تاکنون برای افرادی که مدام در زندگی گرفتار خشم و عصبانیت می‌شوند راه‌حل‌های متعددی از سوی پزشکان بیان شده است، اما آیا در آیات الهی و روایت نیز راهی برای فرو نشاندن آتش خشم بیان شده است؟
کد خبر: ۸۷۲۱۴۱

در آیات الهی و روایات اسلامی پیرامون روش‌های غلبه بر خشم موارد متعددی بیان شده است که به صورت اختصار به برخی از آنها اشاره می‌شود.

تقوا و پرهیزکاری

خداوند متعال افراد متقی و پرهیزکار را این‌گونه معرفی می‌کند که این افراد قدرت غلبه بر خشم خود را دارند و یکی از مهم‌ترین عوامل دارا بودن این قدرت همین روحیه تقوا و پرهیزکاری آنهاست. وقتی انسان در زندگی با حوادث ناخوشایند روبه‌رو می‌شود و آنها را مطابق میل خود نمی‌بیند همواره در مقابل آنها عکس‌العمل نشان می‌دهد شاید شایع‌ترین نوع عکس‌العمل در این لحظات ناخوشایند، خشم و عصبانیتی باشد که آدمی از خود بروز می‌دهد.

گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»

شکی نیست که آتش خشم را شیطان در قلب آدمی‌ روشن می‌سازد و اوست که بر افزایش آن پافشاری دارد و لذا برای ریشه‌کن شدن عصبانیت باید شیطان را از خود دور کنیم که این ذکر شریف در این موضوع بهترین نقش را می‌تواند ایفا کند.

فرستادن صلوات بر پیامبر

یکی دیگر از راه‌های درمان عصبانیت فرستادن ذکر شریف صلوات است که امید است مومنین با این ذکر زیبا و دلنشین بتوانند آتش خشم را فرو نشانده و آسمان دل خود را با آن بهاری کنند. حب نفس ریشه بسیاری از صفات زشت و ناپسند در انسان است و در‌واقع چون بذری مسموم می‌باشد که در زمین قلب آدمی کاشته شده و محصولی ندارد جزو میوه تلخ مال‌دوستی، جاه طلبی، تکبر ، غرور و...

سجده کردن

یکی دیگر از درمان‌های موثر جهت کنترل عصبانیت آن است که به هنگام عصبانیت، صورت را بر زمین گذاشته و به درگاه خداوند بی‌همتا سجده کند و از آن قدرت بی‌مثال برای فروکش کردن این آتش شیطانی یاری بجوید.

تغییر حالت دادن

در روایات دلنشین معصومین(صلوات الله علیهم) وارد شده که اگر شخص عصبانی نشسته، بایستد و اگر ایستاده بنشیند و صورت از آن صحنه برگرداند یا دراز بکشد یا از محل دور شود و خود را به کار دیگری مشغول سازد. این تغییر حالت در فرونشاندن آتش خشم بسیار موثر و مفید است.

وضو گرفتن و غسل کردن

شستن دست و صورت و رساندن آب بر بدن در خاموش کردن آتش خشم موثر است که در این میان وضو گرفتن و غسل کردن نقش موثرتری دارد که در شست‌وشوی عادی چنین تأثیری وجود ندارد.

در روایتی زیبا و دلنشین از پیامبر گرامی اسلام(ص) وارد شده که حضرت فرمود: (اذا غضب احدکم فلیتوضا و الیغتسل فان الغضب من النار). هنگامی که یکی از شما خشمگین شد پس وضو بگیرد و غسل کند، زیرا غضب از آتش است. این دستور مشکل گشا از پیامبر عزیز اسلام(ص) به این جهت است که خشم آتشی است که از درون انسان برمی‌خیزد و آثارش در ظاهر انسان نمایان می‌شود به گونه‌ای که کمتر عضوی از اعضای بدن است که تحت تأثیر آن واقع نشود و لذا حرارت این آتش اعضای بدن را فرا گرفته و آنها را می‌آزارد. طبیعی است که بهترین چیزی که می‌تواند حرارت ایجاد شده را پایین آورده و به انسان آرامش بخشد، آب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها