jamejamonline
فرهنگی سینما و تئاتر کد خبر: ۹۰۵۸۸۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۶:۳۵

سینماداران شهرستانی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، مشکلاتی که به دلیل دوری از پایتخت و بی‌اعتنایی برخی از رسانه‌ها آن‌طور که باید و شاید به گوش مسئولان نمی‌رسد یا اگر هم می‌رسد توجه چندانی به آن نمی‌شود. البته در ماه‌های اخیر استقبال گسترده مردم از سینماها چراغ‌شان را روشن نگه داشته، اما به اعتقاد کارشناسان سینما این روند دائمی نخواهد بود و قطعا اگر چاره‌ای اساسی برای مشکلات سینماها اندیشیده نشود آنها به سالن‌هایی متروکه مبدل می‌شوند.

هزار و یک غصه سینماداری در شهرستان

توجه به بازسازی سالن‌های سینما توسط موسسه سینما شهر گامی در برای تغییر شرایط حاکم بر سینماها بود و این اقدام تا اندازه‌ای توانست شرایط حاکم بر سالن‌های سینما در شهرستان‌ها را بهبود ببخشد. هر چند این اقدام هم به اعتقاد سینماداران شهرستانی حاشیه‌هایی به همراه داشت و آن‌طور که انتظار می‌رفت به انجام نرسید.

پیش به سوی تغییر کاربری

منصور نورپور، مدیر سینما قدس اصفهان با گلایه از بی‌توجهی موسسه سینما شهر و وزارت ارشاد به وضعیت سینماها در شهرستان‌ها به جام‌جم گفت: موسسه سینما شهر تنها به سینماهای در حال ساخت کمک می‌کند، نه به سینماهای آماده‌ای که مشکل تجهیزات دارند. سینما شهر وقتی می‌خواهد برای دستگاه‌های دیجیتالی لامپ هم بیاورد اول پولش را می‌گیرد بعد می‌آورد!

او تاکید کرد: مشکل اصلی سینماداری برای ما تامین مخارج سینماست. هر سال حقوق کارکنان، بیمه، پول آب و برق و... افزایش می‌یابد و هرچه در جلسات مربوط هم آنها را مطرح می‌کنیم هیچ فایده‌ای ندارد. حتی قرار بود موسسه سینما شهر و وزارت ارشاد یارانه‌ای به ما بدهد که از آن هم خبری نشد! ما در چنین شرایطی به تغییری کاربری هم راضی هستیم که آن را هم نمی‌پذیرند. اگر راضی می‌شدند که من به شخصه ثانیه‌ای هم معطل نمی‌کردم و این کار را انجام می‌دادم.

او گفت: خوشبختانه وضعیت فروش فیلم‌ها از ابتدای امسال خوب بوده که امیدوارم این روند تا آخر سال ادامه بیابد.

مشکلات فراوان اقتصادی

شاپور کیایی، مدیر سینما سپیدرود رشت هم وضعیت سینماداری در شهرستان را نامطلوب دانست و توضیح داد: مشکلات اقتصادی ما زیاد است. ما باید عوارض شهرداری، ارزش افزوده و... را پرداخت کنیم، آن هم در شرایطی که جدا از چند ماه اخیر فیلم‌ها بازدهی مالی ندارند.

کیایی که 74 سال سینماداری را در کارنامه کاری خود دارد، ادامه داد: صندلی‌های قدیمی، ناکارایی سیستم گرمایشی و سرمایشی و... همه نیاز به هزینه دارد.

کیایی با ابراز رضایت از فروش اخیر فیلم‌های سینمایی ادامه داد: امسال فروش فیلم‌ها عالی بود و ما واقعا راضی بودیم که قطعا تا آخر سال ادامه نخواهد داشت، چون فیلم‌های طنزی مثل «من سالوادور نیستم» و... مگر چند بار در سال ساخته می‌شود که مردم از آنها استقبال کنند! سال‌ها بود که سینماها شاهد چنین گیشه‌ای نبودند. اگر تمام فصول سال مثل چند ماه اخیر باشد که ما مشکلی نداریم. در چنین شرایطی نه تنها دخل و خرج ما با هم جور درمی‌آید که اضافه هم می‌آوریم. هر کالایی وقتی کیفیت داشته باشد خریدار هم دارد. کالای ما هم در اینجا فیلم است که وقتی خوب باشد مخاطب هم دارد. مخاطب که باشد چرخه سینما می‌چرخد و سینما رونق می‌گیرد. قرار است بعد از فیلم «من سالوادور نیستم»، فیلم «رسوایی 2» را اکران کنیم که البته به فروش آن هم با توجه به میزان استقبال از سری اول آن بسیار امیدواریم.

ساناز قنبری

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رسانه ملی و جوانگرایی سیستمی

رسانه ملی و جوانگرایی سیستمی

یکی از سیاست‌های مهم مدیریتی سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما، اهتمام ویژه به رشد، تربیت و به‌کارگیری ظرفیت عظیم نیروهای جوان و پرنشاط انقلابی در سطوح مختلف رسانه ملی است.

صد حیف ...

صد حیف ...

هر قدر به روزهای پایانی نزدیک‌تر شدیم، دلهره‌ای محکم‌تر وجودم را چنگ زد. شبیه کودکی بودم که به اضطراب جدایی دچار شده، شبیه کسی که همه عزمش را جزم کرده برای مهاجرت، اما نگاه منتظری در سالن ترانزیت فرودگاه ته دلش را خالی می‌کند ... شبیهِ شبیه هیچ کس ...

وداع با ماه عزیز

وداع با ماه عزیز

ماه مبارک رمضان که تمام می شود به خاطر ویژگی‌هایش با آن «خداحافظی» می‌کنیم. هرکسی که در این ماه مبارک با شرایطی روزه گرفته که در رساله‌های عملیه آمده، ان‌شاءا... از همگان قبول است، زیرا خداوند اساس شریعت را بر سهل بودن نهاده است.

گفتگو بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر
افطاری‌ ها

ماه رمضان امسال چه سریال‌هایی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما خواهند رفت؟

افطاری‌ ها

پیشخوان بیشتر