jamejamonline
فرهنگی صدا و سیما کد خبر: ۸۷۶۷۰۶   ۰۷ بهمن ۱۳۹۴  |  ۱۷:۰۶

یک نظرسنجی نشان می دهد:

افزایش مخاطبان اخبار صداوسیما

یک نظرسنجی سراسری از مخاطبان صدا و سیما در سراسر کشور نشان می دهد بیش از هشتاد درصد این مخاطبان، پای بخش های خبری رسانه ملی می نشینند.

افزایش مخاطبان اخبار صداوسیما

به گزارش جام جم سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، این نظرسنجی در دی ماه امسال از 4829 نفر از افراد بالای 15 سال در سراسر کشور انجام شد و نتایج آن نشان داد در سطح ملی بیش از 83 درصد از پاسخگویان، اخبار و اطلاعات را از بخش های خبری صدا و سیما پی می گیرند و کمتر از 17 درصد از آنان علاقه‌مند به پیگیری اخبار نیستند.

این تحقیق که برای مقایسه میزان مخاطب اخبار در سال‎های قبل (سال 88 تاکنون) انجام شده نشان می دهد مخاطبان اخبار رسانه ملی به نسبت معناداری افزایش یافته اند. آنان به خاطر سرعت در خبررسانی، ارائه اخبار واقعی و رعایت بی‌طرفی در پخش اخبار، اعتماد بیشتری به بخش های خبری صدا و سیما کرده اند.

علاقه به خبر زن و مرد نمی شناسد

این مطالعه فراگیر نشان داد بالای هشتاد درصد از این جامعه آماری، اخبار مورد نظر خود را از تلویزیون دریافت می کنند. جنسیت در این میزان علاقه تفاوت چندانی را نشان نداده و تعداد علاقه مندان به دریافت خبر از سیما در میان مردان و زنان یکسان بوده است.

نکته جالب توجه در این نظرسنجی آن است که افزایش سن در پیگیری خبر در میان مخاطبان تلویزیون تاثیر و تغییر چشمگیری را نشان داده است به طوری که افراد بالای سن بازنشستگی بیشترین تعداد را در این گروه به خود اختصاص داده اند.

نکته دیگر، میانگین زمانی توجه به بخش های خبری در میان این مخاطبان بود. این رقم به طور متوسط یک ساعت و 33 دقیقه در شبانه روز گزارش شده است که آن هم با افزایش سن و میزان تحصیلات افراد، ارتباط معناداری نشان می دهد، اما جنسیت تاثیر چندانی در این رقم نداشته است و مردان و زنان تقریبا به یک میزان وقت خود را برای دیدن اخبار از بخش های مختلف خبری سیما اختصاص می دهند.

20:30 پرمخاطب ترین بخش خبری تلویزیون

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد بخش های خبری 20:30 شبکه دو، بخش خبری ساعت 21 شبکه یک، بخش خبری ساعت 22 شبکه سه، بخش خبری ساعت 14 شبکه یک، بخش خبری ساعت 19 شبکه یک و بخش خبری ساعت 22:30 شبکه دو به ترتیب، پربیننده ترین بخش های خبری تلویزیون هستند و در میان این گروه آماری درصد بینندگان اخبار شبکه خبر در تهران بیش از سایر شهرهای کشور بود.

این مخاطبان از گویندگان خبر، گزارش های خبری، دکور استودیوهای خبر و پوشش های زنده خبری در این بخش ها ابراز رضایت داشته اند.

اولویت موضوعی در بخش های خبری در میان مخاطبانی که پیگیر بخش های خبری هستند به ترتیب موضوعات سیاسی در اخبار روز، اخبار اقتصادی و اجتماعی و پس از آن خبرهای ورزشی بوده است.

از کل پاسخگویان به سوالات پرسشگران در این طرح، 9.60 درصد در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 39 درصد «کم و خیلی کم» اخبار صدا و سیما را صحیح و واقعی می دانند.

سرعت در خبررسانی در اخبار صدا و سیما نیز از جمله شاخص های رضایت مخاطبان در این نظرسنجی بوده است.

رادیو مخاطب خاص خود را دارد

مخاطبان رادیو که نزدیک به 20 درصد در این جامعه آماری بودند نیز نکات جالب توجهی را در پاسخ به پرسشگران مرکز تحقیقات و سنجش افکار صدا و سیما بیان کردند.

این میزان مخاطبان در سال 94 نسبت به سال های قبل افزایش یافته اند و بخش های خبری رادیو که سال 88 درصد مخاطبانشان به رقم 17 می رسیده توانسته اند در سال 94 با جذب مخاطب بیشتر، این رقم را به 21 درصد برسانند.

در این رسانه شنیداری، مقایسه نسبت شنوندگان با سن افراد در مقابل تلویزیون نتیجه ای عکس داشته و افراد 15 تا 19 سال نسبت به افراد 50 سال به بالا، بیشتر، اخبار را از رادیو گوش می کردند به طوری که نمودار آماری ترسیم شده در این نظرسنجی نشان می دهد افراد گروه اول 87 درصد و افراد گروه دوم 72 درصد، اخبار را از رادیو پیگیری می کنند.

تحولات خاورمیانه، اخبار مربوط به برجام و توافقات هسته ای، مسائل روسیه و ترکیه، خبرهای حوزه سلامت، اخبار علمی و فرهنگی، موضوعات محیط زیستی و گزارش‎هایی درباره توسعه و پیشرفت کشور به ترتیب موضوعاتی هستند که مخاطبان در این نظرسنجی علاقه خود را به پیگیری آنها در بخش های خبری صدا و سیما نشان داده اند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رسانه ملی، کثرت در عین وحدت

رسانه ملی، کثرت در عین وحدت

ما زمانی می‌توانیم از یک رسانه هویت‌ محور و عدالت‌ گستر و دارای صفات‌نیکو و پسندیده صحبت کنیم که رسانه‌ نگاری و رسانه‌ گری را به‌عنوان یک کار مبتنی بر اصول حرفه‌ای و در سطح استانداردهای حرفه‌ای جهانی در نظر بگیریم.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها