سال 62 یک پای خود را در عملیات خیبر از دست داد و جانباز دفاع مقدس شد، بعد از جنگ به تلویزیون آمد و اجرای برنامه صبحگاهی شبکه یک را به عهده گرفت.
کد خبر: ۹۰۳۵۹۷

محمد رحمان نظام‌الاسلامی از معدود جانبازان دفاع مقدس است که همیشه از تریبونی که در اختیار داشته درباره شهادت، جانبازان، آزادگان و ایثارگران صحبت کرده و تلاش کرده، دین‌اش را به آنها ادا کند. با او به مناسبت روز جانباز هم‌صحبت شدیم تا از دیدگاهش درباره جانباز و ایثارگری بعد از گذشت سال‌ها از جنگ برایمان بگوید.

درباره صبر صحبت کنید این که وقتی برای انسان اتفاقی رخ می‌دهد و مثلا عضوی از بدنش را از دست می‌دهد، چگونه می‌تواند با این اتفاق کنار بیاید و آن را بپذیرد؟

هدف برای هر انسانی واژه‌ مقدسی است که امید را شکل می‌دهد و مسیر را برای انسان مشخص می‌کند. انسان وقتی با اعتقاد در راهی گام می‌گذارد صبر و تحملش در برخورد با هر مانعی بر اساس همان اعتقاد سنجیده می‌شود. معتقدم صبر در کنار اعتقاد و هدف معنا پیدا می‌کند. رزمندگان اسلام با همین اعتقادات پا به جبهه گذاشتند و هر اتفاقی که برایشان رخ داد را با دیده منت پذیرفتند. هر اتفاقی که به ظاهر کاستی نام بگیرد یا کم شدن یا فدا شدن یا تقدیم شدن عضوی از اعضای بدن اگر در راستای یک هدف والا قرار بگیرد باعث افتخار آدمی می‌شود. فکر می‌کنم همه جانبازان از همین زاویه به این موضوع نگاه می‌کنند برای همین با همه مسائل پیرامون آن کنار می‌آیند و آن را می‌پذیرند.

بخشی از صبر ریشه در اعتقادات دارد که درونی است، در کنار این حس درونی، خانواده و جامعه چگونه می‌تواند از جانبازان حمایت کند؟

من قبل از این که جانباز شوم، برادرم شهید شد، ‌برادرم نه تنها عضوی از بدنش را بلکه همه هستی‌اش را تقدیم آستان الهی کرد. شاید در قبال کاری که او انجام داد، من هیچ کاری نکردم. پدرانی که خودشان، فرزندانشان را تشویق کردند که برای حفظ ناموس، دین و آب و خاک به جبهه بروند یا مادرانی که فرزندان خود را از زیر قرآن رد می‌کردند و می‌گفتند: خدایا فرزندم را به تو می‌سپارم و برای دفاع از دین و وطن او را راهی جبهه می‌کنم. این نگاه مستقیما روی دیدگاه فرزندان آنها تاثیر می‌گذاشت. مادرانی که فرزندان خود را توصیه می‌کردند که در زمان جنگ، کشور خود را تنها نگذارند به نوعی مسیر و راه و نوع حمایت خود را از آنها مشخص می‌کردند.

رسانه تلویزیون باعث شهرت شما شد، آیا شهرت، ‌اعتقادات شما را تحت‌شعاع قرار داد؟

مسئولیت مرا بیشتر کرد. شهرت باعث شد در زندگی تصمیمات درست بگیرم و مسیر درستی را برای حرکت انتخاب کنم که با اعتقادات و اهدافم مغایرتی نداشت.

به نظرتان برای این که این روحیه را به نسل امروز منتقل کنیم چه باید کرد؟

بدون شک توجه به شهدا و راهی که آنها انتخاب کردند، وفاداری به خون پاک آنها وظیفه همه ماست تا بدانیم چه عزیزانی به شهادت رسیدند تا ما به اینجا برسیم. بازخوانی وصیتنامه شهدا می‌تواند ما را در شناساندن آنها یاری کند.

طاهره آشیانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها