آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع عراق در فتوایی بازی معروف کلش اف کلنز (clash of clans) را که با عنوان اختصاری کلش در بین جوانان و نوجوانان شهرت دارد، تحریم کرد.
کد خبر: ۸۷۴۴۰۱
آیت‌الله سیستانی کلش اف کلنز را تحریم کرد

به گزارش ایرنا، سیدخضیر المدنی از وکلای آیت‌الله سیستانی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه در کربلا اخیرا اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی خرید و فروش و تجارت و بازی کردن آن را به طور کامل تحریم کرده است.

همچنین دفتر آیت‌الله سیستانی اصل فتوا را روی صفحه شخصی ایشان گذاشت و در پاسخ سوالی که آیا اجازه خرید و فروش بازی و هزینه کردن پول برای این بازی امکان‌پذیر است که عین جواب دفتر آیت‌الله سیستانی به شرح زیر است:

طبق نظر آیت‌الله سیستانی فروش این بازی صحیح نیست و اصل بازی کلش نیز مجاز نمی‌باشد و در عین حال می‌توان به آرای فقهای دیگر در این خصوص مراجعه کرد'

سایت رسمی عتبه حسینی روز سه شنبه درخصوص علت صدور چنین فتوایی از سوی آیت‌الله سیستانی نوشته است: با توجه به این که امکان ارتقای بازی طبق خواسته بازی‌کننده وجود دارد، تروریست‌های داعش اخیرا توانسته‌اند این بازی را متناسب با سیاست‌های خود دستکاری و از طریق آن در بین نوجوانان و جوانان سربازگیری کنند.

این سایت با اشاره به این که بازی کلش انعکاسی از جنگ‌ها و سلاح‌های واقعی در فضای مجازی است، ادامه داد: گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه توانسته است این بازی را متناسب با سیاست‌های خود ارتقا دهد.

به نوشته سایت عتبه حسینی، گروهک تروریستی داعش توانسته برخی از شخصیت‌های جنایتکار را هم شکل داعشی‌ها طراحی و موسیقی را تبدیل به سرودهای داعش کند و با اضافه کردن شعارهای الله اکبر و پرچم داعش به این بازی، آن را متناسب با خواست خود تغییر دهد.

سایت عتبه حسینی ابراز تعجب کرده که معمولا 70 درصد بازی به گونه‌ای است که همواره گروه‌های جنایتکار به نیروهای منظم نظامی حمله ور شده و دست به قتل و کشتار و تخریب می‌زنند.

در بازی کلش اف کلنز که ترجمه فارسی آن جنگ‌های عشایر یا جنگ قبایل است، بازی‌کننده می‌تواند حسب خواست خود یک شهر یا پادگان نظامی را ایجاد و نیروهای خود را آموزش داده و سپس برای گرفتن غنیمت، دست به غارت و کشتار بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صابر
-
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۱
۰
طبق نظر آیت‌الله سیستانی فروش این بازی صحیح نیست و اصل بازی كلش نیز مجاز نمی‌باشد و در عین حال می‌توان به آرای فقهای دیگر در این خصوص مراجعه كرد'
(واقعا تو سایتشون اینطور نوشته؟؟، درمورد اصل بازی منظورم هست.
خرید وفروش صحیح نیست، و در مورد اصل بازی مقلّد آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) می تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده اند.
http://www.sistani.org/persian/qa/search/654961/

نیازمندی ها