اقدام غیرقانونی آمریکا در برداشت دو میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی ایران به بهانه‌های واهی، مورد انتقاد فعالان سیاسی و اقتصادی کشورمان قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۹۸۵۱۱

در روزهای اخیر مسئولان ارشد دولت یازدهم از جمله معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، بی‌تدبیری دولت قبل در خرید اوراق قرضه آمریکا را دلیل سوءاستفاده آمریکا عنوان کرده‌اند که این انتقادات، واکنش مسئولان دولت قبل را به‌دنبال داشت.

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه دیروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد نقش دولت قبل در برداشت دو میلیارد دلاری آمریکا از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا، با کنایه به ساعت نصب‌شده در محل جلسه اشاره کرد و گفت: به‌نظرم این ساعت یک دقیقه و 30 ثانیه از زمان درست جلوتر است و فکر می‌کنم این مشکل نیز به گردن دولت قبلی است.

به گزارش تسنیم، وی با انتقاد از فرافکنی برخی مسئولان دولتی و ‌نبود مسئولیت‌پذیری در آنها نسبت به ناکامی‌ها و کم‌کاری‌های انجام شده، افزود: باید توجه داشت که این اقدام اخیر دولت آمریکا از جمله اقدامات ظالمانه این کشور است که در طول سال‌های اخیر انجام شده و اولین آن نیز نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود، بنابراین باید دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به حکم دیوان عالی آمریکا واکنش جدی نشان دهند.

واکنش وزیرسابق اقتصاد به اظهارات جهانگیری و سیف

سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت قبل هم در واکنش به اظهارات مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور که ماجرای غارت دو میلیارد دلاری اموال ایران توسط آمریکا را به عملکرد دولت قبل نسبت داده‌اند، گفت: مسئولان بانک مرکزی در خصوص پول‌های ملت ایران که توسط دادگاه آمریکا به غارت برده شده، نباید فرافکنی کنند و به مردم آدرس غلط دهند و مشکل را به دولت قبل ربط دهند.

وی ادامه داد: همه می‌دانند طبق توافق برجام که توسط این دولت صورت گرفته، قرار بوده مشکل پول‌های بلوکه شده ایران حل شود و این موضوع و اتهام‌ها توسط آمریکا به سال 1983 برمی‌گردد که حکم دادگاه نیز در همین دولت اجرایی شده است.

وزیر اقتصاد دولت دهم افزود: خب اکنون پرسش اساسی اینجاست که مگر قرار نبود طبق برجام، تحریم‌ها برداشته شود و این منابع پولی آزاد شود؟! خب پس چه شد؟ آن چیزی که می‌بینیم، نه تنها منابع پولی آزاد نشده بلکه توسط حکم دادگاه آمریکایی به تملک آمریکایی‌ها درآمده است!

خرید اوراق توسط دولت اصلاحات

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج اظهار کرد: مساله به این صورت بوده که در دولت اصلاحات در یک بانک کانادایی سرمایه‌گذاری و اوراق بی‌نام و زمان‌دار خریداری کردند و در حقیقت خرید این اوراق به قبل از دولت نهم مربوط می‌شود و تنها زمان سررسیدش با دولت قبل تقارن داشته است.

ظهره‌وند در خصوص تخلف صورت گرفته گفت: به اعتقاد بنده باید با معاون بین‌الملل بانک مرکزی وقت برخورد قاطع شود چراکه ذخایر ارزی بانک مرکزی را سرمایه‌گذاری و اوراق دشمن را خریداری کردند و قطعا برای این کار، باید مصوبه داشته باشند. ظهره‌وند تاکید کرد: آقای سیف و مسئولان بانک مرکزی که از هر تریبونی علیه دولت قبل استفاده می‌کنند، بدانند این روش آنها غلط است؛ اصل موضوع خریداری اوراق بهادار دلاری به دولت اصلاحات برمی‌گردد. جالب اینجاست در دولت قبل اصلا این مساله که اصل اقدام آن به دولت خاتمی برمی‌گردد، برجسته نشد و با نگاه ملی موضوع پیگیری شد، اما اکنون آقایان اقدام انجام نشده را به دولت قبل نسبت می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها