سازمان ملل و جمعی از کشورهای جهان از جمله آمریکا و روسیه در بیانیه‌هایی جداگانه، حملات تروریستی روز دوشنبه به شهرهای طرطوس و جبله در استان لاذقیه سوریه را که به کشته شدن ده‌ها نفر انجامید، محکوم کردند.
کد خبر: ۹۰۷۶۱۹

این درحالی است که روسیه می‌گوید گروه تروریستی جبهه النصره با بسیج نیروهای خود قصد حمله به دمشق و حلب را دارد و از سوی دیگر طبق توافقات بین‌المللی، روسیه یک قانون اساسی جدید را برای آینده سوریه تهیه کرده است که در آن از اختیارات رئیس‌جمهور کاسته شده و قدرت او بین مناطق تقسیم می‌شود .

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری سیریا نیوز، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حملات تروریستی دیروز در سوریه نسبت به تشدید درگیری‌ها در نزدیکی دمشق ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز حملات تروریستی در سوریه را محکوم کرد. در همین ارتباط، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: هدف داعش از حمله به شهرهای ساحلی سوریه ایجاد تفرقه و فتنه میان سوری‌هاست و با این حال حل سیاسی بحران سوریه براساس روند انتقالی برای به شکست کشاندن طرح‌های داعش کافی است. وزارت خارجه روسیه این انفجارها را چالش وقیحانه‌ای دانست. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز پیام تسلیتی را برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فرستاد. همچنین علاوه بر ایران، لبنان و عراق برخی کشورهای دیگر از جمله اسپانیا، آلمان، جمهوری چک، مصر و بلغارستان با صدور بیانیه‌هایی انفجارهای تروریستی جبله و طرطوس را محکوم کردند .

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد، جبهه النصره برای آغاز حمله‌ای گسترده به دمشق و محاصره ارتش سوریه در حلب آماده شده و به همین منظور گروهی از تروریست‌ها متشکل از 6000 نیرو را در استان حلب گردآوری کرده است. این منبع، برقراری آتش‌بس 72 ساعته در غوطه شرقی دمشق و داریا را از امروز خواستار شد.

در خبری دیگر آمده است که روسیه تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه را به پایان رسانده است. به گفته روزنامه الاخبار لبنان براساس توافقی در شورای امنیت، یک جدول زمانی برای صدور پیش‌نویس قانون اساسی سوریه همزمان با آغاز ماه آگوست (مرداد) تعیین شده است. طبق طرح روسیه در قانون اساسی جدید نام سوریه از یک کشور عربی به «جمهوری سوریه» تغییر یافته و ماده مربوط به مذهب رئیس‌جمهور لغو و اختیارات رئیس‌جمهور کاهش پیدا کرده و در عوض به «مناطق» داده شده است.

این تحولات در حالی انجام می‌شود که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دستور برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید این کشور را صادر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها