معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد:

حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر فقط با مصوبه مجلس

در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس، دولت در سال جاری مکلف به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه خواهد شد که حدودا 24 میلیون نفر را شامل می‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۹۸۶

سخنگوی کمیسیون تلفیق از مشخص‌شدن اولویت‌های حذف یارانه 24 میلیون پردرآمد خبر داد و گفت: دولت مجوزهای لازم برای شناسایی وضعیت درآمدی، هزینه و دارایی افراد را در اختیار دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: براساس قانون، یارانه باید به افرادی تعلق گیرد که با میزان درآمد آنها تناسب دارد، اما این موضوع در دولت گذشته و کنونی رعایت نشد.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 95، دولت مکلف شد نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی اقدام کند و منابع آن باید صرف اشتغالزایی در کشور شود. سه دهک بالای درآمدی حدود 24 میلیون نفر از خانوار ایرانی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: منابع آزادشده از محل حذف یارانه این افراد، صرف اشتغال با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهد شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 در مورد معیار حذف یارانه 24 میلیون خانوار پردرآمد ایرانی نیز گفت: بخش عمده حذف یارانه این افراد با تمرکز بر درآمد آنان است که در گروه‌های ذیل قرار دارند:

گروه اول: همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 35 میلیون تومان است.

گروه دوم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان.

گروه سوم: تمامی کارکنان دولت و قوای سه‌گانه، شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و تمامی کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری، همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها از 35 میلیون تومان بیشتر است.

گروه چهارم: تمامی مدیران و اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، همه مدیران و اعضای هیات مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، تمامی کارکنان و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیشتر از 35میلیون تومان است.

گروه پنجم: همه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از دریافت یارانه منع شدند.

گروه ششم: تمامی کسانی که در سه دهک بالای درآمدی هستند و در گروه‌های یادشده ذکر نشدند. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، از ابتدای تیر 1395 پرداخت یارانه به سه دهک پولدار جامعه، تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود. همچنین دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این مصوبه استحقاق دریافت یارانه ندارند، مستوجب جریمه نقدی به میزان دوبرابر مبلغ دریافتی است.

بر اساس بخش دیگری از مصوبه کمیسیون تلفیق، خانوارهایی که تعداد فرزندان تحت تکفل آنها پنج نفر و بیشتر باشند از شمول این مصوبه خارج بوده و با هر درآمدی با تقاضای آنها از یارانه برخوردار هستند. دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد.

پورابراهیمی درباره زمان‌بندی بررسی لایحه بودجه سال 95 در صحن علنی مجلس گفت: پس از تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق در تاریخ 27 اسفند ماه سال گذشته، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال 95 چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفت.

وی گفت: سه‌شنبه این هفته ابتدا بررسی کلیات و بعد از آن، بررسی جزئیات لایحه بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها