نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران آذربایجان و روسیه روز پنجشنبه درحالی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد که وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان قبل از این نشست در رامسر هم نشست سه‌جانبه‌ای با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برگزار کردند که حاصل آن امضای دو سند بود.
کد خبر: ۸۹۳۸۱۲

محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و المارممد یارف، وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان در بیانیه نشست سه‌جانبه خود برای گفت‌وگو به منظور تمهید برگزاری نخستین نشست سه‌جانبه سران سه کشور به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آنها در بیانیه پایانی این نشست، افزون بر تاکید بر همکاری‌های مشترک بویژه در حوزه‌های اقتصادی، بر اهمیت تشدید مبارزه با تهدیدات و چالش‌های نوظهور علیه ثبات و امنیت منطقه‌ای و ابراز آمادگی برای تعامل نزدیک‌تر در مبارزه علیه تروریسم، افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

حمایت روسیه از عضویت ایران در سازمان شانگهای

در حاشیه این نشست سه‌جانبه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهایی دوجانبه با مقامات روسی و آذربایجانی داشت. از جمله این دیدارها، ظریف با همتای روسی خود به گفت‌وگو نشست.

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در این دیدار از حمایت کشورش از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور روسیه دستور رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران را صادر کرده است. به گزارش ایرنا، ظریف در این دیدار با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و روسیه، بر ضرورت افزایش همکاری‌های بانکی و کنسولی برای تسهیل همکاری‌ها تاکید کرد.

تاکید تهران و باکو بر توسعه همکاری‌های دوجانبه

ظریف همچنین در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با جمهوری آذربایجان و دیگر همسایگان است.

در این دیدار، ظریف ارتباط شمال ـ جنوب از طریق اتصال راه آهن را یکی از طرح‌های اساسی دو کشور دانست و از روابط بانکی و همکاری‌ها در حوزه‌های توریسم، انرژی، مبارزه با تروریسم و همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی به عنوان دیگر حوزه‌های مهم همکاری که باید گسترش یابد، نام برد.

رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از روابط عالی ایران و جمهوری آذربایجان، آن را نتیجه اراده مشترک رهبران دو کشور دانست.

رایزنی برای احداث کانالی از دریای خزر تا خلیج فارس

در حاشیه این اجلاس سه‌جانبه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در نشستی با عنوان «روسیه و ایران: گفت‌وگوی فرهنگ‌ها» در سن پترزبورگ گفت که مسکو و تهران در حال مذاکره و رایزنی برای ایجاد کانالی میان دریای خزر و خلیج فارس هستند.

مهدی سنایی با اشاره به اراده مستحکم رهبران ایران و روسیه برای توسعه روابط گفت: در هفته‌ها و ماه‌های آینده، منتظر خبرهای خوبی از روابط دو کشور هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها