معمولا در افراد مبتلا به دیابت، گردش خون در پاها و انگشتان محدود می‌شود و چون بیشتر اوقات پاها بدون حس می‌شود و فرد اغلب درد و سوزش مربوط به صدمات و ضایعات پا را احساس نمی‌کند، همیشه خطر ایجاد زخم در پاها وجود دارد و چون بهبود زخم در مبتلایان به بیماری قند به‌دلیل متابولیسم ناقص قند خون با تاخیر و اغلب با عفونت همراه است، در نتیجه این گروه از بیماران باید به‌طور جدی مراقب اندام‌های تحتانی به خصوص پاها و انگشتان باشند.
کد خبر: ۹۰۳۸۰۳
اصول مراقبت از پای افراد دیابتی

ـ روزانه پاهای خود را عریان و مشاهده کنید و از نظر وجود بریدگی، تاول، نقاط قرمز و متورم، پینه، میخچه، خشکی، تغییر رنگ، ساییدگی و هر نوع آسیب‌دیدگی دیگر بررسی کنید و اگر مشاهده کف پاها برایتان دشوار بود از یک آینه یا یکی از افراد خانه کمک بگیرید. در صورت بروز زخم اگر روند التیام پس از یک روز آغاز نشد به پزشک اطلاع دهید.

ـ برای از بین بردن پینه و میخچه پا از سنگ پا استفاده کنید و با ملایمت روی این نواحی را صاف کنید.

ـ اگر خشکی پوست دارید یک لایه نازک از کرم یا روغن‌های نرم‌کننده روی پوست پا بجز لای انگشتان بکشید و آن‌قدر ماساژ دهید تا پوست نرم و لطیف و صورتی رنگ شود. این‌گونه به حرکت بهتر جریان خون در پاها نیز کمک خواهید کرد.

ـ روزانه پاهایتان را با آب گرم، نه داغ بشویید و با حوصله با حوله‌ای نرم بخصوص بین انگشتان پا را خشک کنید تا از بروز بیماری‌های قارچی در امان بمانید و نکته مهم‌تر آن‌که برای کنترل حرارت آب از پاها کمک نگیرید، بلکه با آرنج میزان گرمی آب را بسنجید.

ـ ناخن‌های پا را به‌طور صاف بگیرید و سپس لبه‌های آن را با سوهان ناخن گرد کنید. تیزی کناره‌های ناخن می‌تواند موجب ایجاد زخم و عفونت گوشه انگشتان شود.

ـ هرگز از جوراب‌های وصله‌دار و ناصاف استفاده نکنید. جوراب‌های تنگ و آنهایی که کش سفت دارند، محدودکننده گردش خون هستند.

ـ بخصوص در مکان‌های عمومی همچون مسجد و زیارتگاه‌ها پابرهنه راه نروید.

ـ هرگز کفش پلاستیکی نپوشید و همیشه از کفش چرم استفاده کنید. کفش باید پنجه پهن داشته باشد و یک نمره از پایتان بزرگ‌تر باشد. از پوشیدن کفش‌های لا انگشتی جدا اجتناب کنید و یک جفت کفش را دو روز پی در پی نپوشید. کفش‌هایتان را پس از درآوردن در هوای آزاد یا مقابل آفتاب قرار دهید.

ـ چون پای فرد دیابتی حس پایینی دارد، هر بار قبل از پوشیدن کفش‌ها، داخل آنها را با دست بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح داخلی آن صاف و چیزی داخل آن قرار ندارد.

ـ پاهای خود را در برابر گرما و سرما محافظت کنید و در ساحل دریا یا روی آسفالت داغ با کفش مناسب راه بروید و اگر هنگام شب در پاهایتان احساس سردی کردید از جوراب‌های جاذب رطوبت نخی استفاده کنید. هیچ‌گاه برای گرم کردن پاها از بخاری، منقل یا کرسی استفاده نکنید چون امکان دارد پاها و انگشتان بسوزد و شما سوزش را احساس نکنید. از قرار دادن پاها زیر آفتاب داغ و سوزان یا آب سرد اجتناب کنید.

ـ هنگام نشستن پاهایتان را آویزان نگه ندارید و روزانه 3 ـ 2 بار و هر بار به مدت 5 دقیقه مچ پا و انگشتان را به طرف بالا و پایین تکان دهید و به مدت طولانی چهار زانو ننشینید و یک پا را روی پای دیگر نیندازید.

برای مشکلات پا به پزشک مراجعه کنید و خود درمانی نکنید و هرگز از داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی استفاده نکنید.

ضمیمه چاریواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها