«اینجا محل کار ایده‌آل من است. یک میز کامپیوتر، اینترنت وایرلس، یک موبایل مجهز و متصل به شبکه‌های اجتماعی و یک عالمه مشتری مجازی، گهواره دخترم را می‌تکانم و غذایم روی گاز آرام آرام کورجوش می‌زند تا جا بیفتد و درکنار آن کار و کسبی پر رونق را هم بر ای خود رقم زده‌ام.برای برادر کوچک‌ترم نیز کارآفرینی کرده‌ام. او حساب و کتاب، پاسخگویی به بخشی از سوالات و بردن بسته‌ها و ارسال از طریق پست را بر عهده دارد و در آمدی که به دست می‌آید نجومی نیست اما برای هردوی ما در وضعیت فعلی کافی است. من یک مادرم که می‌خواهم کمک‌خرج همسرم باشم و او یک دانشجوست.»
کد خبر: ۸۸۶۹۶۸

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و ... همیشه هم بدنیستند، بستگی دارد ما چه استفاده‌ای از آنها بکنیم .

مروارید یک بانوی مشهدی است که بعد از بچه‌دار شدن و مرخصی زایمان کار خود را از دست داده است. او پیش از این در روابط‌عمومی یک شرکت حمل و نقل کار می‌کرد اما پس از این‌که باردار شد پیش از به دنیا آمدن فرزندش کار خود را از دست داد. این مادر 24 ساله در این مورد می‌گوید: خودم در رشته روابط‌عمومی تحصیل کرده‌ام و به کار با شبکه‌های اجتماعی وارد بودم. از ابزارهای جدید ارتباطی سر در می‌آوردم و در کار قبلی‌ام از آنها استفاده می‌کردم.‌ اما بعد از این‌که کارم را از دست دادم، با مشارکت همسرم و به‌کارگیری برادرم برای خودمان کسب و کار جدیدی راه انداختیم. مروارید در مورد کاری که انجام می‌دهد می‌گوید: من و برادرم از بازارهای عمده مرزی و مناطق آزاد لباس می‌خریم و در سایت، کانال تلگرام، اپلیکیشن‌های خرید و فروش و اینستاگرام و هر شبکه اجتماعی که بتوانیم از آن استفاده کنیم، تبلیغ می‌کنیم.

او می‌گوید: کارها را از طریق پست ارسال می‌کنیم. اندازه‌های مشتری‌ها را کاملا یادداشت می‌کنیم و با سایز لباس‌ها مطابقت می‌دهیم. جدول سایز‌بندی را روی سایت قرار می‌دهیم و از مشتری می‌خواهیم دقیقا همان چیزی را که فکر می‌کند اندازه‌اش است درخواست کند.‌ مروارید می‌گوید: بازار خوبی است. خدا را شکر راضی هستم. هم به همسرداری و فرزندم می‌رسم و هم کسب و کار خوبی است که در محیطی امن قرار دارد. اما تماس‌ها و پیام‌ها زیاد است. پاسخ دادن به همه آنها کار مشکلی است. گاهی هم مشتری‌ها از خرید خود راضی نیستند و می‌خواهند با هزینه خودم کار را برگردانم. دوست ندارم مشتری ناراضی باشد که گاه ناچار می‌شوم کار را برگردانم بدون این‌که واقعا ایرادی داشته باشد و این جزو زیان‌های کار ماست.

کوه یخ

یک کارشناس حوزه آی‌تی معتقد است بازار کسب و کار شبکه‌ای مثل کوه یخی است که تنها نوک آن پیداست و بیشتر آن در پرده مجاز پنهان است.‌ محمود ناصری می‌گوید: این روزها کار در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در بین زنان خانه‌دار طرفداران زیادی پیدا کرده است و می‌توان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های حوزه فناوری اطلاعات در جهت رونق فضای کسب و کار بانوان برنامه‌ریزی کرد.‌ وی می‌افزاید: آشناسازی زنان با مفاهیم کارآفرینی و مهارت‌های روز می‌تواند با آموزشی کوتاه‌مدت آنان را در بازارهای شبکه‌ای فعال کند.‌ این کارشناس تکنولوژی ارتباطات معتقد است در شرایط فعلی بسیاری از خانم‌ها به دلیل فضای نا مناسب اشتغال، فرصتی دارند که با ایجاد زمینه کار آفرینی مجازی از این تکنولوژی‌ها و فضای مجازی در جهت ایجاد فضای کسب و کار استفاده کنند چنان که کشورهایی چون ژاپن و هند و آمریکا در این زمینه تجربه‌های خوبی
کسب کرده‌اند.

مزایای دنیای مجازی

یک کانال فروش تلگرام که لباس‌های زنانه عرضه می‌کند مدعی است که بیش از 1000 زن از سراسر کشور به عنوان ادمین در این کانال فعالیت می‌کنند.

مدیر این فروشگاه که شعبی در شهرهای مختلف کشور دارد، از این بابت به خود می‌بالد و می‌گوید: خیلی از این زنان سرپرست خانواده هستند و موبایل و خط اینترنت تنها سرمایه آنها بوده است اما اکنون دارند از این راه امرار معاش می‌کنند و زندگی خود را می‌چرخانند.‌ مینو رضوان دختر 24 ساله‌ای است که درسش تمام شده و فعلا بیکار است، او که دستی در هنر نقاشی دارد، تصمیم جالبی گرفته است. او کانال تلگرامی ایجاد کرده و ظروف سفالی هفت‌سین که خودش آنها را رنگ‌آمیزی و نقاشی کرده را به معرض فروش اینترنتی گذاشته است.

خودش می‌گوید: بیکاری خیلی اذیتم می‌کرد، به پیشنهاد خواهرم این کار را یک ماه است شروع کرده‌ام و سفارش‌های خوبی هم گرفته‌ام. حالادیگر از بیکاری عذاب نمی‌کشم و سرگرم شده‌ام و کلی درآمد مالی هم دارم .

دنیای مجازی و کسب و کار خانگی

تافلر در کتاب موج سوم خود جهانی را پیش‌بینی و ترسیم کرده است که به‌واسطه گسترش ارتباطات نوع کسب و کار در آن تغییر می‌کند و بار دیگر خانواده با هدف کار خانوادگی گرد هم می‌آیند و عامل این دورهمی اقتصادی- اجتماعی نیز شبکه‌های اجتماعی و زیر‌ساخت‌های ارتباطی است که سبب می‌شود زنان با دورکاری بار دیگر به کانون خانواده بازگردند و با مشاغل متفاوت و بازارهای مجازی فرصت کار در کانون خانواده را پیدا کنند.‌ برخی از زنانی که در مشاغلی مجازی مشغول به کار هستند نیز بر این موضوع تاکید دارند و معتقدند در کارآفرینی به سبک مشاغل خانگی بنیان خانواده تقویت و همزمان شان زن نیز حفظ می‌شود.

انحصار بازار پوشاک

گویی انحصار بازار پوشاک در اختیار زنان است. ادمین تمامی گروه‌هایی که دراین زمینه و همچنین در حیطه مد و زیبایی فعال هستند بانوان هستند.‌ به چند گروه سر می‌زنم و پیام می‌گذارم. اغلب این گروه‌ها گردانندگان اصلی دارند که گاه زن یا مرد هستند اما اغلب ادمین‌های آنها (کسانی که به سوالات و سفارشات رسیدگی می‌کنند) بانوانند. دقت و جزئی‌نگری و وقت آزاد و نیروی کار در دسترس دلایلی است که هما شیروند مدیر یکی از این کانال‌ها برای استخدام بیشتر بانوان در این مشاغل ذکر می‌کند.‌ او می‌گوید: زنان با دقت بیشتری به سوالات پاسخ می‌دهند و چیزی را از قلم نمی‌اندازند. آنها در اندازه‌گیری‌ها و تشخیص رنگ‌های مورد نظر مشتری از مردان دقیق‌تر هستند و نسبت به صاحب کار وفادارانه‌تر عمل می‌کنند.

کانال‌های هنرمندانه

شاید سال‌هاست کسی برای کار خانگی زنان ارزشی نگذاشته و تمامی فعالیت‌های هنرمندانه آنان را در ردیف تفریحاتشان به حساب آورده‌اند که در تولید ناخالص ملی نقشی نداشته. اما امروز زنان دارند در این عرصه مجازی برای هنر خودشان خریدارانی می‌یابند.‌ کسانی که ترشی و مربا می‌فروشند، کسانی که الگوهای سفارشی می‌فروشند و خیاطی آموزش می‌دهند، کسانی که گلسازی، شمع‌سازی و ... و خلاصه هر هنری را که دارند عرضه می‌کنند و همزمان تبلیغی نیز برای کسب و کار غیرمجازی خود دست و پا می‌کنند به‌خوبی در این بازار جا باز کرده‌اند و عجیب است که زنان چه خوب به هم اعتماد و از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند. من نیز برای امتحان چند تا از این فروشگاه‌ها را محک زده ام.

خریداران چه می‌کنند؟

وقتی شما وارد یک کانال می‌شوید که مطالبی بخوانید اگرآن کانال به تعداد زیادی مثلا بیش از دویست یا هزار عضو داشته باشد انتها یا لا‌به‌لای مطالب آگهی‌هایی می‌بینید که دارند فروشگاه‌های دیگر را عرضه و تبلیغ می‌کنند. کافی است به یکی از این گروه‌ها ملحق شوید.‌ ارسال رایگان یکی از مولفه‌هایی است که شما را ترغیب می‌کند خریدار باشید.‌ قیمت مناسب، وضوح تصویر، شرح دقیق از جنس و سایز و کیفیت کالا از دیگر دلایلی است که می‌تواند شما را قانع کند.‌ یکی دیگر از ابزارهای جلب مشتری حراج‌های وقت و بی‌وقت در کانال و عکس‌هایی است که مشتریان از کالاهایی که به دستشان رسیده می‌گذارند. تعداد مشاهده این عکس‌ها نیز خود برای فرستنده عکس جوایزی دربر دارد. نمایش کد و مشخصات ارسال مرسوله‌ها برای پیگیری مشتریان نیز راه دیگری است که شما بتوانید اعتماد کنید اما هیچ چیز مثل یک ارتباط دو طرفه و سریع بین مشتری و ادمین نمی‌تواند مایه موفقیت شخص در فروش باشد.

خانم‌ها که در گپ و گفت مهارت خوبی دارند خیلی سریع با هم به تفاهم می‌رسند اما کسانی که نتوانند به‌موقع پاسخ دهند مشتری‌های خود را برای همیشه از دست می‌دهند.

حذف عکس‌هایی که مربوط به کالاهای تمام شده است نیز یکی از شگردهایی است که از سوالات بی‌مورد و دلسردی مشتری می‌کاهد.‌ یکی دیگر از شگردهایی که این سایت‌ها و کانال‌ها به کار می‌برند این است که هزینه کالا را پس از ارائه توسط پیک در منزل دریافت می‌کنند و به شخص فرصت پرو لباس را می‌دهند.‌ به نظر می‌رسد با زیرساخت‌های مختصر ارتباطی موجود، بانوانی که ایده‌ای خلاقانه داشته باشند و بخواهند از مهارت‌های هنری و …خود استفاده کنند با مشاوره‌ای ساده می‌توانند وارد فضای کسب و کار شوند و از محیط منزل به اشتغال خود بپردازند.‌ کار در مقیاس کوچک، ریسک اندک، سرمایه‌گذاری ناچیز، حضور بیشتر در خانواده و زمینه استحکام بنیان خانواده با تقویت بنیه اقتصادی از جمله مزایایی است که برای این کسب و کار می‌توان در نظر گرفت.‌ امروزه روشن شده است که اطلاعات و ارتباطات دو قدرت مهم هستند. این دو هم خود ارزش دارند و هم ارزش به وجود می‌آورند. اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی است. کارآفرینی بدون حمایت نهادها، سازمان‌ها و انسان‌ها امکان‌پذیر نیست.‌

کارآفرینی در شیوه‌های جذب مشتریان اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، همکاری‌ها و شبکه‌های مجازی، واقعیت مجازی، آموزش و کار از راه دور و … همه و همه گستردگی کارآفرینی در عصر اطلاعات را نشان می‌دهند عرصه‌ای که مثل سایر عرصه‌های اشتغال درهای آن به روی زنان بسته نیست.

مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات معاونت برای تدوین بسته اجرایی اشتغال در حوزه زنان گفته است که یکی از محورهایی که در قانون 230 برنامه پنجم توسعه به عنوان وظایف این ارگان قلمداد شده است ساماندهی وضعیت اقتصادی معیشتی با اولویت مشاغل خانگی است.

ماندانا ملاعلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها