در واکنش به اعزام صدها نیروی نظامی آمریکا به یمن

انصارالله: اگر قرآن نبود یمن تحت اشغال بود

اعلام اعزام صدها نیروی نظامی آمریکایی به یمن با واکنش‌های تند انصارالله و حامیان آن مواجه شده است. هرچند آمریکایی‌ها هدف از اعزام این تعداد نیرو را مقابله با القاعده عنوان کرده‌اند، اما از آنجا که واشنگتن متحد نخست ریاض در تجاوز یکساله اخیر به خاک یمن به شمار می‌رود، این شائبه را دامن زده که ممکن است آمریکایی‌ها اهداف دیگری در ذهن داشته باشند. یمن یکی از محروم‌ترین کشورهای خاورمیانه است که از یک سال پیش به دلیل حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش درگیر جنگی بی‌حاصل و خانمانسوز شده است .
کد خبر: ۹۰۲۶۴۰

روز جمعه شبکه پرس تی‌وی در خبری اعلام کرد چند بالگرد آمریکایی به یک پایگاه نظامی در یمن وارد شده‌اند. شبکه المسیره یمن نیز دیروز گفت 15 بالگرد آپاچی و پنج بالگرد بلک هاوک وارد پایگاه العند در استان لحج شده‌اند. همچنین گفته شد ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به سواحل عدن در جنوب یمن رسیده است. این در حالی است که از چندی پیش کشتی یواس‌اس‌باکسر و دو ناوشکن آمریکایی دیگر در آب‌های نزدیک یمن مستقر شده‌اند. در یک اظهارنظر سروان جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفت در هفته‌های اخیر «تعداد بسیار کمی» از پرسنل نظامی همکاری با نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را آغاز کرده‌اند. دیویس هدف از این همکاری را مبارزه با تروریست‌های القاعده در شهر بندری المکلای یمن عنوان کرد. تلویزیون سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشت بازگشت تفنگداران دریایی آمریکا به یمن از جنبه‌ای بر استراتژی باراک اوباما برای اعزام نیروهای واکنش سریع به مناطق مبارزه با تروریسم بدون دخالت مستقیم این نیروها اشاره دارد.

خیز آرام برای تاسیس پایگاه آمریکا در یمن

درحالی که روز پنجشنبه گذشته دست‌کم صد نیروی ویژه آمریکایی وارد پایگاه نظامی العند در جنوب یمن شده‌اند، روز گذشته نیز یک مقام نظامی یمنی در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان از ورود بیش از 200 سرباز آمریکایی به شهر المکلا خبر داد. سخنگوی پنتاگون در توضیح این تعداد از نیروی اعزام شده به یمن ادعا کرد: «به نفع ما نیست که یک سازمان تروریستی کنترل یک شهر بندری را در اختیار داشته باشد و بنابراین ما باید به (نیروهای ائتلاف سعودی و هادی) کمک کنیم».

وزارت دفاع آمریکا در گزارش دیگری از کشته شدن ده عضو القاعده در حملات اخیر این کشور در یمن خبر داد و گفت: ما از 23 آوریل چهار حمله را علیه گروه «القاعده در شبه‌جزیره عرب» شاخه یمنی القاعده انجام دادیم که به کشته شدن ده نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر از اعضای این گروه منجر شد. اخیرا نیروهای تحت امر عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن با کمک نیروهای اماراتی و عربستانی شهر مکلا، مرکز استان حضرموت و برخی مناطق و شهرهای دیگر در جنوب یمن را از چنگ القاعده بیرون آوردند.

این خبرها درحالی منتشر می‌شود که از فروردین 94 تاکنون عربستان سعودی به‌همراه متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود حملات تجاوزگرانه‌ای را علیه ملت مظلوم یمن آغاز کرده‌اند. با این که در جریان این حملات تاکنون بیش از ده هزار یمنی شهید و 16 هزارنفر زخمی شده‌اند، لیکن ملت یمن درس بزرگی از مقاومت و فداکاری به متجاوزان داده و آنها را ناکام و شکست‌خورده کاملا در یمن زمینگیر کرده‌اند .

واکنش انصارالله

گروه انصارالله در اولین واکنش نسبت به اعزام نیروهای آمریکایی به یمن اعلام کرد: «ملت یمن باید واقعیت توطئه و تاریخچه آن را بداند. اگر برنامه‌ای برگرفته از قرآن نبود یمن امروز تحت اشغال آمریکا بود». صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن افزود: آمریکایی‌ها اگر مطمئن بودند برنامه قرآنی و هوشیاری ملی در قبال طرح آمریکایی‌ها در برخی مناطق جنوب وجود ندارد، بار دیگر بازمی‌گشتند. آنها هیچ توجهی به القاعده، داعش و و گروه‌های مشابه آن ندارند. وی در ادامه با یادآوری تلاش تاریخی آمریکا برای اشغال یمن از جمله ناوشکن کول و نقش سیدحسین بدرالدین الحوثی در ایجاد طرح قرآنی برای مبارزه با سیاست‌های آمریکا، گفت: زمانی که حربه‌های آنها در داخل کارساز نباشد به ابزارهایی در منطقه به رهبری نظام سعودی برای رویارویی با طرح قرآنی رو می‌آورند.

بمب‌های مرگبار آمریکایی

آمریکا درحالی برای به اصطلاح مبارزه با القاعده نیرو به یمن می‌فرستد که به گزارش سازمان‌های حقوق بشری با کمک‌های تسلیحاتی خود دستش به خون مردم یمن آغشته است. روز جمعه سازمان دیدبان حقوق بشر تائید کرد عربستان سعودی در بمباران مناطق مسکونی یمن، از بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا استفاده کرده است. به گزارش شبکه العالم، سازمان دیدبان حقوق بشر از آمریکا خواست با توجه به منع بین‌المللی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای، ساخت و فروش این بمب‌ها را متوقف کند. استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به موجب معاهده سال 2008 ممنوع است. سازمان دیدبان حقوق بشر سال 2015 نیز گزارش‌هایی مستند درخصوص حمله عربستان به مردم یمن به وسیله چهار نوع بمب خوشه‌ای ساخت آمریکا منتشر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها