اقتصاد 95 و چند چالش

ایران در حالی به استقبال سال 1395 می‌رود که هنوز اقتصاد، یکی از محوری‌ترین و بحرانی‌ترین بخش‌هایی است که افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. تنها جناحی خاص یا تفکری ویژه از شرایط موجود انتقاد نمی‌کند بلکه تمامی دست‌اندرکاران اقتصاد بر این اعتقادند که اوضاع کنونی چندان قابل دفاع نیست و ایران باید قدرت اقتصادی بالاتری داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۰۸۱۱
اقتصاد 95 و چند چالش

سال 1395 در حالی از راه می‌رسد که صدای رکود، هنوز گوش‌ها را می‌آزارد. هر چند برخی دولتمردان ابراز امیدواری کرده‌اند رونق، سال آینده مهمان اقتصاد ایران خواهد بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد رونق اقتصاد ریشه در تغییرات بنیادین دارد و از این رو تا زمانی که ساختارها منطبق بر شرایط تازه تغییر نکند، نمی‌توان به این نکته امیدوار بود.

هر چند تحریم‌ها در بحران‌های اقتصادی ایران نقش داشت اما به اذعان کارشناسان و سیاستگذاران، تحریم بخشی از بحران‌های اقتصادی ایران را سبب می‌شد و کارشناسانی که منصفانه موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند، تاکید می‌کنند سهم سوءمدیریت در بحران اقتصاد ایران بیش از سهم تحریم‌هاست و این نکته نشانگر اهمیت اصلاح ساختارهای مدیریتی در کشور است.

تبدیل ایران به کشوری تاثیرگذار در منطقه که خواست تمامی آحاد جامعه است، بدون تلاش و کوشش تمامی بخش‌‎های اقتصادی محقق نخواهد شد. ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کار و ایجاد شفافیت در عرصه اقتصاد که با ارائه آمارهای دقیق و منظم و قابل اتکا حاصل می‌شود، یکی از پایه‌ای‌‌ترین و بدیهی‌ترین اصولی است که در این میان باید مد نظر قرار بگیرد.

باید توجه داشت در سال‌های پیش رو آنچه می‌تواند ضامن بازگشت‌ناپذیری بحران باشد، تدوین و تبیین جزئیات برنامه اقتصاد مقاومتی است؛ نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه تمامی بخش‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری قرار بگیرد که تاکنون از چشم برخی مسئولان مغفول مانده و حالا باید با دید دیگری به این موضوع نگریست.

اقتصاد مقاومتی همان گونه که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد به معنای اقتصادی است که بتواند بر مزیت‌ها و موقعیت‌های خاص خود تکیه کند. بدون تردید، رشد درونزای اقتصاد، سایه بحران‌هایی که در آینده می‌تواند کشور را تهدید کند، از سر آن کم خواهد کرد.

سال آینده یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی در اقتصاد ایران است، سالی بدون تحریم که باید در آن پایه‌های حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی محکم شود. کاش بدانیم راهی جز این نیست.

محمدحسین علی‌اکبری / گروه اقتصاد - ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها