مصر، سرزمین باستانی و مسلمان : تاریخ مصر باستان به 5300 سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و با ورود اعراب به سال 642 پس از میلاد مسیح، اسلام به این منطقه آورده شد و بسیاری از باورها و رسوم مصر مدرن را تشکیل داد.
کد خبر: ۸۹۵۳۸۹

اسلام، دین اصلی مردمان مصر: امروزه دین اصلی مردمان مصر، اسلام است و 80 میلیون نفر ـ 7/94 درصد ـ از جمعیت مصری‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند. تقریبا کل مسلمانان این کشور سنی مذهب و بخش کوچکی از آنها شیعه هستند. مسلمانان مصری معتقدند اسلام نحوه ارتباط انسان با خدا و با مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌های دیگر را نشان می‌دهد.

اسلام شفاهی و سرنوشت: اسلام عوام در مصر بیشتر بر پایه سنت شفاهی است و امامان مساجد با حفظ قرآن و حکایات آن، بخش‌هایی از قرآن و تعالیم آن را در مراسم مذهبی و همچنین یادبودها نقل می‌کنند و با استفاده از داستان‌های قرآنی به راهنمایی مردم بویژه قشر جوان می‌پردازند. از طرفی از نظر بیشتر مسلمانان مصر، تقدیر و سرنوشت نقش مهمی در زندگی افراد دارد تا جایی که معتقدند هرگز نمی‌توانند تقدیر از پیش‌نوشته‌شان را تغییر دهند و این کار تلاشی بیهوده است.

خانواده و احترام: خانواده در مصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اعضای آن برای یکدیگر ارزش بسیاری قائل هستند. رئیس خانواده، مسئولیت اداره خانواده را به عهده دارد و باید آن را به بهترین شکل حفظ کند. فرزندان باید به والدین خود احترام بگذارند و هرگز رفتار دور از ادبی از خود نشان ندهند. خانواده‌ها به دیگر قوم و خویش نیز اهمیت می‌دهند.

زن مسلمان در جامعه مصر : زنان مسلمان مصری از نظر پوشش، ظاهر موقری دارند. این روزها آنها می‌توانند از تحصیلات عالیه برخوردار باشند و در صورت لیاقت و توانایی به مشاغل مهمی چون پست‌های مدیریتی دست پیدا کنند. زنان مصر توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری کسب کنند. با تمام این اوصاف، آنها هنگام برخورد با غریبه‌ها محافظه‌کار هستند و هرگز وقار خود را فراموش نمی‌کنند و به سنت‌های مذهبی‌شان احترام می‌گذارند.

زمانی برای آشتی و محبت: یکی از جشن‌های مذهبی مسلمانان مصری، ماه رمضان است. آنها در این ماه از طلوع خورشید تا غروب، از خوردن و نوشیدن و سیگار کشیدن اجتناب می‌کنند و در کنار فعالیت‌های روزانه شان، به عبادت و نیایش نیز می‌پردازند، اما در پایان روز و هنگام غروب مردم دور هم جمع شده و با جشن و شادی افطار می‌کنند. آنها معمولا غریبه‌ها را به افطاری‌هایشان دعوت می‌کنند و همچنین فقرا را نیز از یاد نمی‌برند. در این ماه است که هر کس با کسی دیگر قهر است، آشتی می‌کند و اختلافات را کناری می‌گذارد و مردم به یکدیگر بسیار محبت می‌کنند. عید قربان و روز تولد پیامبر اسلام(ص) هم از دیگر جشن‌هایی است که برای مسلمانان مصر بسیار مهم هستند.

جشن و تعطیلات رود نیل : این جشن از مصر باستان به جا مانده و مسلمانان در کنار دیگر مذاهب در این زمان به شادی و استراحت می‌پردازند. تعطیلات مربوط به این جشن دو هفته است و زمانی عالی برای مسافرت رفتن محسوب می‌شود.

منبع: Laits.utexas.edu

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها