شامگاه یکشنبه‌عرصه درخشش سینمای ایران در جهان بود و فیلم «فروشنده» تازه‌ترین درام اجتماعی اصغر فرهادی همه چشم‌ها را به خود خیره کرد و تحسین فراوان تماشاگران و منتقدان را به همراه داشت.
کد خبر: ۹۰۷۴۰۴

داوران شصت و نهمین دوره این رویداد هم نظر مثبتی روی این فیلم داشتند و شهاب حسینی را به عنوان بهترین بازیگر مرد و اصغر فرهادی را به عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس انتخاب کردند. به بهانه این پیروزی بزرگ، نگاهی داریم به پیشینه این جوایز در چند سال اخیر و این‌که چه سینماگرانی جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن پنج سال اخیر جشنواره معتبر کن را به خود اختصاص دادند که بیانگر اهمیت موفقیت سینمای ایران است.

بهترین بازیگر مرد

در جشنواره فیلم کن 2016 جایزه بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی، بازیگر فیلم فروشنده رسید. شهاب حسینی متولد 14 بهمن 1352 است. حسینی پیش از این خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را ‌همراه گروه بازیگران مرد فیلم جدایی نادر از سیمین در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2011، کسب کرد.

بهترین فیلمنامه

جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره کن 2016 به اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» رسید. فرهادی متولد 17 اردیبهشت 1351 کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم اهل ایران است. پیشتر فیلم جدایی نادر از سیمین او جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرده‌است .

بهترین کارگردانی

جایزه بهترین کارگردانی در سال 2016 را الیویه آسایاس برای «خریدار شخصی» و کریستین مونجیو برای «فارغ‌التحصیلی» کسب کردند. الیویه آسایس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی است. کریستین مونجیو، کارگردان رومانیایی برنده نخل طلا در سال 2007 نیز است.

بهترین بازیگر زن

در جشنواره فیلم کن 2016 جایزه بهترین بازیگر زن را ژاکلین ژوزه برای فیلم «رزای من» کسب کرد. ژاکلین ژوزه هنرپیشه و کمدین اهل فیلیپین است. او از سال 1986 میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است.

نخل طلای فیلم کن

جایزه بزرگ نخل طلا را کن لوچ برای فیلم «من، دانیل بلیک» در جشنواره 2016 کسب کرد. کن لوچ ،کارگردان سینما و تلویزیون اهل انگلستان است. او به دلیل سبک کارگردانی ناتورالیستی و متاثر از واقع‌گرایی اجتماعی، شناخته می‌شود. او تاکنون دو بار موفق به دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها