به بهانه پخش سریال «غیرعلنی» به کارگردانی مهرداد خوشبخت

انتخابات به رنگ طنز

پس از پیروزی انقلاب در ایران، مشارکت در انتخابات از ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی تا مجلس خبرگان و شوراهای شهر اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و مردم تمایل زیادی به شرکت در آنها از خود نشان می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۳۱۱۱
انتخابات به رنگ طنز

به گزارش جام جم سیما،شبکه‌های مختلف تلویزیونی هم با نزدیک شدن به ایام انتخابات، تولید ویژه‌برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهند که مجموعه‌های تلویزیونی هم بخش مهمی از آن به حساب می‌آیند.

در چند سال اخیر برخی از شبکه‌ها به مناسبت نزدیک شدن به ایام انتخابات، دست به کار تولید مجموعه‌هایی در این رابطه شدند که از جمله آنها می‌توان به چک برگشتی و پایتخت 4 که هردو از ساخته‌های سیروس مقدم است، اشاره کرد و باید مجموعه تلویزیونی غیرعلنی ساخته مهرداد خوشبخت را هم به آنها اضافه کرد.

لطیف که به خاطر شکایت همسرش بابت نپرداختن مهریه به زندان افتاده، پس از آزادی برای پیدا کردن کار به هر دری می‌زند، اما موفق نمی‌شود. تا این که سرانجام چک رقم بالایی را از یک شر خر گرفته تا نقدش کرده و پولی از این بابت به دست آورد.

چکی که متعلق به شوهر خواهر دکتر مشرفی نامزد انتخابات مجلس بوده و او به‌عنوان ضامن پشت آن را امضا کرده است.

مقدم در این مجموعه دغدغه‌های اجتماعی‌اش را در پوسته‌ای از کمدی روایت کرده و در این مسیر بخوبی از فضای انتخاباتی شهر هم بهره گرفته است.

لطیف به عنوان شخصیت محوری کار، بخش مهمی از بار کمدی کار را به دوش کشیده و در کنار مشرفی زوج مناسبی را به وجود آورده که در عین‌حال تضاد میانشان به خوبی جواب داده است.

شخصیت دکتر مشرفی به عنوان یک استاد دانشگاه که دغدغه‌هایی کاملا اجتماعی داشته و برای خدمت به مردم خود را نامزد نمایندگی مجلس کرده، خوب و باورپذیر از کار درآمده و به مرور مخاطب نسبت به آن احساس نزدیکی بیشتری می‌کند.

او نمونه‌ای از انسان‌های شریفی است که درد جامعه خود را داشته و هیچگاه به دنبال جاه و مقام نیستند.

درست در نقطه مقابل او شوهرخواهرش قرار دارد که هزینه زیادی برای رفتن دکتر به مجلس کرده تا بعدها از این طریق بتواند به منافعی دست پیدا کند.

بازی خوب هدایت هاشمی هم در این نقش به هرچه جذاب‌تر شدن آن کمک کرده که در عین حال شیرینی خاص خود را هم دارد. برای مثال به عصبانی شدن‌های دکتر مشرفی در برخی لحظات نگاه کنید که یادآور لحظاتی از کمدی کلاسیک‌های درخشان تاریخ سینماست.

البته نمی‌توان از تاثیر مثبت امیر جعفری هم در نقش لطیف به عنوان همبازی هاشمی بسادگی گذشت که جذابیت‌های آن را دو چندان کرده است.

سیروس مقدم در چک برگشتی بخوبی توانسته قضیه انتخابات مجلس را در قصه خود پرورانده و در دل آن به گونه‌ای جای دهد که باورپذیر جلوه کند. مقدم در پایتخت 4 هم به این موضوع منتها به شکلی دیگر پرداخته و ورود هما معمولی به شورای شهر را در بطن داستان این مجموعه گنجانده است.

در اینجا هم هما که در قسمت‌های پیشین به عنوان فردی منضبط و اهل قانون و مقررات معرفی شده با ورود به شورای شهر در کنار همکارانش در برابر زور و تطمیع ایستاده و صلاح شهر را به منفعت خود ترجیح می‌دهد.

برای مثال می‌توان به قسمتی اشاره کرد که کارگران یکی از کارخانه‌ها، ضایعات صنعتی خود را درون آب خارج از شهر ریخته و در برابر اعتراض هما دست به خشونت می‌زنند.

البته در اینجا برخلاف چک برگشتی، قصه هما و کارش در شورای شهر به عنوان یک داستان فرعی مطرح شده و جزئی از یک کل را تشکیل می‌دهد. در عین حال بازی پذیرفتنی ریما رامین‌فر هم در این نقش به باورپذیری هرچه بیشتر آن کمک شایانی کرده است.

از هفته گذشته نیز مجموعه تلویزیونی غیرعلنی به کارگردانی مهرداد خوشبخت روی آنتن شبکه دو سیما رفته که موضوع انتخابات مجلس هم بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد.

امیرعباس قهرمان داستان که در کنار تحصیل در دانشگاه به کار در شیرینی فروشی پدرش مشغول است به دختر روزنامه‌نگاری به نام ریحانه د‌ل‌بسته که پدرش (مهندس عنایت) نامزد جدی حضور در مجلس است.

حال امیرعباس برای به دست آوردن رضایت مهندس عنایت برای ازدواج با ریحانه وارد نامزدی انتخابات شده و به رقابتی جانانه با مهرداد (دوست دوران دبیرستان خود که اینک مسئول ستاد انتخاباتی شوهرخواهرش است) و رسول دیگر نامزد جوان انتخابات دست می‌زند.

در این بین فرانک (دخترعمه امیرعباس) هم که کلاس‌ها و همایش‌هایی در باب موفقیت برگزار می‌کند به کمک او آمده و تنور رقابت را گرم تر می‌کند.

غیرعلنی که در 10 قسمت به تهیه‌کنندگی رضا جودی تهیه و تولید شده، انتخابات را در متن داستان خود قرار داده و شخصیت‌های اصلی‌اش را حول محور آن چیده است.

جوان‌هایی که هر یک مسائل و مشکلات خود را داشته و در این مسیر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. امیرعباس به عنوان شخصیت محوری غیرعلنی، جوانی با آرزوهای نه‌چندان بزرگ است که برای رسیدن به دختر مورد علاقه خود و ازدواجش با او به آب و آتش می‌زند.

رگه‌هایی از طنز در این شخصیت به کار رفته که به جذاب‌تر شدنش کمک شایانی کرده و گاه به شوخی‌های جذابی هم ختم شده است.

در کنار او باید به پدرش اشاره کرد که خط فکری متفاوتی با پسرش داشته و علاقه‌ای هم به فامیل شدن با مهندس عنایت ندارد. در طرف دیگر داستان، ریحانه‌ای قرار دارد که در هفته نامه‌ای کوچک و کم‌فروش خبرنگار بوده و رضایت چندانی هم از این نشریه ندارد.

یک تیپ‌ـ شخصیت نسبتا قابل قبول که می‌توانست بهتر از اینها از کار دربیاید مشروط بر این که نویسندگان فیلمنامه (مهدی حمزه و حسین تراب‌نژاد) آشنایی بیشتر با شغل خبرنگاری و ظرایف آن داشتند.

در عین حال حضور برزو ارجمند در کنار بهاره رهنما، محمد فیلی و متین ستوده، کیفیت کار را به لحاظ بازیگری بالا برده‌اند.

بخصوص رهنما که در یک نقش بشدت بیرونی و اغراق شده حضور دلنشینی دارد. مهرداد خوشبخت که به عنوان کارگردان سابقه خوبی هم در تلویزیون دارد.

تلاش زیادی برای روایت یک قصه سرراست و در عین حال شیرین با پس زمینه انتخابات به خرج داده که با وجود فراز و فرودها به توفیق نسبی در این رابطه دست پیدا کرده و غیرعلنی در رکود پخش مجموعه‌های غیرتکراری تلویزیون به موفقیتی نسبی دست پیدا کرده است.

محمد جلیلوند

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها