ها این تحولات ارزش خبری ندارند یا چون مربوط به فرانسه است، جایی برای انعکاس گسترده آن نیست؟

2 ـ برخورد خشن و گسترده پلیس با معترضان، واکنش و اعتراض هیچ نهاد حقوق بشری را بر نیانگیخته است. در صورتی‌که برخوردهای بسیار سهل گیرانه پلیس با معترضان در مقیاس بسیار کوچک‌تر از این موارد در کشورهایی که منتقد سیاست‌های تبعیض‌آمیز اروپا و آمریکا هستند، سازمان‌های حقوق بشری را به واکنش وامی‌دارد.

علی علوی - مدیر دفتر صدا وسیما در پاریس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها