انگار ریزگردها خیال ندارند دست از سر ایران بردارند. در چند سال اخیر، تنها زمانی که این ذرات ریز مرموز که ظاهرا از خاک همسایه‌های جنوب غربی ایران و برخی کانون‌های داخلی به آسمان برمی‌خیزند و بر فراز آسمان سرزمین ما به پرواز در می‌آیند، مسئولان به یاد می‌آورند که چنین مشکلی هم وجود دارد. اما آذربایجان غربی تنها در دو سه ماه اخیر چندین بار شاهد سنگینی این ریزگردها بر شانه‌های خودبوده تا مدیران با هشدار نوبرانه این استان به فکر حل مشکل در سایر نقاط کشور در سال جدید باشند.
کد خبر: ۸۹۹۵۵۴

به گزارش جام‌جم، سه‌شنبه این هفته هوای ارومیه براثر همین ریزگردها در شرایط ناسالم قرار گرفت. به گفته سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، میزان ذرات گرد و غبار در هوای ارومیه ساعت 11 صبح سه‌شنبه از مرز 1500 میکروگرم بر مترمکعب فراتر رفت که بیش از ده برابر حد استاندارد است. یک ماه پیش هم سعید موسوی کیفیت هوای ارومیه برای گروه‌های حساس را ناسالم اعلام کرده بود. در این شرایط توصیه می‌شود افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

طرح جامع کاهش آلودگی در دست تهیه

با این همه، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌ غربی با اشاره به این‌که شهر ارومیه جزو هشت شهر آلوده کشور نیست به جام‌جم می‌گوید: «بر این اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا هنوز تهیه نشده است. ما در تلاشیم چنین طرحی را تهیه کنیم و پس از تصویب آن به سرعت برای اجرای آن اقدام خواهیم کرد.»

او اساسی‌ترین عامل آلودگی هوای استان آذربایجان غربی را ریزگردهای 5/2 و 10 میکرونی عنوان می‌کند که از کشورهای همسایه به فضای استان وارد می‌شوند و هوای ارومیه وشهرهای جنوبی استان را آلوده می‌کنند: «این هفته جبهه توده هوای فشار قوی در شمال عراق تشکیل شد که با ورود آن به کشور، شهر ارومیه و شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی با مشکل ریزگردها مواجه شدند. هوای ارومیه از ساعت 2 بامداد سه‌شنبه تا ساعت یک ظهر تحت تأثیر این جریان بود و در وضعیت ناسالم قرار گرفت.»

او یکی دیگر از مشکلات استان در بحث آلودگی را خودروها برمی‌شمرد و می‌افزاید: «شهر ارومیه با افزایش خودروها با آلودگی بیشتری مواجه خواهد شد و اگر از الان تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود در آینده نزدیک با مشکل جدی‌ای روبه‌رو خواهد شد.»

او در پاسخ به این‌که آیا کانون‌های ریزگرد به کشورهای همسایه برمی‌گردد یا دریاچه ارومیه نیز به کانون ریزگردها در استان تبدیل شده است، بیان می‌کند: «کانون تولید ریزگرد در استان نیز وجود دارد. متأسفانه به‌دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی و همچنین چرای بی‌رویه دام‌ها در مراتع، پوشش گیاهی حاشیه شهرها را تقریبا از دست داده‌ایم. همچنین با عقب رفتن آب دریاچه ارومیه سواحل این دریاچه به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند که خوشبختانه با بارند‌گی‌های اخیر از این مسأله کمتر رنج می‌بریم.»

او به تلاش وزارت امور خارجه برای مذاکره با کشورهای همسایه جهت مالچ‌پاشی در کانون‌های ریزگرد اشاره می‌کند و می‌گوید: تنها در این صورت است که اقدامی اساسی برای جلوگیری از ریزگردها صورت می‌گیرد.»

پیش‌بینی سازمان هواشناسی غلط باشد

جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم، ارومیه را یکی از شهرهای خوش آب و هوای کشور می‌خواند که در سال‌های ‌گذشته به مشکل آلودگی هوا مبتلا نبوده است.

او به مشکل دریاچه ارومیه در سال‌‌های اخیر اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: خشک شدن این دریاچه در سال‌های گذشته سبب به وجود آمدن کانون ریزگرد در داخل استان شد که هم برای شهروندان این استان و هم برای کشاورزان مشکلات متعددی به وجود آورد که خوشبختانه باتدابیری که صورت گرفت و بارندگی‌های اخیر به نظر می‌رسد امسال کمتر با این معضل روبه‌رو باشیم.

به گفته جهانگیرزاده، در اثر پسروی دریاچه، نمک به صورت ریزگرد در هوا معلق می‌شود و این موضوع هم سلامت مردم، هم اقتصاد منطقه و هم محیط‌زیست را در خطر می‌اندازد. او با بیان این‌که معیشت مردم روستاهای اطراف دریاچه از طریق کشاورزی می‌گذرد و ریزگردهای نمکی آنها را با مشکل مواجه کرده، می‌افزاید: باید به فکر تدابیری در این زمینه بود تا دریاچه به وضع سابق دچار نشود.او همچنین به ریزگردهایی اشاره می‌کند که کانونشان در منطقه و در کشورهایی مانند عراق و عربستان است و می‌گوید: سال 1388 ما شاهد بارش گل و لای در استان آذربایجان غربی بودیم. این نماینده مجلس معتقد است مسئولان کشور باید تلاش بیشتری برای رفع مشکل ریزگردها صورت دهند.

با وجود این، جهانگیرزاده زیان ریزگردهای نمکی که از دریاچه ارومیه ناشی می‌شود را برای استان زیانبارتر می‌داند و می‌گوید: نجات دریاچه ارومیه باید دردستور کار مسئولان کشور و استان قرار گیرد. آنچه ما را نگران می‌کند این است که سازمان جهانی هواشناسی سال 2016 را گرم‌ترین سال نسبت به سال‌های گذشته پیش‌بینی کرده است. اگر چنین باشد، یا باید تدابیر بیشتری برای مقابله با این موضوع اندیشید یا دعا کرد که پیش‌بینی سازمان هواشناسی غلط باشد.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها