پس از برگزاری اولین کنگره حزب کارگر به رهبری کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی، کارشناسان احتمال می‌دهند مقام‌های این کشور به دنبال برقراری ارتباط موثر با دنیا و تغییر در سیاست خارجی کشورشان باشند.
کد خبر: ۹۰۵۸۴۸

به گزارش ایرنا، پیونگ یانگ در اولین گام پس از این کنگره چهار روزه که هفته پیش برگزار شد، ری یونگ هو، سفیر سابق این کشور در انگلیس و معاون سابق وزیر خارجه را به عنوان وزیر خارجه جدید کره منصوب کرد. این دیپلمات باتجربه و کارکشته که سابقه مذاکره با آمریکا و کره‌جنوبی به عنوان دو رقیب کره شمالی را در کارنامه دارد، ریاست دستگاه دیپلماسی این کشور را به‌عهده گرفت تا شاید بتواند درهای بسته مجامع بین‌المللی را روی کشورش بگشاید.

آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره نوشت: تحلیلگران کره جنوبی بر این عقیده‌اند که انتصاب ری یونگ هو به این سمت در این مقطع زمانی، بخشی از تلاش‌‌های پیونگ یانگ برای احیای دیپلماسی به بن‌بست رسیده و بهبود روابط با جهان است. البته نباید فراموش کرد انتصاب یونگ هو به این سمت به این زودی نمی‌تواند درهای بسته به روی پیونگ یانگ را بگشاید و مذاکرات هسته‌ای متوقف شده را به حرکت بیندازد.

کره شمالی پس از انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای و پرتاب موشک دوربرد در اوایل سال‌جاری میلادی با تحریم‌های بیشتری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد روبه‌رو شد. مذاکرات شش جانبه خلع‌سلاح هسته‌ای کره شمالی با حضور این کشور و آمریکا، کره جنوبی، روسیه، چین و ژاپن از سال 2008 و به دلیل خروج پیونگ یانگ از این مذاکرات متوقف شده است.

ری یونگ هود، سال 2011 با نماینده ارشد هسته‌ای کره جنوبی در بالی اندونزی به توافق مهمی در زمینه ازسرگیری مذاکرات متوقف شده دست یافت که در نوع خود بسیار مهم بود، اما حضور نظامی آمریکا در منطقه و نگرانی کره شمالی از این حضور، پیونگ یانگ را از میز مذاکره دورتر و به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای و موشک‌های دوربرد نزدیک‌تر ساخت. تحلیلگران بر این عقیده‌اند که اقدامات و سابقه وزیر خارجه جدید کره شمالی، نویددهنده این است که این کشور برای خروج از وضعیت فعلی و ارتباط با کشورهای جهان و همچنین تحقق وعده‌های اقتصادی رهبر جوان این کشور وارد عمل شده است، حال باید منتظر ماند و دید که آیا این تغییر مهره اول دومینوی تغییرات در کره شمالی است یا تغییرات به همین یک مورد ختم خواهد شد. نکته دیگر این‌که آیا آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای مخالف کره شمالی به همراه هم‌پیمانان منطقه‌ای خود، یعنی ژاپن و کره‌جنوبی تغییرات در این کشور را به فال نیک خواهندگرفت یا خیر و این‌که تعامل با این کشور به چه نحوی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها