برای اقتصاد 96 برنامه‌ریزی کنیم

تا فرارسیدن نوروز فقط چند روز مانده است و همه افراد جامعه به دنبال جمع و تفریق عملکرد سال 94 هستند. کسبه، کارمندان و کارگران، مسئولان بلندپایه دولتی، بخش خصوصی و حتی بانوان خانه‌دار همه و همه با نگاهی گذرا به آنچه پشت‌سر گذاشته‌اند در حال دو دوتا چهارتای اقتصادی هستند.
کد خبر: ۸۹۰۳۱۶
برای اقتصاد 96 برنامه‌ریزی کنیم

این مهم در اقتصاد کلان کشورمان بیش از دیگر موارد خودنمایی می‌کند و به همین دلیل است که مسئولان از برنامه‌های خود برای اداره بهتر اقتصاد کشور در سال 95 سخن گفته و می‌گویند. اما در این میان ظاهرا نکته‌ای کاملا واضح از دید همگان پنهان مانده است.

همه می‌دانیم ایران اسلامی به‌واسطه تنگ‌نظری غربی‌ها طی سال‌های گذشته تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و سیاسی قرار داشته است.

هر چند اقتصاد ایران طی همین دوران، رشد و توسعه‌ای قابل توجه را تجربه کرده، اما زیرساخت‌ هایش به‌دلیل فرسودگی یا از رده خارج شدن فنا‌وری‌ها، نیازمند بازسازی عمده و اساسی از سوی مسئولان است.

واقعیتی که امروز با راکد شدن غیرقابل تصور اقتصاد کشورمان بیش از هر زمان دیگر خودنمایی کرده و بر لزوم جدی گرفتن تحولات موردنیاز از سوی سیاستگذاران تاکید دارد.

این در حالی است که امروز روح اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها در کالبد خسته و از نفس افتاده اقتصاد کشورمان دمیده شده و حداقل از لحاظ روانی موتور اقتصاد کشورمان را دوباره گرم کرده است.

از این‌رو و با در نظر گرفتن تمام این شواهد، اغلب کارشناسان اقتصادی کشورمان بر این باورند که سال آینده اقتصاد ایران حداقل 5 درصد رشد را تجربه خواهد کرد، ولی همان‌طور که اشاره شد، ادامه این روند برای سال‌های پس از آن، مشکل‌تر است، چون در صورت سرد شدن دوباره موتور محرکه اقتصاد کشورمان، گرم کردنش نه‌تنها هزینه‌ای سنگین بر ایران اسلامی تحمیل خواهد کرد بلکه می‌تواند به نوعی برای دودوتا چهارتای اقتصادی کشورمان تهدید به‌شمار آید.

پس بجاست با در نظر گرفتن اهمیت مواردی چون 1ـ اصلاح ساختار سیستم بانکی ایران 2ـ کوچک‌سازی هر چه بیشتر دولت 3ـ شفافیت فضای کسب‌ و کار و 4ـ خروج از اقتصاد تک‌محصولی، امروز که به یاری خداوند ایران سربلندتر از همیشه به راه خود ادامه می‌دهد در پیچ اقتصادی 1395 با سیاستگذاری‌های اصولی به فکر ایران 1396 باشیم، چون سال آینده به واسطه جو روانی مثبتی که بر جامعه و اقتصاد کشورمان حاکم شده، روند حرکت اقتصادی مثبت خواهد بود، اما سال‌های بعد از آن کار دشوارتر است.

عماد عزتی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها