رئیس قوه قضاییه یکی از مشکلات احتمالی در پسابرجام را واردات بی‌رویه دانست و بیان کرد: ارقامی که برای واردات کالاهای لوکس اختصاص داده می‌شود، واقعا سرسام‌آور است و موجب از بین رفتن بازار و تولید داخلی می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۹۱۲

به گزارش میزان، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه دیروز طی سخنانی در همایش اقتصاد مقاومتی و حمایت که در پردیس قوه قضاییه مازندران برگزار شد، تصریح کرد: ضرورتی ندارد ارزی را که باید برای احداث یک کارخانه یا واردات یک کالای ضروری صرف شود به کالاهای لوکس اختصاص داد.

فرارهای بزرگ مالیاتی

رئیس قوه قضاییه مساله مالیات‌ها را یکی از مشکلات مهم در مقوله فعالیت‌های اقتصادی دانست و افزود: متأسفانه کیفیت اخذ مالیات در کشور ما شفاف نیست و برخی با کارهای بزرگ اقتصادی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند اما کسانی هم با وجود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی مبالغی سنگین‌تر از درآمد و سود حاصل خود را مالیات می‌پردازند.

وی یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور را در بحث صادرات و واردات دانست و گفت: گاهی شاهدیم که با سوء‌مدیریت‌ها یکباره تصمیم گرفته می‌شود که مشوق‌های صادراتی تعیین شود اما بعد از مدتی این مشوق‌ها برداشته می‌شود. نبود ثبات در سیاست‌ها یکی از مضرترین امور برای برنامه‌های اقتصادی است.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان این‌که انجام کارهای اقتصادی واقعا نیاز به تخصص دارد، افزود: ما نمی‌توانیم همه تقصیرها را به گردن تحریم‌ها و تنگناهایی که دیگران درست کردند، بگذاریم. آملی‌لاریجانی با بیان این‌که ما باید در وهله اول تولید داخل را برای ایجاد اشتغال تقویت کنیم اظهار کرد: اگر در بحث برجام طرف مقابل خلاف تعهدات خود عمل نکند، ما می‌توانیم با دنیا تعاملات اقتصادی داشته باشیم و می‌توانیم از این فرصت بویژه با توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی برای شکوفایی اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از یک سو نباید با واردات بی رویه و تعرفه‌های نامعقول، صنعت درون را متضرر کرد و از سوی دیگر نیز تولید‌کنندگان داخلی باید با بالا بردن کیفیت محصولات خود در جهت جلب رضایت مشتریان گام بردارند.

بانک‌ها با پول مردم بهترین ساختمان‌ها را می‌سازند

وی با بیان این‌که در کشور ما بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و این کار از ریشه غلط است، گفت: در برخی بانک‌های خارجی با سود 5/1 درصد مبالغ کلانی وام به متقاضی پرداخت می‌شود اما اینجا سود بانک‌ها به 33 درصد هم می‌رسد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضد تولید و ضد اشتغال بودن اخذ سود بالا از سوی بانک‌ها گفت: به لحاظ اقتصادی وضع بانک‌ها در این دوران گذار، خاص است و ما باید اوضاع تولید‌کننده، سپرده‌گذاران و اوضاع سود سپرده‌ها را از این جهت که ضد اشتغال و ضد تولید نباشد، مد نظر قرار دهیم.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با انتقاد از این‌که بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، افزود: بانک‌ها با سود سپرده‌های مردم بهترین ساختمان‌ها را می‌سازند درحالی که بانک‌ها باید با حمایت‌های دولتی در مسیر کار و تولید قرار گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها