روابط ریاض و تل‌آویو؛ دیگر نیاز به پنهانکاری نیست

روابط میان رژیم صهیونیستی با کشورهای اسلامی و عربی ازجمله عربستان سعودی، چندی است بحث محافل سیاست بین‌الملل است. در تازه‌ترین مطلب، روزنامه صهیونیستی معاریو طی گزارشی به بررسی پیگیری تحولات روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی و در راس آنها عربستان پرداخته، بویژه پس از آن که اخبار بسیاری درباره دیدارها و نشست‌های مشترک میان نمایندگان ریاض و تل‌آویو در مکان‌های مختلف منتشر شده است.
کد خبر: ۹۰۰۳۲۷

در گزارش این روزنامه آمده است: پنج دیدار محرمانه میان نمایندگان اسرائیل و عربستان از آغاز سال 2014 در هند، ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده تا چالش‌ها میان دو طرف و ثبات منطقه مورد بررسی قرار بگیرد.

در همان زمان نشست مشترکی به میزبانی «شورای روابط خارجه» در واشنگتن میان انور عشقی، مشاور سابق رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و دوری گولد، یکی از مشاوران ارشد نخست‌وزیر وقت و شیمون شاپیرا، از اعضای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برگزار شد. یکی از اسرائیلی‌های شرکت‌کننده در این دیدار می‌گوید: عربستانی‌ها با دیدگاه اسرائیلی‌ها هم سنخ هستند. توافق صلح با آنها امر بعیدی نیست. باید شرایط مناسب فراهم شود و این مساله بالاخره رخ خواهد داد.

انور عشقی پس از این نشست در مقابل دوربین‌ها گفت: یقینا می‌توان با اسرائیل همکاری کرد. منافع مشترک بسیاری وجود دارد. چند روز بعد، دوری گولد به عنوان مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل تعیین شد.

معاریو نوشت: شخصیت‌های عالی‌رتبه‌ای در نهاد امنیتی اسرائیل، ازجمله رئیس موساد به عربستان سفر کرده‌اند. همچنین یائیر لاپید، رهبر حزب «آینده‌ای هست» در نیویورک با ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی دیدار کرد و پس از آن، فیصل در کنفرانس امنیتی در مونیخ دیداری با موشه یعالون، وزیر جنگ اسرائیل داشت.

برقراری تماس‌های متعدد سیاستمداران رژیم صهونیستی با مقامات عربستانی در حالی است که ریچارد بلک، سناتور ایالت ویرجینیا در مجلس سنای آمریکا، عربستان سعودی را منبع تروریسم در جهان برشمرد که می‌خواهد همه وهابی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها