به گزارش جام جم کلیک،بدتر از این اتفاق، حالتی است که افراد از مراجعه به روانشناس و مشاور برای کسب راهنمایی و حل مشکل سر بازمیزنند و آن را کسر شان یا خجالتآور توصیف میکنند.
در حالیکه بسیاری از مسائل و مشکلات روحی و روانی پیش آمده در محیط کار یا خانه، پیش از شکلگیری، قابل حل و پیشگیری است. البته بخش عمدهای از این وضعیت بجز فرهنگ غلط به هزینه بالا و دسترسی نداشتن به پزشک بازمیگردد. وحید کریمانه، سرویس «فول فکر» را برای رفع این مشکل به وجود آورده است.
زندگی؛ بالا رفتن از سراشیبی
هفت سال بیشتر ندارد که مصیبتی بزرگ را تجربه میکند؛ وحید از گذشتهاش تعریف میکند: «پدرم سال 70 ورشکست شد و مجبور شدیم خانهمان را بفروشیم و خانوادهام تا مرز از هم پاشیدگی پیش رفت.
برادرهایم هر کدام جدا زندگی میکردند و من هم به خانه اقوام در شهرستان رفتم. هر کدام از برادرها و خواهرهایم کار کردند تا توانستیم پس از چند سال دوباره کنار هم جمع شویم.
خودم هم از 12 سالگی وارد بازار کار شدم و شغلهای مختلفی از فروشندگی تا کار در صنفهای مختلف را تجربه کردم.
در این شرایط همزمان درس خواندم و کار کردم تا توانستم بالاخره وارد دانشگاه شوم و رشته کامپیوتر را انتخاب کنم.»
وحید از 18 سالگی در زمینه رایانه فعالیت کرده و علاقه خاصی به این رشته دارد. چهار استارتآپ هم راه میاندازد، اما به موفقیت نمیرسد.
او درباره تجربههای کارآفرینی خود میگوید: «حس میکردم باید کاری راه بیندازم و متوجه شدم آدم کار کردن برای دیگران نیستم.
چند کتاب کارآفرینی و انتخاب شغل خواندم تا به این نتیجه رسیدم روحیه من به یک کارآفرین نزدیک است و باید کار خودم را شروع کنم.»
مسیر آینده زندگی وحید با تستهایی که روی خودش انجام میدهد مشخص میشود و او با علاقهای که به جامعهشناسی و رفتار مردم در شبکههای اجتماعی دارد، به فکر یک ایده ناب و راهاندازی یک استارتآپ جدید بر اساس آن میافتد.
وحید درباره ایدهاش توضیح میدهد: «در دورهای سوالات روانشناسی در شبکههای اجتماعی خیلی باب شده بود و مدام کاربرانی را میدیدم که سوالهای خود را در گروهها و شبکههای اجتماعی مطرح میکردند و عدهای هم این سوالات و افراد را دست میانداختند و جوک میساختند.
همانجا بود که این فکر به ذهنم خطور کرد که این افراد بدون اینکه شناختی از طرف مقابل داشته باشند، سوالهایشان را میپرسند و هیچ سیستمی هم برای نظارت و مشاوره صحیح آنلاین وجود ندارد.
این ایده به ذهنم رسید تا زیرساختی برای اتصال مردم به روان شناسان درست کنم تا هر کس بتواند بدون نیاز به مراجعه حضوری، مشاوره دریافت کند.»
آغاز با پرسش از مردم
تمام این عوامل دست به دست هم میدهد تا وحید ایده سادهای را که از شبکههای اجتماعی به آن رسیده، جدی بگیرد و 300 پرسشنامه طراحی و در خیابان بین مردم پخش کند تا میزان اقبال عمومی از ایدهاش را بسنجد.
به گفته وحید، موضوع پرسشنامه این بود که مردم چقدر با روانشناسی آشنا هستند و چرا به روانشناس مراجعه نمیکنند؟
خیلی از مردم به دلیل اینکه با مراجعه به روانشناس قضاوت میشوند، از مراجعه صرف نظر میکنند.
وحید در تکمیل حرفهایش میگوید پخش کردن پرسشنامه کار سختی بود و آدمها واکنشهای جالبی داشتند: «برخی فکر میکردند داریم تبلیغ میکنیم و بد برخورد میکردند.
با حدود 700 نفر صحبت کردیم تا در نهایت توانستیم 300 پرسشنامه بگیریم. حساسیت به این موضوع به قدری بود که حتی برخی برایمان ناسزا نوشتند و حاضر نبودند اطلاعاتی در این زمینه بدهند.»
در ایده وحید، مردم بهصورت آنلاین و از طریق اینترنت با روانشناسان ارتباط برقرار میکنند و پرسشهای خود را میپرسند تا مشاوره بگیرند.
در مدلی که وحید و اعضای تیمش طراحی میکنند قرار است این ارتباط از طریق چت متنی برقرار شود.
وحید در این رابطه میگوید: «پیادهسازی چت کار دشوار و پیچیدهای است و شرکتها معمولا سعی میکنند از سرویسهای آماده برای این کار استفاده کنند.
حساسیت عملکرد سرویسهای چت تا حدی است که برای مثال بالابودن سرعت تلگرام باعث میشود عده زیادی از کاربران از وایبر به تلگرام مهاجرت کنند.
اکنون فکرش را بکنید چند نفر در دنیا میتوانند پیامرسانی مثل تلگرام درست کنند. ما هم از سرویسهای چت آماده استفاده کردیم تا اینکه پورتش بسته شد و حدود چهار ماه کارمان را عقب انداخت تا خودمان یکی دیگر توسعه دهیم. برای این کار از چارچوب nod.js و php لاراول استفاده کردیم.»
ناشناس پسندیدهتر از شناس
سیستم چت آماده میشود، اعضای تیم حقوق میگیرند و برای پیشبرد کار به پول نیاز است؛ هرچند اعضا هر کدام کار را متعلق به خودشان میدانند و با علاقه فعالیت میکنند.
وحید میگوید: «از ابتدا کار را با سرمایه شخصیام شروع کردم، اما پس از مدتی پساندازم تمام شد و از برادرم کمک گرفتم.
بیشتر پول این کار را برادرم داده است.» پس از اینکه سرویس چت را درست میکنند دو نیروی جدید، یک روانشناس و بازاریاب هم به تیم اضافه میشود که وحید از بازاریابش در طول مصاحبه زیاد یاد میکند و بسیاری از پیشرفتهایش را مدیون او میداند.
به گفته وحید، کاربران میتوانند به دو صورت از این سیستم استفاده کرده ، ثبتنام کنند یا بهصورت ناشناس وارد سیستم شوند.
او میگوید به این دلیل ورود ناشناس را طراحی کردیم تا مردم بدون دغدغه فاش شدن اطلاعات شخصیشان بتوانند از سیستم استفاده کنند، هر چند تا پیش از این هم از رمزنگاری برای چتها استفاده میشد و ما نمیتوانیم محتوای چتها را بخوانیم.
به گفته وحید، حدود 90 درصد کاربرانی که تاکنون به سرویسشان مراجعه کردهاند از پروفایل ناشناس استفاده کردهاند.
از وحید در مورد بازخورد و رفتار روان شناسان میپرسیم و او در جواب توضیح میدهد که
روانشناسان دو دسته بودند: «یک گروه اصلا اعتقادی به این روش نداشتند، اما گروه دیگر با مسائل آنلاین تراپی در دنیا آشنا بوده و استقبال میکردند.
در کنار روانشناسان با مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی هم صحبت کردیم که از ایدهمان خوششان آمد و حمایتمان کردند.
دانشگاه حاضر شد ایدهمان را بهصورت پایلوت در دانشگاه اجرا کند و از گروه پزشکی دانشگاه، روانشناس هم به ما معرفی کردند.
روانشناسانی که حرفمان را قبول داشتند، میگفتند همین اتفاق اکنون در شبکههای اجتماعی رخ میدهد با این تفاوت که معلوم نیست آن پشت چه کسی نشسته و به مردم مشاوره میدهد.
ما سیستم رتبهدهی و نقد و بررسی داریم تا مردم نظر بدهند و روان شناسان هم تائید صلاحیت میشوند.»
خدمات ارزان برای حرفهای گران
وحید در پاسخ به سوال ما در مورد استقبال مردم از سرویسشان که برای دو ماه آغاز به کار کرده میگوید اکنون حدود 600 کاربر و 50 روانشناس عضو در سیستم دارند.
برای استفاده از این سرویس نخست کاربر باید حسابش را شارژ کند، سپس میتواند یا یک روان شناس چت کند و مشکلش را در میان بگذارد.
به گفته وحید، مبلغ مشاوره بر اساس دقیقه محاسبه میشود و هر چند دقیقه کاربر با مشاور گفتوگو کند، پول پرداحت میکند.
در این میان مدل کسب درآمد سایت، درصدی است که از این سرویسدهی اخذ میشود. وحید میگوید: «در حال حاضر یک روانشناس معمولی بهصورت متوسط ساعتی 80 هزار تومان برای هر جلسه مشاوره میگیرد در حالیکه در بسیاری از شهرها، روستاها و نقاط دورافتاده اصلا دسترسی به روانشناس وجود ندارد.
استفاده از سرویس ما مشکل دسترسی به روانشناس را از میان برمیدارد ضمن اینکه هزینه بشدت پایین میآید و برای روانشناسان هم بازار شغلی خوبی ایجاد میشود.»
با همه ویژگیها، نیاز جامعه و سودمندی این ایده وحید میگوید پس از خرج 50 میلیون تومان، سراغ سرمایهگذارهای مختلفی رفته و اکنون به یک مرکز شتابدهنده مراجعه کرده تا ایدهاش را به سرانجام برساند.
او از اتفاقهای جالبی برایمان میگوید که روانشناسان برایش تعریف کردهاند و باعث میشود انگیزه بگیرد: « خانمی بود که شوهرش اجازه مراجعه به روانشناس را نمیداد.
این خانم به طریقی با سایت ما آشنا و مشکلش حل شد.» به گفته وحید، این سرویس اکنون اپلیکیشن اندروید دارد و برای آینده نزدیک قصد دارند سیستم روانسنجی را به سیستم اضافه کنند تا روان شناس پیش از مشاوره، شناخت مختصری از بیمارش داشته باشد.
به گفته او، تاکنون در سایتشان مراجعهکنندههایی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان نیز داشتهاند.
نام ایده: فول فکر
سایت: fullfekr.com
وحید کریمانه: موسس فول فکر
وحید 30 سال دارد و در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه غیرانتفاعی صفاهان اصفهان لیسانس گرفته است. علاقه زیادی به تماشای ورزشهای الکترونیک و عکاسی خیابانی دارد.
رامین فتوت
ضمیمه کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد