به گزارش جام جم آنلاین ، عباس آخوندی در برنامه دیشب «نگاه یک» شبکه اول سیما، این اقدام را گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ۴۵ فروند هواپیمای اِی ۳۲۰، ۴۵ فروند اِی ۳۳۰، ۱۶ فروند اِی ۳۵۰ و ۱۲ فروند اِی ۳۸۰ را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت ۸ سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۵۰ فروند هواپیما از ۲۵۰ فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از ۲۲ سال نیست، افزود: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غولهای ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر ۴.۵ میلیون مسافر در سال است، ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور، این رقم را به ۸۸ میلیون مسافر در سال برسانیم تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
آخوندی از نیاز به ۵۰۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود ۵۰ میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم، بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است به گونه ای که ۸۵ درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین میکند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مبلغ کل ایرباسها را فروشنده تأمین میکند و ۱۵ درصد سهم ما است، گفت: بازپرداخت بهصورت اقساط و بهتدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل میشود.
وزیر راه و شهرسازی، سهم ایران را در این قرارداد ۱.۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این مبلغ یکجا پرداخت نمیشود بلکه در مدت زمان ۸ سال پرداخت خواهد شد. در واقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف ۱۵ سال تسویه حساب میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت کاتالوگ فروش ایرباس با مبلغ قراردادها تفاوت دارد، ادامه داد: دلیل این تفاوت در نوع و کلاس این هواپیماها و همچنین تأخیر احتمالی در تحویل هواپیماها است.
وزیر راه و شهرسازی درباره امضای قرارداد ایرباسها توضیح داد: فعلاً در این باره پیشقرارداد به امضا رسیده است و پس از آن باید مراحل قانونی طی شود، دو طرف ۲۰ روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.
آخوندی از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به عنوان مادر ناوگان هواپیمایی کشور یاد کرد و گفت: پیش قراردادهایی که به تنظیم و امضا رسیده، توسط هما صورت گرفت و تأمین بیشتر هواپیما بعد از این باید توسط شرکتهای خصوصی انجام پذیرد.
وی افزود: در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکتهای هواپیمایی خارجی سرازیر میشود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۰ مجموعه از ۶۷ فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند، ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.
وی در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساختهای ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر ۷ فرودگاه در برنامه بازسازی قرار دادهایم از جمله فرودگاه امام در تهران، طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافران را از هشت، سه و پنج میلیون مسافر به ۴۵ تا ۵۰ میلیون مسافر در سال ارتقا دهد.
آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره ۱ و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به ۱۲ و ۳۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی (ره) جهت تأمین مالی منطقه با حدود ۲۵۰۰ هکتار و ۱۰ هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.
آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی (تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود ۱۲۷ هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی ۶ میلیارد دلاری این ناوگان برای نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد. ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف میکنند.
وی همچنین محور ریلی تهران ـ مشهد را با ترافیک سالانه ۱۳ میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته است تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح ۳۲۸۹ کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود ۱۲ طرح ریلی و ۱۰ طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد