نقش زنان در ورزش‌های موتوری

علم؛ دیگر امتیاز یا برتری برای مردان در مقابل زنان نیست. تنوع رسانه‌های علمی، باعث شده تا دیگر تفاوتی در جنسیت نویسندگان و دانشمندان مرد و زن برای کسب دانش وجود نداشته باشد. مانند امور مهندسی که با توجه به نقش بسیاری از زنان در آن، این مشاغل را دیگر نمی‌توان شغل‌هایی تنها برای مردان دانست.
کد خبر: ۸۸۱۵۰۷

«کورنی برنز» خبرنگار گاردین برای روشن شدن این موضوع، مصاحبه‌ای با زنان حاضر در ورزش‌های موتوری که در حال ایجاد مدلی برای زنان مهندس هستند، داشته است. او در این مصاحبه نوشته: «ما شاهد حضور مهندسان شاغل زیادی نیستیم و کمتر شنیده می‌شود که افراد درخصوص یک مهندس زن گفت‌وگو کنند. بنابراین پیدا کردن یک زن مهندس آن هم در پیست موتورسواری به خودی خود خیلی جالب است، چراکه مردم همواره رقابت‌های موتورسواری را ورزشی مردانه می‌دانند و کمتر دیده شده زن‌ها در رقابت‌ها حضور داشته باشند.

در مسابقات استقامت جهانی FIA در انگلستان، «کیکوو ابهارا» از ژاپن تنها شرکت‌کننده زن این رقابت‌ها بود، اما در پشت صحنه آن زنان زیادی به عنوان مهندس مشغول به کار بودند. یکی از این زن‌ها «تینا گاد» 33ساله است. او یک محقق دینامیک خودرو از دانشگاه کاونتری و مشاور صنعت ورزش‌های موتوری است و در حال حاضر آیرودینامیک‌شناس تیم ویلیامز در مسابقات فرمول یک است.»

از تینا درباره زنان و ورزش‌های موتوری سوالاتی پرسیده شده که آیا در دوران کودکی زنی را به عنوان الگوی خود داشتی؟ که او پاسخ داد: «متاسفانه، نه. تا به حال به دنبال یک الگوی زن نبوده‌ام. فقط یک مدل می‌خواستم و «فرمول یک» الهام‌بخش من برای فعالیت در شغل مهندسی بود. البته الگوهای من مردانی همچون پاتریک هد و آدریان نیوی بوده‌اند و هرگز به این فکر نکرده‌ام که زنان با مردان تفاوت دارند و معتقدم زنان می‌توانند کارهایی که مردان انجام می‌دهند را بدرستی انجام دهند. در حال حاضر ما شاهد روند رو به رشدی در تعداد مهندسان زن در پیست‌ها هستیم، اما من ناامیدانه می‌گویم که هنوز هم تعجب‌آور است که یک زن جدید را در محیط کاری خود ببینم!»

وی درباره این‌که الگوی دیگر زنان بودن چه حسی دارد، می‌گوید: متاسفانه در شرایطی که ما داریم به سر می‌بریم، هنوز در مورد جنسیت افراد صحبت می‌شود. این مساله برای من گیج‌کننده است، مخصوصا این‌که وقتی در این خصوص صحبت می‌شود، فکر می‌کنم که از جنسیت خود خارج شده‌ام. بنابراین الگو بودن کار را برایم دوچندان سخت و مبهم می‌کند. با این وجود، می‌دانم که الگوی دیگر زنان بودن، کار بزرگ و ارزشمندی است، مخصوصا این‌که همجنسان تو وقتی می‌خواهند از ایستادگی در برابر موانع حرف بزنند، به یاد تو می‌افتند.»

«برنادت کالینز» از تیم مک‌لارن هم احساسات مشترکی با تینا در این خصوص دارد. او که یکی دیگر از مهندسان طراحی مکانیک است و مانند تینا از کودکی به کار در فرمول یک علاقه‌مند شد، هرگز جنسیت‌اش را مانعی در سر راه خود ندید. او می‌گوید: «امروز ما در کار خود بهترین مهندسان را داریم و پس از اتمام هر کاری، دیگر کسی نمی‌پرسد که آن کار را یک مرد انجام داد یا زن، چراکه چنین پرسشی واقعا بی‌اهمیت است.»

او در واکنش به این سوال که شما در کار خود جزو اقلیت هستید، آیا این موضوع سخت نیست، جواب داد: «هرگز به این موضوع فکر نکرده‌ام. تعداد زنان در رشته مهندسی ورزش‌های موتوری هر روز بیشتر می‌شود و من دوست ندارم که آنان به اصطلاح با یک تقسیم‌بندی جنسیتی از کاری که به آن علاقه دارند، دور شوند. به نظر من مردم به جای این‌که به جنسیت افراد فکر کنند، باید به این پرسش پاسخ دهند که مثلا مهندس چه کسی است و چه کاری انجام می‌دهد و به عبارت دیگر از جنسیت صرف‌نظر کنند. به اعتقاد من دیدگاه اکثر افراد درخصوص مهندسان اشتباه است، چراکه وقتی به مردم می‌گویم که مهندس مکانیک هستم، آنها فکر می‌کنند که من مکانیک هستیم. این مساله به عدم وجود اطلاعات کافی افراد بازمی‌گردد، بنابراین فکر می‌کنم که شناساندن الگوهای مهندسی مهم است، حالا مهندس می‌خواهد مرد باشد یا زن.»

دیده شدن مهندسان و درک درست از آنچه که انجام می‌دهند، درحال بهبود است.

روزنامه گاردین بتازگی با لینا گاد خواهر تینا و مهندس تیم آئودی مصاحبه کرده و در برنامه تلویزیونی و پربیننده «تخته گاز» ریچارد هاموند با عنوان ارتباطات مهندسی و غول‌های مهندسی، به نقش ویژه مهندسان در صنعت خودروسازی اشاره کرده است. تینا هم می‌گوید: «مهندسان شخصیت‌های اصلی مصاحبه‌های قبل از مسابقه هستند، تصویر آنها روی صفحه، با نام و عنوان شغلی آنها نشان داده می‌شود، اما باز آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند.»

از تینا پرسیده شد، جدا از جنسیت، افرادی مثل شما الهام‌بخش چه چیزهای دیگری برای مشتاقان مهندسی ورزش‌های موتوری هستند؟ که او پاسخ داد: «به نظر من، کار در دانشگاه، مکانی امن برای کشف راه‌های مختلف و درک درست از علم پشت ورزش‌های موتوری است، اما در مسیر مسابقه، سرعت و ماهیت کار، کاملا متفاوت است. در فرمول یک، مهم‌تر از هر چیز، کمبود زمان است. به عبارت دیگر، در کمترین زمان باید بهترین کار را ارائه داد. بنابراین تصمیم‌گیری در چنین شرایطی به طور غیرقابل انکاری هیجان‌انگیز است.»

منبع: گاردین

مترجم: نیلوفر رهگذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها