معرفی بهترین‌های تئاتر ایران

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی دوشنبه شب در تالار وحدت به کار خود پایان داد که با حاشیه‌هایی از جمله بگو مگوی لفظی دو کارگردان، قدردانی از فعالان فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه تئاتر و تشکر از جواد ظریف و سردار سلیمانی همراه بود.
کد خبر: ۸۷۸۶۲۱

به گزارش جام‌جم، در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: در این دوره 78 اثر صحنه‌ای اجرا شد که تنها چهار متن غیرایرانی بود. در کنار این اتفاق نیک، شاهد حضور چهار نسل از کارگردان‌های ایرانی در جشنواره بودیم و باعث خرسندی است که می‌بینیم پیشکسوتان و جوانان در عین تنوع سلیقه درکنار هم با دوستی کار می‌کنند.

قیمت نفت به ما چه!

هر چند جنتی در بخش دیگری از سخنانش از حل مشکلات تئاتر و بهتر شدن شرایط سخن گفت، اما حمیدرضا نعیمی کارگردان همیشه معترض و البته موفق تئاتر کشور وقتی برای دریافت دیپلم افتخار کارگردانی برای نمایش «ترور» روی صحنه حاضر شد، حرف‌هایی زد برخلاف سخنان وزیر ارشاد.

او گفت: به ما هیچ ارتباطی ندارد که نفت بشکه‌ای صد دلار بوده و حالا شده بشکه‌ای ۲۰ دلار چون زمانی هم که نفت صد دلار بود برای فرهنگ و هنر این مملکت خرج نمی‌شد.پس از بیان این سخنان، حمیدرضا آذرنگ بازیگر و کارگردان تئاتر از میان جمعیت ازجابرخاست و خطاب به نعیمی گفت: ما در عین گدایی پادشاه هستیم. پس ما را کوچک نکن. اما نعیمی به او توجهی نکرد و سخنانش را ادامه داد. پس از صحبت‌های این کارگردان، قطب الدین صادقی با بیانی آرام و همان لبخند همیشگی‌اش خطاب به حاضران گفت: خواهش می‌کنم چند چیز را فراموش نکنید؛ صبر و استقامت، کار و خلاقیت و ایمان و عشق به هنر.

در آیین اهدای جوایز به برگزیدگان، شاهد حاشیه جالب دیگری هم بودیم. یک کارگردان از محمدجواد ظریف تشکر کرد و دیگری از سردار سلیمانی.

اصغر خلیلی که در بخش طرح و ایده مسابقه تئاتر خیابانی مورد قدردانی قرار گرفت، بعد از دریافت لوح تقدیر، گفت: در طول یک ماه گذشته سیلی از دعوت نامه‌های جشنواره‌های مختلف دریافت کرده ام که این امر فقط به خاطر حضور جواد ظریف است. به خاطر ظریف دنیا با فرهنگ ایران آشتی کرد. سپس از امیرحسین شفیعی به عنوان جایزه برگزیده کارگردانی تجلیل شد.

او وقتی جایزه اش را دریافت کرد، گفت: تنها جواد ظریف نیست که لایق تشویق است بلکه سردار سلیمانی را نیز باید تشویق کنید که او بزرگ‌ترین خدمات را امروز انجام می‌دهد.

به احترام شهدا

در ادامه این آیین، از نمایش‌های «اروند خون»، «تکه‌های سنگین سرب» و «جان گز» و خانواده شهیدان حسینی و خلیلی قدردانی شد. جایزه این بخش با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس اهدا شد.

در بخش دیگری از این رویداد جنتی، مرادخانی، شفیعی و سعید اسدی از ایرج صغیری، بهزاد قادری و منیژه محامدی سه پیشکسوت تئاتر تجلیل کردند.

معرفی سعید اسدی به عنوان دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تجلیل از سه هنرمند تئاتر، قدردانی از فرهاد ناظرزاده کرمانی و رونمایی از سه جلد کتاب از دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت بود.

برگزیدگان مسابقه تئاتر ایران

بهترین بازیگر مرد: «محمدرضا صولتی» برای بازی در نمایش «تاریکی» و «تب سرد روی پیشانی داغ»

بهترین بازیگر زن:«فریبا متخصص» برای بازی در نمایش‌های «طپانچه خانم» و «هیچ کس نبود بیدارمان کند»

بهترین کارگردانی: «شهاب‌الدین حسین‌پور» برای کارگردانی نمایش «طپانچه خانم»

زینب مرتضایی فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها