مدیرکل موزه‌های کشور از برگزاری نمایشگاه‌های 7000 سال هنر ایران در کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، هند، مکزیک، سنگاپور و آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۴۵۳

به گزارش جام‌جم، محمدرضا کارگر با اشاره به تجارب ارزشمند و دستاوردهای فرهنگی، علمی و تاریخی نمایشگاه‌های 7000 سال هنر ایران در اروپا طی سال‌های 79 تا 84 گفت: با رویکرد دولت جدید به دیپلماسی فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی برگزاری مجدد نمایشگاه 7000 سال هنر ایران با هدف معرفی گوشه‌هایی از تاریخ و تمدن غنی ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، نخستین نمایشگاه این مجموعه اواخر 2016 میلادی و اوایل 2017 میلادی با برگزاری همایش و نشست‌های تخصصی در کشور آلمان برگزار خواهد شد.

آن طور که کارگر می‌گوید پیشتر نمایشگاه 7000 سال هنر ایران شامل 178 قطعه شیء ارزشمند هنر، فرهنگ و تمدن ایران باستان تا آغاز دوران اسلامی بود که نخستین بار آبان 1379 در موزه تاریخ هنر وین به نمایش درآمد و به دلیل استقبال مردم تا 20 روز پس از زمان مقرر ـ که فروردین 1380 در نظر گرفته شده بود‌ ـ تمدید شد.

پس از وین، این اشیای موزه‌ای در تالار هنر دولتی شهر بن آلمان و سپس در شهر گنت بلژیک به نمایش درآمد. بعد از این کشورها، سوئیس از بهمن 1381 تا خرداد 1382 به مدت پنج ماه در موزه بازل میزبان این نمایشگاه بود. پس از آن به اسپانیا منتقل شد و در سه شهر سویا، ساراگوزا و سانتیاگو در معرض دید عموم قرار گرفت.

این مجموعه مهر سال 83 به کرواسی برده شد. قرار بود در همان سال اشیا به ایران بازگردد؛ امابه دلیل درخواست کشور پرتغال و لزوم انتقال نمایشگاه به این کشور، پرتغالی‌ها توانستند دو ماه میزبان اشیای باستانی ایران باشند و در نهایت این آثار خرداد 1384 به کشور بازگردانده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها