دروازه باز گمرک برای میوه‌های قاچاق

در حالی اوایل هفته جاری توزیع حجم قابل توجهی از میوه‌های ممنوعه وارداتی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، رسانه‌ای شد که از مدت‌ها قبل ورود هرگونه میوه بجز چهار میوه تعیین‌شده از سوی وزارت جهادکشاورزی به داخل مرزهای ایران، غیرقانونی اعلام شده بود.
کد خبر: ۸۸۲۷۳۵

در همان ساعات اولیه انتشار خبر مزبور، مسئولان در بخش‌های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و هریک دنبال مقصر معرفی کردن دستگاه‌های دیگر در این زمینه بودند که این مقصریابی هنوز هم ادامه دارد. برآیند اظهارنظرهای مسئولان در چند روز اخیر بر این نکته تکیه دارد که ورود حجم وسیع میوه قاچاق از مبادی غیرقانونی، تقریباً محال است و نمی‌توان با استفاده از شیوه‌های مرسوم قاچاق یعنی کوله‌بری این حجم از میوه را سالم به بازارهای مصرف داخل کشور رساند. این اظهارنظر مسئولان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به نوعی از نبود کنترل دقیق در مبادی قانونی ورود کالا به کشورمان حکایت دارد.حال پرسش اینجاست که آیا واقعا دروازه‌های گمرک برای ورود میوه‌های قاچاق باز بوده یا باید به دنبال کم‌کاری بخش دیگری باشیم؟

وزارت جهادکشاورزی خود را مقصر نمی‌داند

در تازه‌ترین واکنش نسبت به این مساله محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد واردات بی‌رویه میوه به مهر گفت: ما ابلاغ کرده‌ایم که میوه نباید وارد شود، اما مسئول قاچاق کالا نیستیم بلکه ما تولیدکننده هستیم و آنهایی که مسئول کنترل قاچاق و حفظ مرزها هستند، باید از واردات میوه جلوگیری کنند.

کوله‌بری بهانه‌ است

محمدعلی باغستانی، رئیس سازمان حفظ نباتات هم معتقد است انتقال این حجم میوه توسط کوله‌بران امکان‌پذیر نیست و باید به دنبال راه‌های دیگری باشیم.

به گزارش تسنیم، باغستانی افزود: در کشور ما این‌گونه جا افتاده که هر نوع قاچاق محصول را باید به نام کوله‌بران جا زد، در حالی که رشته اصلی جای دیگری است و باید اصل شرایط را بررسی کنیم تا مشکل برای همیشه ریشه‌کن شود، اما کوله‌بری به بهانه‌ای برای تجارت عده‌ای سودجو تبدیل شده است و قاچاق محصولات کشاورزی و میوه به نام کوله‌بری و به کام دلالان تمام می‌شود.

میوه‌های قاچاق سوار بر اتوبوس

عباس نخعی، از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: یکی از راه‌های قاچاق میوه که توسط این مرکز شناسایی شده، مربوط به حمل میوه‌های ممنوعه از مرزهای شرقی کشور با اتوبوس است به صورتی که طی یک روز بررسی و کنترل اتوبوس‌هایی که از شرق کشور به پایانه‌های پایتخت وارد شده‌اند، تقریباً از هر اتوبوس 300 کیلوگرم میوه قاچاق کشف شده است و با ارسال نامه‌ای به پایانه‌ها ابلاغ شد که اتوبوس‌های مسافری حق جابه‌جایی میوه را ندارند.

همچنین محموله‌ای که قرار بود از بندر شهیدرجایی به مقصد ترکمنستان ترانزیت شود، در تهران و در حال تخلیه بار کشف و ضبط شد. بنابراین می‌توان به نوعی گفت علت افزایش قاچاق میوه در کشور، ورود این محصولات در کنار دیگر کالاها از طریق 3000 کانتینری که وارد گمرک می‌شوند، بوده چون امکان بازدید همه این کانتینرها فراهم نبوده است. این مقام مسئول درباره حجم قاچاق میوه تصریح کرد: طی 9 ماهه ابتدایی امسال حجم قاچاق کالا 320درصد نسبت به همین دوره در سال 1393 افزایش داشته که جمعاً درباره محصولات باغی دو میلیون و 387 هزار تن محصول مانند انواع مرکبات، گلابی، سیب و گریپ‌فروت کشف شده است.وی در مورد برخورد با کشف میوه قاچاق و مجازات‌های پیش‌بینی شده با آن در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طبق ماده 18 قانون، نگهداری، عرضه و فروش هر نوع کالای قاچاق از جمله میوه توسط واحدهای صنفی علاوه بر ضبط کالا در مرتبه اول، برابر با دو برابر قیمت کالا مشمول جریمه‌شده در مرتبه دوم چهار برابر قیمت کالا و در مرتبه سوم شش برابر قیمت کالا مشمول جریمه نقدی، نصب پارچه یا تابلو و تعطیلی محل کسب به مدت شش ماه است.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها