با نیما شاهرخ‌شاهی، بازیگر سینما و تلویزیون

انتخاب‌هایم را با دقت انجام داده‌ام

نیما شاهرخ‌شاهی با بازی در فیلم «مک» سامان مقدم نوید ظهور یک چهره جوان را درسینما و تلویزیون داد و در ادامه با حضور درپارک وی در نقش جوانی که دچار بیماری روحی ـ روانی است حضورش را تثبیت کرد و بعد از چند سال کار و رسیدن به تجربه و پختگی سراغ بازی در تلویزیون رفت و انواع و اقسام نقش‌های خاکستری و منفی را در سریال‌هایی چون دختران حوا و دلنوازان بازی کرد.
کد خبر: ۹۰۱۶۳۱

شاهرخ‌شاهی عید امسال هم با بازی در نقش یک بازیگر در سریال بیمار استاندارد بازی خوبی از خودش ارائه کرد. سگ‌های پوشالی، اخراجی‌ها، معراجی‌ها، گیرنده، میلیاردر، آقای الف و تلفن همراه رئیس‌جمهور ازجمله کارهای موفق شاهرخ‌شاهی است. شاهرخ‌شاهی با بسیاری از کارگردانان سینما و تلویزیون چون سامان مقدم، حسن سلطانی، سعید آقاخانی و فریدون جیرانی همکاری کرده است.

بیمار استاندارد به لحاظ نوع طنزی که در ساختارش وجود دارد اثر متفاوتی بود. براساس چه ویژگی‌هایی در این سریال بازی کردید؟

نکته مهم درباره بیمار استاندارد این است که معتقدم اگر در زمان دیگری بجز ایام نوروز که مردم در رفت و آمد هستند و در حین دیدن سریال‌ها روی جزئیات تمرکز ندارند پخش می‌شد، می‌توانست بهتر دیده شود. در هر صورت در بیمار استاندارد نقش یک بازیگر موفق به نام مهرداد را بازی کردم که وارد جریانات پیچیده و تودرتویی می‌شود و چند سال پیش قرار بود در فیلمی از بهرام توکلی بازی کنم که شرایط فراهم نشد و درگیر بازی در فیلم دیگری بودم. با سعید آقاخانی هم در فیلم اولش لامپ صد همکاری داشتم و نشان داده در این چند ساله اخیر جزو بزرگان بازیگری و کارگردانی است. سریال بیمار استاندارد هم با یک تیم خوب و حرفه‌ای تولید شد و همه در حین کار حالشان خوب و البته به لحاظ نوع طنزش یک کار متفاوت تلویزیونی بود. فیلمبرداری درجه یک و جذاب فرشاد گل‌سفیدی که در سینما هم فعالیت می‌کند و دو دوربینه سریال را تصویربرداری کرد به همراه فیلمنامه بهرام توکلی از دیگر امتیازات و ویژگی‌های سریال محسوب می‌شد.

سعید آقاخانی در بازیگری تواناتر است یا کارگردانی؟

سعید آقاخانی در هر دو عرصه نشان داده بااستعداد است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته نباید فراموش کنیم که یک بازیگردان حرفه‌ای هم بوده و در چند سریال تلویزیونی به عنوان بازیگر هم حضور داشته است. فیلمبرداری به بازیگر راه درست را نشان می‌دهد و این خصلت در کمتر کارگردانی وجود دارد.

طنزی که در بیمار استاندارد ارائه می‌شود چقدر می‌تواند برای مخاطب عادی تلویزیون جذاب باشد؟

برای این که سریال برای پخش به موقع آماده شود در کمتر از دو ماه فیلمبرداری‌اش انجام شد. طنز موقعیت همواره مورد توجه منتقدان و کارشناسان قرار می‌گیرد و در این مجموعه از طنزهای سطحی خبری نیست که باعث شود داستان و کلیت سریال لوث شود. نکته مهم دیگر پربازیگر بودن کار است که جمعی از بهترین‌های بازیگری ایران در آن حضور داشتند.

چند سال قبل هم با بازی در مجموعه موج و صخره مجید صالحی تجربه کار در ایام نوروز را داشتید. بازی در سریال‌های ویژه نوروز برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

به نظرم سریال‌ها در ایام نوروز نظیر دیگر ایام مناسبتی سال دیده نمی‌شوند. ماه رمضان را در نظر بگیرید که مردم بعد از افطار می‌نشینند و با دقت سریال‌ها را تماشا می‌کنند، اما قضیه سریال‌های نوروزی فرق می‌کند و مردم بیشتر در سفر یا انجام دید و بازدید هستند و با دقت لازم سریال‌ها را پیگیری نمی‌کنند. البته عده‌ای اعتقاد دارند اگر سریالی خوب باشد تحت هر شرایطی دیده می‌شود.

خیلی از بازیگران هم‌نسل شما سراغ کارگردانی هم رفته‌اند. شما برای کارگردانی برنامه‌ای ندارید؟

معتقدم باید تجربیاتم بیشتر شود و بعد بروم به سراغ ساخت فیلم و سریال و کارگردانی. البته الان هم توانایی و دانش کارگردانی را دارم، اما نگاهم کمال‌گرایانه است و معتقدم باید همه چیز درست سرجایش باشد و ضمن افزایش تجربیاتم با شرایط ایده‌آل بتوانم سریال بسازم. ساختن کار ضعیف می‌تواند اعتبار بازیگری‌ام را خدشه دار کند .من در حدود صد فیلم، تله‌فیلم و سریال بازی کرده‌ام و اگر از هر کدام از این کارگردان‌ها نکته کوچکی هم آموخته باشم، می‌توانم در کارگردانی گلیمم را از آب بیرون بکشم. برای من هنوز هم هر حضور در سریالی یک تجربه جدید است.

ایفای نقش یک بازیگر در سریال، برای شما چگونه بود؟

زمانی که حضورم در بیمار استاندارد قطعی شد برای من ایفای نقش مهرداد جذاب بود و راحت توانستم آن را بازی کنم. شخصیتی که رگه‌های منفی داشت و کاراکتر مهرداد را خاکستری می‌کرد. البته به لحاظ شخصیتی و کارهایی که مهرداد انجام می‌داد از من خیلی دور بود.

بعد از این که حضور شما در این نقش قطعی شد نویسنده یا کارگردان بازنویسی در مورد نقش بهرام انجام نداد؟

نه، فیلمنامه درست نوشته شده و کارگردان خوب و توانایی‌ در کار بود که به کارش شناخت و اشراف داشت.

از ابتدا هم نقش مهرداد برای بازی به شما پیشنهاد شد؟

بله، در شروع کار هم فیلمنامه کامل نبود و فقط سیناپسی در اختیار بازیگران قرار گرفت. فیلمنامه‌هایی که بهرام توکلی می‌نویسد جامع و کامل است و بعد از نوشته شدن نیازی به تغییرات در آن نیست. من تمام تلاشم را انجام دادم که نزدیک به کاراکتر مهرداد شوم. همه انتخاب نقش‌های سریال به درستی انجام شد و پوریا پورسرخ درنقش یک بوکسوربازی متفاوتی از خودش ارائه کرد.

چند سالی است نقش‌های منفی مثل ساسان سریال دلنوازان را به خوبی بازی می‌کنید. بازی در نقش‌های منفی برایتان چه جذابیت‌هایی دارد؟

تقریبا در سال‌های اخیر به تناوب نقش مثبت و نقش منفی بازی کرده‌ام که البته تعداد نقش‌های منفی‌ام تا حدی بیشتر بوده است. خوشبختانه در این نوع نقش‌ها بازی‌ام خوب دیده می‌شود. متاسفانه در سینما و تلویزیون ما رسم است تا بازیگری در نقش یا فرم خاصی موفق عمل می‌کند با تعداد زیادی نقش مشابه مواجه می‌شود و کمتر شانس دریافت پیشنهادهای متفاوت را پیدا می‌کند. بنا به تجربیاتم این توانایی را دارم که حتی نقش‌های منفی را متفاوت بازی کنم و ویژگی‌های جدیدی به شخصیت‌هایی که بازی می‌کنم اضافه کنم. در حال حاضر تعدادی از آثاری که بازی کرده و نقش مثبت در آنها داشته‌ام هنوز به نمایش در نیامده و در این کارها هم تلاش کردم بازی‌ام درست باشد.

در سال‌های اخیر حضور موفق‌تری در تلویزیون نسبت به سینما دارید. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازی بازیگر به خاطرفراگیر بودن مدیوم تلویزیون بیشتر دیده می‌شود و نظرات متفاوتی را هم‌ می‌توان درباره کیفیت ایفای نقش در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از پخش دریافت کرد. من در فیلم «شبکه» مرحوم قادری نقش منفی بازی کردم که به جرات می‌توانم ادعا کنم یکی از منفی‌ترین نقش‌های تاریخ سینمای ایران بود، اما چون اکران فیلم گسترده نبود بازی‌ام زیاد دیده نشد. در مجموع هیچ بازیگری نمی‌تواند ادعا کند همه نقش‌هایی را که بازی کرده خوب و مناسب بوده و من هم بالطبع کارهای ضعیف در کارنامه بازیگری‌ام داشته‌ام یا تعدادی نقش‌هایی وجود داشته که در حین کار خوب از کار درنیامده بودند.

در این چند ساله اخیر از انتخاب‌هایی که در بازیگری داشته‌اید رضایت دارید؟

به هر حال بازیگری شغل و حرفه من است و چقدر خوب است یک بازیگر وابسته به پول و دستمزد بازیگری نباشد و بتواند انتخاب کرده و هر نقشی را بازی نکند. من بازیگر نیاز مالی دارم و پیش آمده برخی پیشنهادها را به خاطر دستمزدش قبول کرده‌ام.

چرا برای رفع نیازهای مالی و این که مجبور نباشید هر نقشی را بازی کنید سراغ کار در رشته‌های مختلف و منجمله رشته تحصیلی‌تان نرفتید؟

در این سال‌های اخیر مدام درگیر بازیگری بودم و مجال این کار را پیدا نکردم. البته برای این که بتوانید از مهندسی عمران درآمد خوبی داشته باشید باید سرمایه کلانی را به کار بیندازید. با حقوق گرفتن و استخدام شدن به عنوان مهندس عمران فقط یک حقوق معمولی دریافت می‌کنید که تکاپوی هزینه‌ها نیست. اگر سرمایه کلانی داشته باشید و در ساخت و ساخت به جریانش بیندازید، می‌توانید به درآمد خوب برسید. البته من قبل از جدی شدن کار بازیگری‌ام چند سالی در رشته‌ام فعالیت کردم و معتقدم برای موفقیت باید فقط در یک شغل تمرکز کرد و این شاخه و آن شاخه پریدن فایده‌ای ندارد.

محمد منصوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها