در حالی ‌که از نزدیک یک‌ماه پیش، با آغاز فرآیند نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس، ماراتن رقابت‌های پارلمانی مجلس دهم آغاز شده بود، امروز این فرآیند وارد یکی از جدی‌ترین مراحل خود می‌شود، چراکه سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفته است: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا آخر وقت اداری روز شنبه (امروز) اعلام می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۹۵۶

اعلام صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی است که پیش از این، انتشار برخی خبرها از تائید صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی واکنش‌هایی را برانگیخت. منتقدان بر این عقیده بودند که هیأت‌های اجرایی برخی منتقدان برجسته دولت را ردصلاحیت کرده و با این وجود مُهر تائید بر صلاحیت بعضی افراد زده‌اند که عدم صلاحیت آنها روشن است. برخی رسانه‌ها نیز گزارش کردند که حجم 90درصدی تائید صلاحیت نامزدها در هیأت‌های اجرایی در طول تاریخ برگزاری انتخابات مجلس در ادوار گذشته، بی‌نظیر بوده و هیچ‌گاه این حجم از نامزدها در این مرحله تائید صلاحیت نشده بودند.

جبران کسری کار هیأت‌های اجرایی

شاید به دلیل همین نقدها بود که دیروز علی اصغر ناصربخت، رئیس ستاد انتخابات تهران گفت: توقع نداریم شورای نگهبان، داوطلبان تائید صلاحیت شده در هیأت‌های اجرایی را تائید کند. وی به فارس گفته است:‌ هیچ کس معصوم نیست و هر کس در هر مقطعی ممکن است اشتباهی را انجام دهد اما مهم آن است که ما تعمدی نداشته باشیم. ناصربخت با اشاره به برخی انتقادها از روند تائید صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی عنوان کرده است: اگر در رسیدگی به احراز صلاحیت‌های داوطلبان در هیأت‌های اجرایی اشکالی وجود داشت، می‌توان از مجاری هیأت نظارت و شورای نگهبان استفاده کرد.

برخی انتقادات به نحوه تائید صلاحیت داوطلبان مجلس که منتقدان آن را فله‌ای توصیف می‌کنند، از سوی چهره‌های شناخته شده صورت گرفته است. در تازه‌ترین این انتقادها، سردار محمدحسین نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفته ،هیأت‌های اجرایی وظایفشان را درست انجام ندادند، شاهد بودیم که این هیأت‌ها به استعلام‌های گرفته ‌شده عمل نکردند... حالا شورای نگهبان مجبور است کسری کار هیأت‌های اجرایی را جبران کند و قطعاً افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که در همه جای دنیا دستگاهی مانند شورای نگهبان وجود دارد که صلاحیت‌ها را تائید می‌کند،عنوان کرد: فشار به شورای نگهبان با دو هدف دنبال می‌شود؛ نخست این‌که شورای نگهبان اجازه دهد که هر فتنه‌گر و جاسوس وارد مجلس شود. دوم این‌که برخی می‌خواهند پس از ردصلاحیت شدن بگویند شورای نگهبان بیش‌ از اندازه مضیقه ایجاد کرده است اما شورای نگهبان نشان داده طبق مُرِّ قانون به وظیفه خود عمل می‌کند.

اعلام دلایل ردصلاحیت به داوطلبان

از هم‌اکنون برخی جریانات سیاسی نگرانی خود را از روند بررسی صلاحیت‌ها به نمایش گذاشته‌اند. به‌عنوان مثال،‌ محسن رهامی، عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفته، در تائید صلاحیت‌ها با صداقت رفتار شود. وی همچنین نسبت به حذف بخشی از سلیقه سیاسی و مدیریتی در کشور ابراز نگرانی کرده است. این‌گونه ابرازنظرها درحالی‌است که سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات به خبرگزاری صداوسیما گفته است: دلایل ردصلاحیت‌شدگان به طور مستند به آنها اعلام خواهد شد. او توضیح داده است: طبق قانون، هیأت‌های نظارت استانی ضمن این‌که پرونده‌های داوطلبان را بررسی و اعلام نظر می‌کنند باید نظر هیأت مرکزی را هم کسب کنند. این کار در حال انجام است و امیدواریم در مهلت باقیمانده تمام پرونده‌های مربوط به داوطلبان، چه کسانی که در مراحل قبلی رد صلاحیت شدند و چه کسانی که به شکل دیگری پرونده‌شان بررسی شده است، مورد بررسی قرار گیرد و نتایج اعلام شود. وی افزود بعد از اعلامی که صورت خواهد گرفت، کسانی که در این مرحله تائید صلاحیت نشوند، فرصت دارند اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند و این موضوع در مراکز استان‌ها نیز می‌تواند انجام شود و نیازی به حضور در تهران نیست. وی تاکید کرده ،چه در مرحله بررسی در هیأت های نظارت و چه در مرحله هیأت مرکزی و بعد از آن در مرحله رسیدگی شورای نگهبان، همه اهتمام دارند که ان‌شاءالله قانون و ضوابط قانونی رعایت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها