عصر دیروز با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران از سه دستاورد مهم فضایی کشور همزمان با روز فناوری فضایی و در سومین روز از دهه مبارک فجر رونمایی شد. ماهواره سنجش از راه دور «دوستی»، آزمایشگاه سنجش از دور سازمان فضایی ایران و مرکز تجمیع و آزمایش ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران از جمله این دستاوردها بود. دکتر حسن روحانی در این مراسم با تاکید بر لزوم انتشار خبرهای غیرمحرمانه مربوط به برنامه فضایی ایران و دیگر خبرهای حوزه دانش و فناوری نظیر نانوفناوری و زیست‌فناوری، لزوم شفافیت در انتشار خبرهای امیدبخش حوزه علم را خواستار شد.
کد خبر: ۸۷۸۹۲۶

همچنین رئیس مرکز ملی فضایی ایران به مناسبت روز ملی فناوری فضایی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره)، از مدرن‌ترین ایستگاه‌های پرتاب در جهان است که ماموریت آماده‌سازی و پرتاب ماهواره‌برهای سنگین را به‌عهده دارد. دکتر منوچهر منطقی افزود: این ایستگاه از نظر فناوری کاملا مطابق استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و استادان دانشگاه‌های ایران انجام شده است و به احتمال زیاد بهره‌برداری آزمایشی این ایستگاه نیمه فروردین سال آینده انجام شود.

به گزارش جام‌جم و به نقل از مهر، معاون سازمان فناوری فضایی ایران نیز در مراسم رونمایی از سه دستاورد فضایی از ثبت ۱۳ نقطه مداری جدید برای استقرار ماهواره خبر داد و گفت: در حال مذاکره برای قرارگرفتن ماهواره ملی در مدار هستیم. جعفر روشنیان با اشاره به این که با ایجاد مرکز ملی فضایی می‌توان به شتاب حرکت به سمت اهداف بالا دستی کمک کرد، از تدوین برنامه جامع ده ساله دوم فضایی ایران خبر داد و افزود: کارگروه‌های شورای عالی فضایی در این ارتباط تشکیل شده است که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند.

معاون سازمان فناوری فضایی ایران با بیان این که امسال درصدد برگزاری جلسه شورای عالی فضایی هستیم، گفت: با توجه به این که مسئولان زیادی از جمله رئیس‌جمهور، چند وزیر و اشخاص حقیقی دیگر باید در این جلسه شرکت کنند، هماهنگی برای این جلسه مشکل است. وی فعالیت‌های فضایی را پرهزینه عنوان و تاکید کرد: سازمان فضایی ایران، عضو سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه است. در قالب این سازمان برنامه‌ریزی کردیم که در طرح‌هایی از جمله ساخت ماهواره مشارکت کنیم و ایران به عنوان یکی از مجریان این طرح‌ها باشد. باید از موقعیت پسابرجام بهره گرفته و با کشورهای دیگر همکاری و درفعالیت‌های بین‌المللی مشارکت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها