نخستین کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 19 و 20 اسفند با حضور برخی مسئولان، صاحب‌نظران، هنرمندان و فعالان مردمی حوزه اقتصاد مقاومتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۸۹۳۱

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در مراسم اختتامیه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که عصر پنجشنبه گذشته برگزار شد، با اهدای تندیس، لوح و جایزه از برگزیدگان جشنواره «۲۹۱۱» که بزرگ‌ترین جشنواره موضوعی در زمینه اقتصاد مقاومتی بود، تقدیر شد و «جایزه ملی اقتصاد مقاومتی» در بخش رسانه به پاس تاسیس شبکه اقتصاد، اهتمام ویژه به موضوع اقتصاد و ترویج و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به رسانه ملی اهدا شد.

مجید زین‌العابدین، رئیس شورای اقتصاد سازمان صداوسیما و مدیر شبکه پنج به نمایندگی از سازمان لوح ویژه و تندیس کنگره جنبش ملی اقتصاد مقاومتی را از محمدسعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان دریافت کرد. همچنین لوح زرین جشنواره به پاس ایجاد گفتمان در حوزه اقتصاد مقاومتی به گروه اقتصاد و توسعه شبکه پنج سیما اهدا شد.

مجید قبادی‌فرد، دبیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی نیز در گزارشی، این کنگره را آغازی بر فعالیت جنبش ملی اقتصاد مقاومتی خواند.

اقتصاد مقاومتی، اولویت رسانه ملی

مدیر شبکه پنج با تاکید بر نگاه ویژه رسانه ملی به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: اولویت محتوایی سازمان صداوسیما در سال 94 اهتمام ویژه به موضوع اقتصاد مقاومتی بود و همه ارکان سازمان تکلیف داشتند که این مهم را در همه محتوای برنامه‌ها جاسازی کنند.

مجید زین‌العابدین به‌جام‌جم گفت: برنامه روزآمد به عنوان جدی‌ترین برنامه شبکه پنج موضوع اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی و فعالیت‌های مرتبط با آن را در اقصی‌نقاط کشور از شمال تا جنوب و شرق تا غرب به تصویر می‌کشد و بازتاب رسانه‌ای می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های «ایران شهر»، «اقتصاد ایران» و «مثبت و منفی 5» به نوعی حکم مکمل‌ را در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند و به معرفی فعالان این حوزه و اقدامات صورت گرفته در آن می‌پردازند. شبکه پنج همچنین در سالگرد صدور حکم اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در ویژه برنامه 13 قسمتی «حوالی فردا» به بازخوانی آن پرداخت.

مدیر شبکه پنج درباره برنامه‌های این شبکه بر حول اقتصاد مقاومتی در سال 95 هم توضیح داد: برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم تا در سال جدید هم از نظر کیفی و هم به لحاظ کمی، به سمت تعالی رسانه‌ای برای پوشش اخبار اقتصاد مقاومتی پیش برویم.

اقتصاد استوار بر همت مردم

برنامه «روزآمد» یک مجله اقتصادی در شبکه پنج سیماست که به گفته تهیه‌کننده‌اش، آنچه در این برنامه اتفاق می‌افتد، یک نگاه کارشناسی با حضور استادان دانشگاه و نخبگان عرصه کسب و کار و کارآفرینی به موضوعات مرتبط با حوزه اقتصاد خرد و کلان است.

امیر خرمشاهی با بیان این مطلب به جام‌جم گفت: چیزی که برای ما اهمیت دارد، توجه ویژه به کسب و کارهای خرد است. شاید مخاطبان چنین برنامه‌ای صنعتگران بزرگ نباشند، اما اصرار داریم که به میادین صنعتی برویم و تجربه‌های شخصی افراد موفق را در سطوح مختلف حوزه‌های اقتصادی روایت کنیم. با چنین نگاه و رویکردی، سفرنامه‌هایی را در برنامه روزآمد به سراسر ایران سامان داده‌ایم و به این بهانه، کارآفرینان موفق را پیدا کرده و تجربیات شخصی آنها را در راه موفقیت روایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر تمرکز روی سرمایه‌های داخلی کشور تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری کرد و به تشویق فعالان این حوزه پرداخت؛ زیرا در نهایت کمک خواهد کرد به افزایش صادرات غیرنفتی و رسیدن به خودباوری در حوزه صنعت. تمام همت برنامه روزآمد بر این مهم قرار گرفته که روایتگر اقتصادی باشد که بر همت مردم استوار است و البته سعی هم شده که در این راه دچار شعارزدگی نشود. می‌توان این پرسش را طرح کرد که آیا از فرصت‌های موجود در شهرهای کوچک برای تولید صنعت استفاده شده و آیا خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه در این شهرها اتفاق افتاده است؟ اینها موضوعاتی است که در برنامه روزآمد به آنها پرداخته می‌شود و شواهد و قرائن هم نشان می‌دهد که هم خواص اقتصادی برنامه را دنبال می‌کنند و هم افرادی که دوست دارند در حوزه‌های خرد اقتصادی فعال باشند.

پرهیز از کلی‌گویی

«ثریا» نیز از جمله برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور شبکه یک سیماست که کار خود را با شعار «ثریا؛ دیدبانی برای پیشرفت ایران» آغاز و برنامه‌هایی با ساختارهای متفاوت در حوزه اقتصاد مقاومتی تولید کرده و روی آنتن برده است.

تهیه‌کننده ثریا با تاکید بر ورود بدون محافظه‌کاری برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون به حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: برنامه ثریا کوشیده است بدون محافظه‌کاری و با ارائه آمار و مستندات لازم به این حوزه ورود کند.

محسن مقصودی به خبرنگار ما گفت: مستندسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی هم جای کار بسیاری دارد و برنامه ثریا تاکنون ده مستند را در این حوزه تولید و پخش کرده است؛ البته سعی شده که این مستندسازی همراه با نگاه کارشناسی و فارغ از هرگونه گرایش‌های سیاسی باشد. قسمت‌های زیادی از برنامه ثریا در سال 94 به حوزه اقتصاد مقاومتی اختصاص داشته است و شاید 70 درصد برنامه‌‌هایی که به حوزه اقتصاد ورود کرده‌ براین شاخه از اقتصاد تمرکز شده است.

وی با اشاره به پرهیز از کلی‌گویی در حوزه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ‌‌نمی‌توان با کلی‌گویی، ابعاد اقتصاد مقاومتی را تبیین کرد. باید با سفر به شهرهای مختلف و با نگاه کارشناسی، پژوهشی و متمرکز به معرفی شاخص‌ها و فعالان موفق در این عرصه پرداخت.

ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی

زین‌العابدین: رسانه ملی در سال 94 علاوه بر برنامه‌های روزمره خود، با تبدیل شبکه پنج به شبکه اقتصاد، در جهت ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی اهتمام مضاعفی به خرج داد. شبکه پنج به عنوان شبکه تخصصی اقتصاد به میدان آمد و موضوع اقتصاد مقاومتی و زحمات و اقداماتی را که در این عرصه صورت می‌گیرد، به لحاظ رسانه‌ای برجسته کرد و انعکاس داد. این شبکه در ذیل راهبرد کلی رسانه ملی، برنامه‌های مختلفی را در حوزه اقتصاد مقاومتی طراحی و تولید کرد که بارزترین آنها برنامه «روزآمد» بود.

محسن محمدی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها