جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب به صحنه‌گردان و جریان‌ساز رسانه‌ای تبدیل شد

رسانه ملی، مروج گفتمان انقلاب اسلامی

ترویج و تبلیغ مبانی انقلاب اسلامی به منظور آشنایی دیگر ملت‌ها و تمدن‌ها با فرهنگ اسلام ناب، از نخستین برنامه‌های استراتژیک معمار انقلاب بود که همزمان با پیروزی انقلاب در بهمن 57 تحت عنوان ضرورت صدور انقلاب مطرح شد. برنامه‌ای که تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها ملزم به اجرای آن در حیطه شرح وظایف خود شدند. در این بین سازمان صدا و سیما به عنوان ویترین و تریبون انقلاب اسلامی ایران در تبلیغ اهداف نظام نقش بی‌رقیب و بی‌بدیلی را بر عهده داشت و دارد.
کد خبر: ۸۸۰۹۶۰

مدیر شبکه بین‌المللی العالم در این ‌باره معتقد است: همزمان با شروع تحولات و اعتراضات مردمی در شمال آفریقا و غرب آسیا، شبکه العالم از طریق دیپلماسی رسانه‌ای کوشید سیاست خارجی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران را در قبال انقلاب‌های منطقه در قالب مفهوم بیداری اسلامی منعکس کند.

رعایت عدالت رسانه‌ای

دکتر سیداحمد سادات افزود: حضور گسترده در میدان و انتشار اخبار دقیق، واقعی و منصفانه از جنبش‌ها و گروه‌های اسلامی، رعایت عدالت رسانه‌ای و رعایت ضریب خبری متناسب با فعالیت‌های هر یک از گروه‌های اسلامی و... در زمره مهم‌ترین رویکردها و سیاست‌هایی بودکه شبکه ‌العالم در قبال این تحولات اتخاذ کرد.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به نشست اتحادیه مطبوعات جهان اسلام در اردیبهشت 90 تصریح کرد: در آن نشست جهانی، دکتر حسام‌الدین آشنا، استاد علوم ارتباطات (مشاور کنونی رئیس‌جمهور) ارزش پرس‌تی‌وی و شبکه العالم را برای ایران بسیار مهم‌تر از سفارتخانه‌های ما در کشورهای دیگر معرفی‌کرد. یا در جایی دیگر محمد القاسمی، نویسنده نامدار مغربی در مقاله‌ای با عنوان«شبکه‌های عربی ‌العالم و العربیه عبری؛ رسانه مردم و رسانه صهیونیست‌ها» درخصوص چگونگی این صف‌بندی رسانه‌ای در منطقه نوشت: رسانه‌های دیداری عربی در
دو اردوگاه تقسیم شده‌اند؛ اردوگاه رسانه‌ای که به مسائل مردم پرداخته و یاور ستمدیدگان است و اردوگاهی که انعکاس‌دهنده مطالبات دولت آمریکا و کشورهای اروپایی بوده و درصدد کاهش مقاومت جنبش‌های آزادیبخش در فلسطین، لبنان، عراق و سومالی است.

عربی العالم، عبری العربیه

مدیر شبکه العالم افزود: بارزترین مصداق این تقسیم‌بندی، شبکه‌عربی العالم و شبکه عبری العربیه است. شبکه ایرانی العالم پیوسته با کلمه، تصویر و برنامه‌های مستند درباره حق فلسطینیان خوش درخشیده است. این شبکه هر روز، ضرورت حمایت ملت‌های عرب و مسلمان از مقاومت فلسطین را یادآوری می‌کند و پرچمدار قدس شریف شده و به دور از دوپهلوگویی، حقایق را اطلاع‌رسانی می‌کند. این شبکه حتی در زمینه اصطلاحات به کار گرفته شده در اخبار و برنامه‌ها از فلسطین دفاع می‌کند. العالم و العربیه در برابر مردم به دو رسانه متفاوت تبدیل شده‌اند؛ رسانه‌ای که صادقانه در امتداد جریان آزادسازی فلسطین و حمایت از خط مقاومت حرکت کرده و دیگری رسانه‌ای منافق‌گونه، جیره‌خوار و بی‌ارزش که برای بی‌بهاکردن مقاومت‌های انجام شده در مسیر آزادی فلسطین تلاش می‌کند.

مدیر شبکه العالم به گزارش موسسه مطالعات سیاسی تل‌آویو درباره نقش مهم شبکه‌العالم نیز اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات این موسسه اسرائیلی، مهم‌ترین رسانه، شبکه العالم است که به ارائه و انعکاس دیدگاه‌های مخالفان در کشورهای عربی منطقه می‌پردازد. عملکرد این شبکه در پرداختن به مسائل و بحران‌های منطقه و انعکاس صدای مردم آن، اسرائیل را نگران و خشمگین کرده است، زیرا این شبکه نحوه برخورد مخاطبان خود را با حکومت‌های مستبد عربی القا می‌کند.

گفتمان صریح انقلاب

در ادامه مدیر شبکه بین‌المللی سحر درباره جایگاه شبکه‌های برون‌مرزی و نقش آنها در صدور پیام انقلاب اسلامی گفت: میان انقلاب‌هایی که در تاریخ جهان بخصوص دوره معاصر سراغ داریم انقلاب اسلامی ایران را می‌توان بحق کامل‌ترین به ‌شمار آورد. این نهضت صرفا ناشی از شورش بخشی از جامعه علیه بخش دیگر یا قیام برضدسلطه قدرتی استعماری نبود بلکه اکثریتی از مردم و قشرهای مختلف را نمایندگی می‌کرد.

علیرضا سلیمانی‌زاده افزود: در شرایط بین‌المللی که بستر وقوع انقلاب اسلامی بود؛ یعنی فضای دوقطبی حاکم که در آن هر حرکتی برای رهایی از سلطه یکی از دو قطب لاجرم با اتکا به قطب دیگر صورت می‌گرفت، انقلاب اسلامی طرحی نو درانداخت و با پیروی از شعار نه شرقی نه غربی، الگوی حکومتی مستقل خود با نام جمهوری اسلامی را به‌دنیا معرفی کرد. پیام انقلاب اسلامی ایران به غایت صریح و روشن بود. اگرچه در دنیای آن روز بهت‌زدگی و ناباوری دوست و دشمن را به همراه داشت.

وی افزود: اما همان‌گونه که انتظار می‌رفت صاحبان زر و زور که از تسری اندیشه و الگوی انقلاب اسلامی ایران به ملت‌های دیگر واهمه داشتند، بیکار ننشستند و در اسرع وقت به منظور جلوگیری از تاثیرگذاری این پیام که خمیرمایه‌ای الهی و قابل پذیرش برای فطرت انسان‌ها داشت، با همه توان به میدان آمدند تا اگر توانستند این نور را خاموش کنند و اگر نتوانستند، آن را در محدوده مرزهای ایران محصور کنند. اما غافل از آن که هر جبهه‌ای برضد ایران اسلامی گشودند، خود به عرصه و ظرفیتی برای ابلاغ پیام انقلاب اسلامی مبدل شد و از سوی دیگر طلایه‌داران و فرزندان این انقلاب بیش از پیش مصمم شدند آرمان‌های خویش را در دنیا فریاد بزنند.

قطب رسانه‌ای انقلاب‌اسلامی

این فعال رسانه‌ای گفت: این رهیافت، به ظرفیت‌سازی عظیمی در حوزه تولید و انتشار پیام از طریق رسانه‌های رایج منجر شد به گونه‌ای که ظرف دو دهه، ایران‌اسلامی به قطب برجسته رسانه‌ای بخصوص شبکه‌های رادیو تلویزیونی برون‌مرزی تبدیل شد و نه‌تنها پیرامون خود بلکه سراسر جهان را تحت پوشش امواجی قرارداد که پیام انقلاب اسلامی و گفتمان مبتنی بر اسلام اصیل را به جهانیان می‌رسانند.

رئیس شبکه سحر افزود: حضور رسانه‌ای مقتدرانه در عرصه بین‌المللی، بی‌گمان از مولفه‌های مهم قدرت جمهوری اسلامی ایران در دنیای امروز به شمارمی آید و پشتوانه و مکمل سیاست خارجی در صدور پیام انقلاب اسلامی است. کشور ایران که قبل از انقلاب در سپهررسانه‌ای جهان پشیزی هم به حساب نمی‌آمد، با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نهفته در گفتمان انقلاب اسلامی و به کوشش فرزندان متعهد و متخصص خود اینک‌ به اعتراف دوست و دشمن، جریان‌ساز و صحنه‌گردان کارزارهای رسانه‌ای است و نه‌تنها در معادلات رسانه‌ای بلکه در معادلات سیاسی در پیرامون و بسیاری از مناطق جهان حائز اثر و دخیل محسوب می‌شود. این مهم زمانی بیشتر رخ می‌نماید که بدانیم همه این توفیقات و پیشروی‌ها و تاثیرگذاری‌ها در شرایط اعمال تحریم‌های چندلایه علیه ایران اسلامی حاصل شده است؛ تحریم‌هایی که نه‌تنها منابع مالی، بلکه دسترسی‌ها و کانال‌های توزیع پیام شبکه‌های برون‌مرزی ایران را هدف قرار داده است.

حضور فعال منطقه‌ای

وی گفت: امروز، رسانه ملی نه‌تنها موثرتر و گسترده‌تر از گذشته به صدور پیام و گفتمان انقلاب اسلامی اهتمام دارد، بلکه در سایه کسب تجربیات ارزنده و دانش فنی روز، رسانه‌های متعددی را در ورای مرزهای ایران ایجاد یا جذب کرده و جبهه‌ای از رسانه‌های مقاومت و اسلامی تشکیل داده که بدیل و رقیب رسانه‌های جریان سلطه به‌شمار می‌آید. عملکرد این جبهه رسانه‌ای بی‌شک از عوامل بسیار موثر در جلوگیری از پیشروی استکبار در منطقه غرب آسیا و خنثی‌کردن توطئه‌های سلطه‌گران در جهت تجزیه و تسلط بر این منطقه استراتژیک است که نمود بارز آن را در شکست آنها در سوریه، عراق و یمن می‌توان مشاهده کرد. البته با وجود همه توفیقات و با توجه به رقابت شدید رسانه‌ای و پیچیده‌تر شدن اوضاع بین‌المللی، همچنان کارهای بزرگی در پیش روی شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی است که برای حفظ و ارتقای تاثیرگذاری خود باید روش‌ها و ابزارهای نوین و نیروهای تازه‌نفس و متخصص را به‌کار گیرد .

نقش رسانه‌ملی در صدور انقلاب

سادات: وقتی امام(ره) بحث صدورانقلاب را مطرح کردند بسیاری از تحلیلگران آن را آرزویی دور از دسترس پنداشتند، اما حوادث بعدی نشان از ژرف‌نگری آن مرد الهی داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از تحولات جهانی متأثر از این انقلاب بوده است. از شروع انتفاضه در فلسطین، جابه‌جایی بُعد دینی و آرمانی با ابعاد قومی و ملی‌گرایی تا تأسیس گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان، همگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم متأثر از انقلاب‌اسلامی بوده‌اند. در این میان نقش صدا و سیما و رسانه‌های برون‌مرزی آن در ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌های آن بی‌رقیب می‌نماید.

گفتمان انقلاب اسلامی به همه زبان‌ها

سلیمانی‌زاده: شبکه‌های برون‌مرزی (که از طریق وب هم در دسترس‌اند) با زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی، اردو و دیگر زبان‌های زنده دنیا، صدها میلیون نفر را پوشش رسانه‌ای می‌دهند، آنان را با واقعیت‌های ایران و جهان آشنا و آموزه‌های اسلام ناب،سبک زندگی اسلامی و الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی را ترویج می‌کنند. در تاثیرگذاری این شبکه‌ها همین بس که مخالفان انقلاب اسلامی از همه ابزارها و پرونده‌سازی‌ها برای منع پخش رسانه‌های برون‌مرزی ایران در منطقه و جهان و حتی در کشورهای غربی مدعی آزادی بیان بهره برده‌اند. قطع چندباره شبکه‌هایی همچون پرس‌تی‌وی و العالم در مقاطع مختلف، شاهد این ادعاست.

محمدزندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها