به گزارش جام جم آنلاین، پس از لغو تحریمها شرکتهای هواپیمایی دنیا به تکاپو افتادند تا بتوانند نظر ایران برای خرید هواپیمایشان را جذب کنند از جمله این شرکتها، شرکتهای ایرباس و بوئینگ بودند که در عرصه جهانی با یکدیگر رقابت دارند.
اما با سفر رئیسجمهور به فرانسه این ایرباس بود که گویا در این رقابت برنده شد و توانست قرارداد فروش 118 ایرباس به ایران را از آن خود کند. این قرارداد حرف و حدیثهای بسیار به راه انداخت و هنوز پرسش ها در مورد قرارداد ایرباس پاسخ داده نشده است که صحبت از حرکت آرام بوئینگ برای انعقاد قرارداد شنیده میشود.
به گفته تحلیلگران بوئینگ باید موضوعات پیچیده حقوقی مختلفی را بررسی کند، برای مثال آیا امکان استفاده از هر یک از فناوریها موجود در هواپیماهای جدید میتواند برای اهداف نظامی وجود دارد؟
خبرگزاری رویترز نیز پیش از این اعلام کرد ممکن است بانک های غربی از پشتیبانی مالی خرید هواپیما و دیگر قراردادهای ایران تا زمان مشخص شدن قوانین وزارت خزانهداری آمریکا خودداری کنند.
نکتهای که در گزارش پیش رو اردوان امیر اصلانی، وکیل ایرانی فرانسوی مذاکرهکننده در مورد قراردادهای شرکتهای فرانسوی با تهران نیز به آن اشاره میکند و می گوید، تامین مالی ایرباس یک چالش است چراکه باید بدون استفاده از سیستم مالی آمریکا صورت پذیرد.
در اینجا دو نکته حائز اهمیت است: یک اینکه هنوز موانعی بر سر تجارت با ایران به علت پابرجا بودن تحریمهای آمریکا وجود دارد و دوم اینکه پرسش های قرارداد ایرباس هنوز پاسخ داده نشده شاید با قراردادهای جدیدی با بوئینگ مواجه خواهیم شد.
در عین حال نکته دیگری را که کارشناسان در اینباره متذکر میشوند این است که بوئینگ حتی اگر به ایران هواپیما هم نفروشد باز هم برنده است چراکه ناوگان فرسوده ایران به شدت نیازمند قطعات تولیدی این شرکت است.
در این رابطه پایگاه خبری انپیآر طی گزارشی نوشت: سابقه بوئینگ و ایران به سالهای دور بازمیگردد. بوئینگ پیش از انقلاب اسلامی ایران بزرگ ترین تامینکننده هواپیمای این کشور بود و علیرغم قطع روابط ایران و آمریکا، تهران دههها همچنان از هواپیماهای بوئینگ استفاده میکند.
با لغو تحریمهای ایران، بوئینگ بار دیگر اجازه مییابد تا به ایران هواپیما بفروشد و ایران نیز می خواهد تا تعویض ناوگان فرسوده خود را آغاز کند اما به این زودی نباید انتظار هرگونه قراردادی را داشت. همین هفته گذشته، ایران طرح های اولیه برای خرید 118 هواپیما ایرباس در قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار اعلام کرد.
گوردون جاندرو، سخنگوی شرکت بوئینگ می گوید عجلهای برای بازگشت به ایران وجود ندارد.
وی افزود: «درصورتیکه ما تصمیم بگیریم تا هواپیما به ایرلاین های مجاز ایران بفروشیم، باید گامهای بسیار برداشته شود اما در حال حاضر ما در حال بررسی وضعیت هستیم»
دکتر آدام پیلارسکی، معاون رئیس شرکت آویتاس، یک گروه مشاوراتی هوانوردی می گوید، بوئینگ مراقب است که در انعقاد هر معامله ای با ایران محتاطانه عمل کند.
وی افزود بوئینگ نیاز دارد تا تعدادی از مسائل را پیش از انعقاد یک توافق روشن کند. «موضوعات حقوقی پیچیده مختلفی وجود دارد که حقوقدانان بسیاری باید آنها را بررسی کنند... برای مثال، آیا امکان استفاده از هر یک از فناوریها موجود در هواپیماهای جدید میتواند برای اهداف نظامی وجود دارد؟»
بوئینگ و ایرباس همواره در فروش هواپیما در سراسر جهان با یکدیگر رقابت می کنند اما به گفته پیلارسکی، بوئینگ نیاز ندارد در مورد ورود به بازار ایران نگران باشد.
وی می گوید عادی است که کشوری برای خرید هواپیما و دریافت قیمت بهتر، دو شرکت را برای یکدیگر اهرم فشار قرار دهد. به نظر میرسد که بوئینگ آرام و بی سر و صدا در حال بررسی یک قرارداد است.
پیلارسکی تصریح کرد: «من خیلی تعجب می کنم اگر ایران تنها از ایرباس هواپیما بخرد و از بوئینگ هواپیمایی نخرد که این امر بسیار شگفتانگیز خواهد بود. این کار بی معناست.»
منبع:فارس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد