توطئه صهیونیستی علیه حزب‌الله با کمک سعودی‌ها ادامه دارد

جوسازی علیه حزب‌الله با سناریوی عبری ـ عربی

بعد از به ثمر رسیدن تلاش‌های خصمانه عربستان علیه مقاومت و تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب، منابع آگاه اعلام کردند قرار است سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز در نشست خود در استانبول مساله تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان را مورد بررسی قرار دهند. این درحالی است که سازمان کنفرانس اسلامی اساسا باید پشتیبان نیروهای مقاومت علیه رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حزب‌الله لبنان باشد.
کد خبر: ۸۹۵۲۶۰

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط دراین باره می‌نویسد: نشست‌های مقدماتی کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی دیروز با نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان آغاز شد. این نشست‌ها برای بررسی دستور کار سیزدهمین دوره کنفرانس سران عضو شورای همکاری اسلامی با عنوان «وحدت و همبستگی به خاطر عدالت و صلح» برگزار ‌شد. دستور کار کنفرانس سران سازمان شامل درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس برای تروریستی‌خواندن حزب‌الله لبنان است. یک منبع دولتی در ترکیه گفته است، این کشور حزب‌الله را گروهی تروریستی نمی‌داند، اما آماده بررسی این مساله است. این منبع افزود: موضع ترکیه درباره مشکلات منطقه کاملا واضح است. ترکیه، حزب‌الله را با وجود تمامی ملاحظاتی که درباره عملکرد این حزب و دست داشتنش در جنگ سوریه دارد، تروریستی نمی‌داند.

نشست سران و رهبران کشورهای عضو کنفرانس سازمان همکاری اسلامی روزهای پنجشنبه و جمعه در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

اخراج لبنانی‌ها سناریویی برای فشار بر مقاومت

به‌دنبال تروریستی خواندن حزب‌الله و فشارهای عربستان، برخی کشورهای عربی تصمیم گرفتند شهروندان لبنانی را به بهانه داشتن ارتباط با حزب‌الله از کشورشان اخراج کنند. پس از آن‌که دولت لبنان از تعرض به سفارت عربستان در تهران آنچنان که مقامات سعودی می‌خواستند، انتقاد نکرد، سعودی‌ها مدعی شدند لبنان با سیاست عربستان در منطقه همسو نیست و حزب‌الله امور لبنان را در دست گرفته است. در ادامه این اقدام‌ها، دولت مصر هفته گذشته با دستور پادشاهی عربستان سعودی شبکه المنار حزب‌الله را از ماهواره نایل‌ست حذف کرد. پیشتر نیز عربستان سعودی برخلاف وعده‌هایی که در گذشته داده بود، از خرید چهار میلیارد دلار اسلحه برای ارتش و نیروهای امنیتی لبنان امتناع کرد. مجموع این اقدامات خشم مردم لبنان را برانگیخت به طوری که آنها یک‌بار به دفتر روزنامه الشرق‌الاوسط در بیروت یورش بردند.

توطئه‌ای صهیونیستی

روز دوشنبه گذشته کابینه بحرین فهرستی از گروه‌های تروریستی در این کشور را که حزب‌الله لبنان نیز در بین آنها قرار دارد، ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، کابینه بحرین در جلسه خود به ریاست خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر فهرست گروه‌های تروریستی در این کشور را تهیه کرد که شامل 68 گروه تروریستی است.

عربستان در رفتاری خصمانه به دنبال اقدام شورای همکاری خلیج‌فارس برای تروریستی خواندن حزب‌الله، اتحادیه عرب را هم بر آن داشت تا در نشست اخیر خود حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. این درحالی بود که برخی کشورهای عرب از جمله تونس و الجزایر با این تصمیم مخالف بودند. رئیس‌جمهور تونس در مصاحبه‌ای با بیان این‌که حزب‌الله، حزبی مجاهد و ملی است، تاکید کرد: بیانیه اتحادیه عرب برای ما الزام‌آور نیست. در همین رابطه دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان، موضع عربستان در جهت اهداف صهیونیست‌ها بوده است، گفت: عربستان سعودی به نام شورای همکاری خلیج‌فارس این کار را تمام کرد؛ چراکه کویت، قطر و عمان هرکدام به نوعی تقریبا در این زمینه سرنوشت خود را از بقیه کشورها جدا کرده و عملا به صورت غیرمستقیم این موضعگیری شورای همکاری خلیج‌فارس را تائید نکردند.

پوست خربزه سلمان زیر پای اردوغان

احمد کاظم‌زاده

کارشناس غرب آسیا

ملک سلمان، پادشاه عربستان بلافاصله بعد از پایان سفر پنج روزه خود به مصر راهی آنکارا شده است تا در نشست سران سازمان کنفرانس اسلامی شرکت کند. مسئولان و برنامه‌ریزان دستگاه سیاست خارجی عربستان با همزمان کردن این دو سفر می‌خواستند این موقعیت را برای این کشور و شخص ملک سلمان فراهم کنند که بتواند با برقراری آشتی بین ترکیه و مصر، آنها را در یارگیری‌ها و ائتلاف‌بندی‌های جدید منطقه در کنار خود داشته باشد. عربستان بعد از این‌که نتوانست اهداف خود را از طریق ائتلاف‌های نظامی که پیش از این در خصوص سوریه، یمن و داعش شکل گرفته بود محقق سازد به درخواست و اعمال فشار آمریکا به تشکیل ائتلاف سیاسی روی آورد و چند ماه پیش ائتلاف جدیدی را تحت‌عنوان ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم اعلام کرد بدون این‌که حتی خیلی از اعضایی که از حضور آنها در این ائتلاف نام برده شد از عضویتشان اطلاع داشته باشند.عربستان در پوشش این ائتلاف می‌خواهد معنی جدیدی از تروریسم ارائه دهد و گروه‌های مقاومت منطقه و در راس آن حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

اتخاذ چنین رویکردی خدمت جدید به اسرائیل به‌شمار می‌رود و پیگیری این رویکرد کاملا در تناقض با اهداف و فلسفه وجودی سازمان کنفرانس اسلامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها