این روزها همه جا صحبت از رونق گردشگری است. در ماه‌های اخیر خبر افزایش تعداد گردشگران ورودی بارها مطرح شده تا جایی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از چند برابر شدن آمار ورودی‌های گردشگری به ایران خبر می‌دهند، اما آنچه حائز اهمیت است، آموزش زنان به‌عنوان مهم‌ترین رکن جامعه میزبان در ضرورت جذب بهتر گردشگران خارجی است.
کد خبر: ۸۹۴۹۴۴

در هر منطقه و کشور گردشگر‌پذیری مهم‌ترین نقش را در توسعه صنعت گردشگری کسانی دارند که میزبانی و پذیرایی گردشگران را به عهده دارند. با این که همه مردم ایران مهمان‌نواز هستند، اما این مهمان‌نوازی در هر منطقه با توجه به اقلیم و شرایط موجود آن تفاوت دارد، اما در ایران زنان مهم‌ترین نقش را در پذیرایی از گردشگران دارند. خصوصا این‌که پذیرایی همراه با عزت و احترام و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است. این خودش یک عنصر بسیار متفاوت برای گردشگران خارجی است‌‌که خود می‌تواند عنصری برای جذب گردشگر باشد.

حسی که گردشگر خارجی از نحوه برخورد متفاوت زنان ایرانی می‌گیرد برای آن گردشگر تجربه‌ای تازه است. زنان ایرانی با حفظ اصالت ایرانی و اسلامی خود و با پوشش مناسب از گردشگران پذیرایی می‌کنند. زنانی که حجاب کامل دارند، اما لباس‌های محلی زیبا می‌پوشند. این موضوع می‌تواند یک جاذبه پنهان و آشکار برای گردشگران خارجی باشد. گردشگران خارجی با سفر به هر نقطه ایران از ترکمن صحرا گرفته تا آذربایجان و کردستان و خراسان، می‌توانند با مشاهده رفتار میزبانان، حسی از آرامش و اطمینان بگیرند. حتی در جنوب ایران، زنان با نقاب در سطح شهرها و روستاها دیده می‌شوند که به دلیل جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است، اما همین نوع پوشش‌ خاص برای گردشگران خارجی جذاب است و شاید حتی از این لباس‌ها و پوشش‌ها به عنوان صنایع‌دستی و سوغات خریداری کنند. این تفاوت پوشش نشان از تفاوت فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی دارد که خود جاذبه‌ای برای آشنایی بیشتر گردشگران با فرهنگ ایرانی و اسلامی اقوام ساکن در ایران است یا مثلا در گیلان و کردستان زنان با پوشش‌های شاد و زیبا، اما اسلامی، معرف یک فرهنگ اصیل هستند. در این میان نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش و فرهنگسازی است. این آموزش نه‌تنها درخصوص میزبانی و چگونگی مواجهه با گردشگر صدق می‌کند، بلکه درخصوص گردشگر و احترام به فرهنگ جامعه میزبان نیز وجود دارد. ما در کشورمان باید بیشتر روی جذب گردشگر تخصصی سرمایه‌گذاری کنیم. باید گردشگران خارجی که به دنبال تجربه‌های فرهنگی و تاریخی هستند را جذب کنیم. در عین حال باید به آموزش جامعه میزبان خصوصا زنان آن جوامع نیز توجه کنیم تا فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی خود را به بهترین شکل به جهانیان معرفی کنیم. توسعه گردشگری در هر منطقه‌ نیاز به توجه به تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن منطقه دارد. برای همین باید نقش زنان‌ خصوصا زنان آموزش‌دیده را بیش از گذشته در نظر بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها