تجلیل از خواننده سرود ماندگار دایه دایه

مراسم بزرگداشت محمد میرزاوندی، خواننده سرود حماسی «دایه دایه» با حضور چهره‌های فرهنگی، هنری و جمع زیادی از دوستداران این خواننده لرستانی برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۶۷۷۰

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: برای من افتخار بزرگی است که در مراسم بزرگداشت میرزاوندی که صدای ایشان در دوران دفاع مقدس یکی از پشتوانه‌های رزمندگان بود، شرکت کرده‌ام.

وی گفت: وقتی هنرمند، هنر خویش را به تعهد پیوند می‌زند، یک هنر حقیقی خلق می‌شود. میرزاوندی یک حقیقت زلال مثل اشترانکوه است. او سراب نیست، او یک حقیقت است و به همین دلیل است که مردم از لهجه‌های دیگر بدون آن‌که از محتوای آثار میرزاوندی کامل سر دربیاورند، از طریق دل با این سرودها ارتباط برقرار کرده و اشک از چشمانشان جاری می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه هنری محمد میرزاوندی افزود: حقیقت هنر چیزی جز وصل شدن آسمان به زمین و پیوند مضمون و واژه‌ها نیست. میرزاوندی در 16 سالگی متوجه عطیه‌ای که خداوند به او داده، شد و از این هدیه خداوندی استفاده کرد و توانست به‌عنوان یک هنرمند روشنفکر با تحصیل در این زمینه در مقطع حساسی که ایران در زمان جنگ با آن روبه‌رو شده بود، غیرت مردم ایران را به خروش بیاورد.

او گفت: ارتباط من با سرود دایه دایه از دوران کودکی بود، از آن زمان که در مدرسه درس می‌خواندم و در مسجد سلیمان زندگی می‌کردم. فردی بود که این سرود را می‌خواند. سرود دایه دایه، سرود مشترک همه لرهاست. آن زمان هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم دورانی پیش بیاید که این سرود در زمان جنگ مرا به نشاط برساند. میرزاوندی وقتی می‌گفت دایه دایه وقت جنگ است، مادرانی را نشان می‌دهد که سربند «یا ابوالفضل» را به سر بچه‌هایشان می‌بندند و آنها را رهسپار جبهه می‌کنند. این همان چیزی است که هنر واقعی و حقیقت هنر است. هنر اگر از تعهد خارج شود، یک صنعت و سراب می‌شود، اما میرزاوندی نشان داد که هنر می‌تواند معجزه کند.

رضایی تاکید کرد: در کنار میرزاوندی، حاج صادق آهنگران نیز از این خطه در زمینه دیگری برای مردم ماندگار شد. هنوز هم سرود میرزاوندی جایگاه ویژه‌ای دارد و ایران ما همچنان باید سربلند زندگی کند و در برابر دشمنان، سربلندی‌اش را حفظ کند. این سربلندی تنها به جنگ و تفنگ نیست بلکه جنگ با بیکاری هم نوعی جنگ است و این سرود به ما می‌گوید که این روحیه را باید برای خودمان حفظ کنیم. سرود می‌گوید تا نفس داریم، می‌جنگیم و با همه ظلم‌هایی که می‌خواهند به ایران و ایرانی بکنند، مقابله خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها