دومین جشنواره فیلم کوتاه سما با محوریت سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و بخش ویژه جان‌باختگان حادثه منا از روز گذشته در سینما فلسطین آغاز به کار کرد. از نکات بارز این رویداد فرهنگی و هنری می‌توان به بهره‌گیری از چهره‌های شناخته شده سینما همچون رضا کیانیان، محمود کلاری، همایون اسعدیان و مسعود فراستی در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و نمایش چند فیلم تحسین شده در سی‌ و چهارمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد. بزرگداشت‌های علی نصیریان و شهید سعید سیاح‌طاهری هم از جمله برنامه‌های ویژه جشنواره فیلم سماست.
کد خبر: ۸۹۴۴۱۴

به گزارش جام‌جم، با توجه به روند پرشتاب زندگی مدرن امروزی و برخی اثرات مخرب ناشی از آن بر افراد و کلیت جامعه که برآمده از فرهنگ غربی است، ضرورت توجه و تکیه به الگوهای میهنی و اعتقادی و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود. رسانه سینما با توجه به نفوذ و قدرت تاثیرگذاری‌اش، یکی از بهترین ابزار برای اشاعه این‌گونه زندگی به مردم است و انتظار می‌رود هنرمندان در فیلم‌های سینمایی این موضوع مهم را به شکلی ظریف و جذاب و دراماتیک به تماشاگر انتقال دهند.

جشنواره فیلم کوتاه سما که این روزها در سینما فلسطین برگزار می‌شود و تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت، با تاکید و نگاه ویژه‌ای به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی می‌پردازد و موقعیت مناسبی برای نمایش فیلم‌هایی با این موضوع را فراهم کرده است. این جشنواره را موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار می‌کند و حضور و رایحه دلپذیر سیدشهیدان اهل قلم در فضای آن احساس می‌شود و برگزارکنندگان این رویداد، نگاه مبتنی بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را که در زندگی و آثار این شهید نمود بارزی داشت، لحاظ کرده و مدنظر قرار داده‌اند. امسال درمجموع 1917 اثر متقاضی حضور در دومین دوره جشنواره سما بودند که سرانجام 550 فیلم برای نمایش و رقابت در این رویداد انتخاب شدند که در این روزها برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید. 55 اثر در بخش داستانی ملی، 52 اثر در بخش مستند ملی، 15 اثر در بخش پویانمایی ملی، 11 اثر در بخش داستانی نسل نو، 11 اثر در بخش پویانمایی نسل نو، 84 اثر در بخش فیلمنامه، 16 اثر در بخش مستند عروج از منا و 27 اثر در بخش فیلمنامه عروج از منا موفق به حضور در بخش نهایی جشنواره فیلم سما شده‌اند.

عروج از منا

بخش ویژه این دوره جشنواره فیلم کوتاه سما، توجه به فاجعه جانگداز مناست که بیش از 7000 زائر خانه خدا در آن جان باختند؛ حادثه‌ای که به فرموده مقام معظم رهبری هیچ‌گاه نباید فراموش شود. حضور 16 فیلم مستند و 26 فیلمنامه درباره این موضوع در جشنواره فیلم سما نشانگر توجه خاص به این مقوله است.

چهره‌های سینمایی سما

جشنواره فیلم سما گرچه محلی برای کشف استعدادهای جوان و بستری برای فعالیت فیلمسازان ناشناخته است، اما حضور و بهره‌گیری از برخی چهره‌های شناخته شده سینما باعث جلب توجه عمومی و رسانه‌ای به این رویداد شده است؛ هرچند همین مشارکت هم کاربردی است و سینماگران صاحبنام برای آموزش علاقه‌مندان و هنرمندان جوان با جشنواره همکاری می‌کنند. نخستین برنامه ویژه این جشنواره، برگزاری سمینار آموزش بازیگری توسط رضا کیانیان در سینما فلسطین بود. امروز هم مسعود فراستی سمینار آموزش نقد فیلم را برگزار می‌کند. فردا هم سمینار آموزش کارگردانی در سینمافلسطین برگزار می‌شود؛ همایون اسعدیان، کارگردان سینما و سازنده فیلم‌هایی چون طلا و مس و بوسیدن روی ماه، این وظیفه را به‌عهده دارد. محمود کلاری، مدیر فیلمبرداری برجسته سینما هم که این روزها فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا را روی پرده سینماها دارد، روز چهارشنبه به علاقه‌مندان آموزش تصویربرداری می‌دهد.

نمایش‌های ویژه

علاوه بر نمایش و رقابت فیلم‌های کوتاه و برگزاری سمینارهای آموزشی، چهار فیلم سینمایی هم در جشنواره فیلم سما به نمایش درمی‌آید؛ فیلم‌هایی که در سی ‌و ‌چهارمین جشنواره فیلم فجر که در بهمن ماه برگزار شد، با نظرات مثبت برخی منتقدان همراه بود. روز گذشته و پس از سمینار آموزش بازیگری رضا کیانیان، فیلم کفشهایم کو؟ ساخته کیومرث پوراحمد اکران شد که البته این فیلم این روزها در سینماها هم روی پرده است. امروز و پس از سمینار مسعود فراستی، فیلم برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری و با بازی شهاب حسینی و ناصر هاشمی به نمایش درمی‌آید. فردا فیلم ایستاده در غبار ساخته محمدحسین مهدویان اکران می‌شود که پیشتر صاحب عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر شده است. روز چهارشنبه هم فیلم دختر به کارگردانی رضا میرکریمی در سینمافلسطین به نمایش درمی‌آید. فیلمی که فرهاد اصلانی، ماهور الوند و مریلا زارعی در آن بازی می‌کنند.

دومین جشنواره فیلم سما ساعت 17 روز پنجشنبه و با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان در فرهنگسرای اندیشه به کار خود پایان می‌دهد. قرار است در این مراسم از استاد علی نصیریان به پاس یک عمر فعالیت هنری تجلیل شود. مراسم گرامیداشت شهید سعید سیاح طاهری از خدمتگزاران عرصه فرهنگ هم دیگر برنامه‌ ویژه این روز است.

اندیشه‌های سید شهیدان اهل قلم در «سما»

در این ایام نام سیدشهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی فراوان شنیده می‌شود که دلیل آن هم سالروز شهادتش است. این روزها دو اتفاق مهم فرهنگی با نام و یاد او درحال برگزاری است؛ یکی هفته هنر انقلاب و دیگری جشنواره فیلم سما. از این‌رو شهید آوینی به نوعی رویدادهای هنری سال را کلید زده است. مجتبی امینی‌ دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه سما پیش از آغاز این رویداد تاکید کرد: اندیشه‌های شهید اهل قلم متعلق به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر است و جای خوشحالی است که به بهانه برگزاری جشنواره فیلم سما، نخستین رویداد فرهنگی و سینمایی سال را با گرامیداشت یاد و خاطر شهید آوینی رقم می‌زنیم.

علی رستگار - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها