آتش‌بس یمن شروع نشده نقض شد

عربستان سعودی با حملات هوایی، آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل متحد را در استان تعز یمن نقض کرد. این آتش‌بس زیر نظر سازمان ملل متحد از ساعت 24 یکشنبه در یمن به اجرا گذاشته شد. طرف‌های درگیر از جمله عربستان و نیروهای مقاومت انصارالله می‌گویند به این آتش‌بس پایبند خواهند بود، اما گزارش‌های ارسالی نشان می‌دهد عربستان سعودی برخلاف وعده‌هایش از همان ساعات اولیه آن را نقض کرده است. قرار است یک هفته بعد از این آتش‌بس، مذاکرات سیاسی طرف‌ها در کویت آغاز شود. هنوز از محتوای این مذاکرات یا طرف‌های شرکت‌کننده در آن اطلاعاتی در دست نیست. جنگ یمن یک سال پیش شروع شد و عربستان سعودی با حملات هوایی خود تاکنون صدها هزار نفر را در این جنگ به کشتن داده یا مجروح کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۷۵۳

به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، جنگنده‌های سعودی با بمباران مناطق صاله و الحوبان در شهر تعز آتش‌بسی را که از نیمه‌شب یکشنبه اجرایی شده بود، نقض کردند. منابع یمنی همچنین از پرواز جنگنده‎های سعودی در آسمان استان عمران و صنعا خبر دادند. این استان‌ها در اختیار نیروهای انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن است.

پایبندی یکجانبه حوثی‌ها به آتش‌بس

جنبش مردمی انصارالله (حوثی) و حزب مؤتمر وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن روز شنبه (21 فروردین) با ارسال نامه‌ای خطاب به اسماعیل ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در امور یمن، پایبندی خود را به آتش‌بس اعلام کرده بودند.

گفته می‌شود در صورتی‎ که مذاکرات صلح در کویت به شکست بینجامد، جنگ دوباره از سر گرفته خواهد شد. روز یکشنبه احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن گفته بود ائتلاف سعودی به آتش‌بس در یمن پایبند خواهد بود.

وی همچنین تهدید کرد در صورتی که حوثی‌ها به آتش‌بس پایبند نباشند، ائتلاف به آنها پاسخ خواهد داد. از سوی دیگر سرتیپ شرف لقمان، سخنگوی رسمی ارتش یمن با اعلام پایبندی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به آتش‌بس، بر محفوظ دانستن حق خود برای واکنش به نقض آتش‌بس تاکید کرد. پیشتر در ماه جولای (تیرماه 1394) نیز آتش‌بسی پنج روزه اما ناپایدار میان دو طرف برقرار شد. آتش‌بس بعدی 24 آذر آغاز و البته هیچ‌گاه اجرا نشد. عربستان از تاریخ شش فروردین ماه سال 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، بدون مجوز سازمان ملل متحد حملات خود را به یمن آغاز کرد. در حملات هوایی سعودی‌ها بارها از تسلیحات ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای استفاده و خانه مسکونی و اماکن غیرنظامی ویران شد. در جریان این حملات بی‌رحمانه حدود 9400 یمنی از جمله 4000 زن و کودک کشته و زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی نابود شد.

تاکید سازمان ملل

اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل در امور یمن با استقبال از آتش‌بس از طرفین درگیر خواسته تا به بندهای آتش‌بس متعهد باشند. وی پیشتر گفته بود که آتش‌بس در یمن از روز ده آوریل (22 فروردین) شروع می‌شود و هشت روز پس از آن نیز دور دیگری از مذاکرات صلح در کویت آغاز خواهد شد. وی دیروز گفت که این آتش‌بس اساسی و لازم است و دیگر نباید اجازه داد که در یمن افراد بیشتری کشته شوند. فرستاده سازمان ملل از دو طرف درگیر خواست شرایط را برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان فراهم کنند. قرار است در طول آتش‌بس یک هفته‌ای کمک رسانان بین‌المللی به تمام مناطق یمن دسترسی داشته باشند. همچنین قرار است سه اتاق عملیات برای نظارت بر روند آتش‌بس علاوه بر اتاق عملیات اصلی که در مقر مذاکرات در کویت آماده خواهد شد، تشکیل شود. کمیته اصلی نظارت بر آتش‌بس شامل 12 عضو نظامی از دو طرف خواهد بود.

به گفته منابع یمنی، پیش از اجرای آتش‌بس اختلافاتی بر سر بند توقف حملات هوایی عربستان وجود داشت. به گفته این منابع، انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی به بندهای پیش‌نویس آتش‌بس توجه دارند و به آن پایبند هستند.

آتش‌بس یمن؛ بازگشت ریاض به جنگ نیابتی

روزنامه مستقل رأی الیوم در تحلیلی درباره آتش‌بس یمن نوشت: احتمال موفقیت این آتش‌بس بسیار بیشتر از شکست آن است. با این حال پرونده یمن بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. به نوشته این منبع، سه عامل می‌تواند آتش‌بس را به شکست بکشاند: یکی به حاشیه راندن نقش حزب حاکم کنگره ملی یمن به رهبری علی عبدالله صالح و دور کردن وی از دایره تفاهم‌های انصارالله و عربستان، دوم مخالفت خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن و معاون عبدربه منصورهادی که بتازگی برکنار شد و سوم پایبند نبودن گروه القاعده و داعش و گروه‌های تروریستی دیگر به آتش‌بس. این روزنامه در پایان نوشت: به دنبال انتقادات بین‌المللی و منطقه‌ای از عربستان و خسارت‌های مادی و انسانی زیادی که به این کشور وارد شد، ریاض می‌خواهد خود را از جنگ یمن بیرون بکشد و به جنگ نیابتی بازگردد؛ مثل همان کاری که در عراق و سوریه انجام می‌دهد.

مذاکرات سیاسی

خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت می‌گوید: نشانه‌های مثبتی درخصوص مذاکرات صلح یمن دیده‌ می‌شود. وی می‌گوید: کشورش فقط نقش میزبان را در مذاکرات آخر فروردین دارد و در اصل این گفت‌وگوها زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، جارالله به روزنامه «الجریده» کویت گفت: کشورش ابراز امیدواری می‌کند که این مذاکرات به راه‌حل‌هایی بینجامد که در راستای منفعت یمن باشد. طرف‌های درگیر در یمن پیش از این نیز زیر نظر فرستاده سازمان ملل متحد مذاکراتی را ترتیب داده بودند، اما بی‌حاصل مانده بود. هنوز اسامی طرف‌های شرکت‌کننده یا احزاب طرف گفت‌وگو در این مذاکرات اعلام نشده است. برقراری آتش‌بس به معنای بررسی تحولات کنونی یمن است که در صورت موفقیت می‌تواند به پیشبرد مذاکرات نیز کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها