بهاره رهنما، بازیگرآثار طنز سینما و تلویزیون:

«غیرعلنی» معیاری برای طنز‌های انتخاباتی

بهاره رهنما در سال‌های اخیر بازیگر پرکار و موفقی بوده و مدام در تلویزیون، سینما و تئاتر در رفت و آمد بوده است. دو سال قبل در فیلم سینمایی کمدی طبقه حساس به کارگردانی کمال تبریزی بازی کرد و همزمان در مجموعه‌های تلویزیونی پژمان به کارگردانی سروش صحت و خوب، بد، زشت به کارگردانی منوچهر هادی حضور داشت و در کنار آن در نمایش‌هایی مثل با من بستنی می‌خوری؟، آرسنیک و تور کهنه، دورهمی زنان شکسپیر، عامدانه، عاشقانه و قاتلانه و پسران خورشید بازی کرد یا به عنوان کارگردان حضورداشت. رهنما این روزها در اولین ساخته سینمایی همسرش، پیمان قاسم‌خانی به بازی مشغول است ودر سریال غیرعلنی نیز بازی متفاوتی ارائه می‌کند. با او درباره حضورش در سریال غیرعلنی و سایر فعالیت‌هایش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.
کد خبر: ۸۸۴۳۵۸

دریک سال اخیر، کمتر در تلویزیون حضورداشته‌اید دلیلش چیست؟

در عرصه بازیگری تلویزیون گزیده‌کار هستم و نقش‌هایی بازی کرده‌ام که همواره مورد توجه مردم قرار گرفته و دریادشان باقی مانده است. پشت سرهم کار کردن در تلویزیون شاید باعث شود تصویرخوب من در ذهن مردم کمرنگ‌تر شود. از طرف دیگر من در این سال‌ها درگیر تئاتر شده‌ام.

معمولا در سریال‌هایی که بازی کرده‌اید تصویر متفاوتی از زن ایرانی ارائه می‌کنید.

در سریال غیرعلنی هم چنین رویکردی داشتم و نقش شخصیتی را بازی کردم که در دور و اطرافمان زیاد می‌بینیم. آدم‌هایی که با دست آوردن راه‌های موفقیت در کارشان به پیشرفت می‌رسند و البته خیلی از این آدم‌ها ایده‌های درستی را به دیگران منتقل می‌کنند و این شغل یک منبع درآمد بسیار خوب برایشان شده است.

معمولا نقش زنانی که در فعالیت‌های اجتماعی حضور موفق دارند را خوب بازی می‌کنید.

از بین نقش‌های پیشنهادی بیشتر به ایفای نقش‌هایی علاقه دارم که به وجوهات مختلف یک زن می‌پردازد. البته بازهم با فاصله نقش زنان یا دختران خوش‌قلب و مهربان خانه‌دار را هم بازی می‌کنم.

شما در این سال‌ها با اجراهای موفقی که در تئاتر داشته‌اید، مخاطبان خاصی دارید. این نوع مخاطبان چه تفاوت‌هایی با مخاطبانی که بازی‌های شما را در سریال‌های تلویزیونی می‌بینند دارند؟

خیلی از مردم ارتباط خوبی با سریال‌های تلویزیونی دارند و اوقات فراغتشان را با سریال‌های تلویزیونی پر می‌کنند. به همین دلیل باید در انتخاب‌هایمان دقت بیشتری داشته باشیم.

چقدر طرح بیان مساله روزجامعه (بحث انتخابات) در سریال غیرعلنی باعث شد بازی در این سریال را قبول کنید؟

این سریال فضای طنز دارد و با نگاهی مفرح و طنزگونه به بحث انتخابات پرداخته و می‌توان معیاری برای طنزهای انتخاباتی باشد. کار زیاد جنبه‌های سیاسی جدی ندارد و طرفداری هیچ نوع طیف خاص سیاسی مطرح نشده است. تاکید اصلی سریال همبستگی و وفاق مردم ایران در مسائل خطیر و مهمی مثل انتخابات است و این‌که مردم باید با هم صادق باشند.

کار با مهرداد خوشبخت چگونه بود؟

این اولین همکاریم با خوشبخت بود. مهرداد خوشبخت انسان فوق‌العاده‌ای است و کارکردن با ایشان لذتبخش است و کارش را بلد است. رضا جودی هم تهیه‌کننده حرفه‌ای و کاربلدی است و در دوران بازیگری‌ام این سریال جزو کارهایی است که با فراغ بال و آرامش بازی کردم و پشت صحنه خوبی هم در این کار وجود داشت.

به نظر شما آیا فرانک عظیمی شخصیت خاکستری دارد؟

بله، شخصیتش خاکستری است. فرانک بیشتر از روی تنهایی و نداشتن مشی مشخص در زندگی شخصی‌اش در جامعه شلوغی مثل تهران این رویکرد را پیدا کرده وبا طراحی شغلش (دایر کردن کلاس‌های رازهای موفقیت) به پول و امنیت رسیده است. فرانک زندگی مشترک ناموفقی داشته است.

فرانک چقدر در این جدایی نقش داشته است؟

به طور حتم نقش داشته است و داستان درام زیبا و خوبی دارد. بالاو پایین‌های داستان این سریال را خیلی دوست دارم.

آیا فرانک را می‌توانیم آدم فرصت‌طلبی بدانیم؟

آدمی است که براثر شرایط، فرصت‌طلب شده است و البته نمی‌خواهم بگویم هرآدمی موقعی که در شرایط بدی قرار گرفت باید برود به سمت بدی. هدف از نشان دادن چنین شخصیت‌هایی ایجاد تلنگری است که متوجه شویم شرایط موجود چه تاثیری بر آدم‌ها دارد. هرآدمی ظرفیت و آستانه تحملی دارد که در قبال شرایط مختلف آن را بروز می‌دهد. برخی‌ها برعکس فرانک در شرایط سخت آبدیده‌تر می‌شوند.

آیا فرانک می‌تواند با بازگشت به شهر کوچک محل تولدش دوباره به خصلت‌های خوبش برگردد؟

موقعی که فرانک به زادگاهش بازمی‌گردد و در کنار خانواده و فامیلش قرار می‌گیرد، خیلی از خصوصیات مثبتش دوباره به منصه ظهوردرمی‌آید.

تغییر اسمش از موقعی که به تهران آمده در راستای پیدا کردن یک هویت کاذب است؟

بله، جایی هم عنوان می‌کند که علاوه بر اسمش چهره‌اش هم تغییر پیدا کرده است، زیرا برای رسیدن به یک جایگاه که البته کاذب هم هست باید چنین تغییراتی را انجام می‌داد.

به نظر شما در تیم بازیگری سریال بازیگران خوبی حضور داشتند؟

بله، من و بروز ارجمند در سریال گل یا پوچ سابقه همکاری خوبی با هم داشتیم.

معمولا بازی در این نوع آثار خاطرات طنز بسیاری دارد. یکی از آنها را برای ما تعریف کنید.

در صحنه‌ای در داخل ماشین حین فیلمبرداری من به هوای این‌که کارگردان صحنه را کات داده مشغول صحبت با تلفنم بودم. ناگهان بروز ارجمند در ماشین را باز کرد و گفت دخترعمه پیاده‌شو و همه کلی خندیدند و از این صحنه در کار هم استفاده شد.

تحصیل دخترتان در رشته موسیقی به توصیه شما بود؟

اغلب وقت‌های آزادم را با دخترم می‌گذرانم و به دخترم برای تحصیل مشاوره دادم و خودش این رشته را انتخاب کرد و از او همیشه کمک می‌گیرم و موسیقی همیشه برای من به عنوان یک ابزار برای رسیدن به آرامش حین نوشتن جدی و مهم است و بنابراین موسیقی جزیی از زندگی‌ام است.

تجربه حضور و همکاری در فیلم سینمایی طبقه حساس با کمال تبریزی برای شما چگونه بود؟

تجربه بازیگری و زندگی کردن من را به جایی رسانده که سوای کوتاهی یا بلندی نقش، علاقه دارم فرصت همکاری با برخی از کارگردان‌های مورد علاقه ام را به دست بیاورم و نمی‌خواهم منتظر بنشینم و این نوع پیشنهادات به من انجام شود. موقعی که پیمان قاسم‌خانی فیلمنامه طبقه حساس را می‌نوشت متوجه شدم حضور زن‌های فیلمنامه کوتاه است. اما فکر کردم فرصت همکاری با کمال تبریزی به این زودی‌ها میسر نخواهد شد. به همین دلیل با تبریزی تماس گرفتم و از ابراز علاقه‌ام برای همکاری با او حرف زدم و تاکید کردم که طبقه حساس فرصت خوبی برای انجام این همکاری است و اگر موافق باشند یکی از دو نقش زن فیلمنامه را بازی کنم. ایشان از من پرسید به کدامیک از نقش‌ها برای بازی کردن علاقه دارم و من پاسخ دادم نقش زن محتشم برای من مناسب‌تر است و ایشان هم با این قضیه موافقت کردند و گفتند برای بازی در فیلم با من تماس می‌گیرند و ایشان لطف کردند و با من به عنوان اولین بازیگر فیلم تماس گرفتند.

وقتی حضورتان در فیلم طبقه حساس قطعی شد از پیمان قاسم‌خانی نخواستید دستی به فیلمنامه بکشد و نقش زن محتشمی را پر رنگ‌تر کند؟

واقعا چنین درخواستی را از پیمان قاسم‌خانی نکردم. زیرا پیمان قاسم‌خانی جزو بهترین فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است و هیچوقت به خودم اجازه نمی‌دهم به او بگویم برای من نقش را پررنگ‌تر کند. موقعی که هنرمندی در کارش درجه یک است و من برایش احترام خاصی قائل هستم، طبیعی است در کارش دخالت نمی‌کنم. انتظارم از حبیب رضایی بازیگردان فیلم برای وسیع شدن نقش بیشتر از پیمان قاسم‌خانی بود و از او می‌خواستم که هوای نقشم را داشته باشد (با خنده). فیلم طبقه حساس فیلم کارگردان است و اصلا جنس کاری تبریزی در فیلمسازی این گونه است و نباید انتظار داشته باشید در این نوع فیلم‌ها بازی بازیگران زیاد به چشم بیاید.

مثل نقش کوتاهی که در فیلم سن‌پطرزبورگ بازی کردید و نقش ماندگاری شد؟

اشاره درستی داشتید یا نقشم در فیلم ورود آقایان ممنوع و همین نقشم در طبقه حساس، نقش‌های کوتاهی هستند که ویژگی‌های خاصی دارند.

از معدود بازیگران توانای طنز در سینما و تلویزیون هستید، آیا به نظر شما موقع آن نرسیده همسرتان برایتان یک نقش کمدی و طنز درخشان بنویسد و شما آن را بازی کنید؟

فکر می‌کنم چنین نقشی را پیمان قاسم‌خانی در فیلمنامه رام کردن زن سرکش برایم نوشته؛ نقشی که به لحاظ سنی و شخصیتی به من نزدیک است.

از تجربه حضور درسریال خوب، بد، زشت به کارگردانی منوچهر هادی بگویید.

سریال بسیار خوبی بود. شخصیت‌پردازی با دقت انجام شد و شخصیت‌های دوست‌داشتنی در کار وجود داشتند و ماها به عنوان بازیگر در حین فیلمبرداری درگیر شخصیت‌ها و نوع روابطشان شدیم.

بهاره سریال خوب، بد، زشت مثل برخی از نقش‌هایی که بازی کرده‌اید نقش دختران مهربان بوده است. به ایفای این نوع نقش‌ها علاقه دارید؟

بهاره سریال خوب، بد، زشت دختر بزرگ خانواده محسوب می‌شود و به دلیل رسیدگی به اوضاع خانواده و خواهرانش ازدواج نکرده و مرگ مادر مسئولیت‌های او را بیشتر می‌کند و به نوعی زندگی شخصی‌اش را وقف خانواده‌اش کرده و تلاش می‌کند امنیت و آرامش را برای آنها فراهم کند و خواسته و نیازهای خودش در درجه بعدی اهمیت قرار گرفته است. فکر می‌کنم بهاره یک جورهایی یادآور شخصیت ملانی در فیلم برباد رفته است.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها