کری: می توانستیم جنگنده‌های روسی را هدف قرار دهیم

پرواز جنگنده‌های روس بر فراز ناو آمریکایی

وزیر خارجه آمریکا با محکوم کردن پرواز جنگنده‌های روس بر فراز یک ناو آمریکایی مدعی شد که بر اساس قوانین جنگ این کشتی می‌توانست جنگنده‌ها را «ساقط»‌ کند.
کد خبر: ۸۹۵۷۶۰
پرواز جنگنده‌های روس بر فراز ناو آمریکایی

به گزارش جام جم آنلاین، ناوشکن یو‌اس‌اس دونالد کوک در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی و در فاصله کیلومتری جزیره روسی کالینین‌گراد بود که دو هواپیمای جنگنده سوخو-24 طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه چندین بار به آنها نزدیک شدند.

یکی از این هواپیما‌ها حتی در فاصله 9 متری این ناوشکن حرکت کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به این اقدام در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما این نوع رفتار را محکوم می‌کنیم. این اقدام تحریک‌کننده و خطرناک است. بر اساس قوانین درگیری می‌توانست منجر به ساقط شدن گردد.»

وی در ادامه افزود: «افراد باید بدانند که این فعالیتی جدی بوده و آمریکا در دریاهای آزاد مرعوب نخواهد شد.... ما به روس‌های اطلاع داده‌ایم که این امر چقدر می‌تواند خطرناک باشد و امیدواریم که هرگز تکرار نشود.»

قرارگاه فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا پیشتر چندین فیلم ویدئویی منتشر کرد که ادعا می‌شود شامل مانورهای جنگنده‌های روس در کنار کشتی آمریکایی هستند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پروازهای ذکر شده یکی از تهاجمی‌ترین رویارویی‌های دو خصم دوران جنگ سرد در تاریخ اخیر بوده و اینکه پرواز جت‌های روسی چنان نزدیک بود که منجر به ایجاد ردّی بر روی آب می‌شد.

یک بالگرد مدل هلیکس کی‌ای-27 روسی نیز به کشتی کوک نزدیک شده و از آن عکسبرداری کرده است.

اما وزارت دفاع روسیه شکایت‌های آمریکا درباره این پروازها را رد می‌کند. ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، دیروز (پنج‌شنبه) گفت که خلبانان روسی سوخو-24 کشتی را مشاهده کرده و با «اتخاذ تمام تمهیدات احتیاطی» بازگشتند.

وی در ادامه گفت: «صادقانه بگویم، دلیل این واکنش شکوه‌آمیز همکاران آمریکا برای ما غیرقابل فهم است.»

منبع:تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها