مقامات کشورمان از مردم خواستند مانع اقدامات غیرقانونی برخی افراد در قالب تجمعات اعتراضی شوند

موج اعتراضات مردمی به جنایت آل سعود

واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه عربستان همچنان ادامه دارد و علاوه بر اعتراضات مردمی در داخل کشورمان که در مواردی از کنترل نیروهای انتظامی خارج شد، مقامات کشورمان از جمله رئیس‌جمهور نیز در این زمینه واکنش نشان دادند و اعدام شیخ نمر را محکوم کردند.
کد خبر: ۸۶۹۴۹۰

تجمع شنبه شب مقابل سفارت عربستان در تهران و همچنین کنسولگری عربستان در مشهد از جمله تجمعاتی بود که حاشیه‌هایی به همراه داشت و ماموران انتظامی مجبور شدند با دخالت خود، تجمع‌کنندگان را متفرق کنند. در این دو تجمع، معترضان با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، خسارت‌هایی به این دو ساختمان وارد کردند و سفارت و کنسولگری عربستان دچار آتش‌سوزی شد. به گفته مسئولان امنیتی در جریان آتش‌سوزی سفارت به هیچ یک از دیپلمات‌های سعودی آسیبی نرسید و نیروهای آتش‌نشانی هم آتش‌سوزی ساختمان سفارت سعودی را مهار کردند.

زخمی شدن سه فرمانده پلیس

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ضمن تشریح اتفاقات شنبه شب گفت: حادثه تعرض شنبه شب به سفارت عربستان در تهران، فوران احساسات تعداد محدودی از افراد در اعتراض به اعدام شهید شیخ نمر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری با اشاره به تعرض تعدادی از معترضان به سفارت عربستان تصریح کرد: حدود 40 نفر از این افراد بازداشت و تعدادی نیز شناسایی شدند که با حکم مقام قضایی تحت تعقیب قرار دارند. وی بیان کرد: در جریان برخورد با تعرض‌کنندگان به سفارت عربستان در تهران تعدادی از ماموران نیروی انتظامی از جمله سه نفر از فرماندهان این نیرو نیز مجروح شدند. ذوالفقاری با اعلام پیگیری این موضوع در شورای امنیت کشور و صدور دستورات لازم از سوی دادستان کل کشور برای جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث تصریح کرد: مردم نباید متعرض مکان‌های دیپلماتیک شوند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم دیروز در نشست خبری با بیان این‌که اقدام شنبه شب نسبت به سفارت عربستان، خلاف قانون و مقررات بوده است، گفت: بر اثر این اقدام تعدادی بازداشت شدند، تعدادی تحت تعقیب قرار گرفتند و تعدادی نیز در حال شناسایی هستند.

تغییری در مناسبات تهران و ریاض رخ نداده است

به دنبال این اعتراضات مردمی و حمله به سفارت عربستان، شایعاتی مبنی بر اخراج حسین صادقی، سفیر ایران از ریاض منتشر کردند و مدعی شدند قرار است یک فروند هواپیمای 747 ماهان به منظور بازگشت فوری دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنها به عربستان اعزام شود. اما وزارت خارجه این شایعات را تکذیب کرد و فارس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه نوشت: این خبر، ساختگی و موج‌آفرینی دروغ است و تا این لحظه در مناسبات دو کشور تغییری اتفاق نیفتاده است.

البته وزارت خارجه عربستان، سفیر ایران را در ریاض فراخواند. به گزارش فارس و به نقل از العربیه، مسئولان سعودی در این دیدار به حمله معترضان به کنسولگری عربستان در مشهد اشاره کرده و دولت ایران را مسئول حفاظت از این مکان دیپلماتیک دانستند.مقامات سعودی، اظهارات مقامات ایران را در محکومیت اعدام شیخ نمر «خصمانه و دخالت در امور داخلی عربستان» ارزیابی کرده‌اند.

درخواست وزارت خارجه از مردم

به دنبال این اتفاقات، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد گفت: وزارت خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن است. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، جابری انصاری با اعلام محکومیت مجدد اعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر،تصریح کرد: پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را به‌عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی واعاده امنیت این اماکن اقدام می‌کند.

تجمع در میدان فلسطین

استانداری تهران نیز دیروز با تقبیح هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک اعلام کرد: هرگونه تجمع در مقابل سفارت عربستان غیرقانونی است و اقدامات فراتر از قانون و برخلاف روال‌های قانونی پذیرفته نخواهد بود.

استانداری در اطلاعیه خود با اشاره به درخواست تعدادی از تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی که خواستار تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل سفارت عربستان بودند از آنها خواست با حضور در میدان فلسطین اعتراض خود را اعلام کنند و بر همین اساس، میدان فلسطین تهران عصر دیروز شاهد برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در واکنش به اعدام شیخ نمر بود؛ هرچند تجمعی غیرقانونی نیز در مقابل سفارت عربستان برگزار شد.

استادان و طلاب مدارس علمیه استان‌های مختلف کشور نیز دیروز در اعتراض به شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ نمر تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در شهرهای مشهد، شیراز، یاسوج، قم، اصفهان، سمنان، کرمان، یزد، قزوین، اراک، اهواز، بندرعباس، خرم‌آباد و بجنورد، استادان و صدها نفر از طلاب حوزه‌های علمیه با تعطیل کردن کلاس‌های درس خود و برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز، اعدام شیخ نمر را محکوم کردند.

تغییر نام خیابان بوستان به نام «آیت‌الله نمر»

شورای اسلامی شهر تهران هم دیروز در مصوبه‌ای «خیابان بوستان» در منطقه یک را که سفارت عربستان سعودی در آن قرار گرفته است، به «خیابان آیت‌الله نمر باقر النمر» تغییر نام داد. به گزارش ایسنا، پس از این مصوبه، تابلوی این خیابان تعویض شد و تابلوی جدید در ابتدای آن نصب شد.

واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر، دیروز نیز ادامه یافت و آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی پیامی در محکومیت این اقدام رژیم آل سعود تاکید کرد: اعدام این مجاهد وارسته از جانب دولت عربستان که با هدف برهم زدن وحدت جهان اسلام صورت پذیرفت، برای امت اسلامی بسیار دردآور و حزن‌انگیز است.حاکمان سعودی با این اقدام سعی کردند تا شکستهای خود را در منطقه پنهان کنند.

آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان و الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم اعدام شیخ نمر را محکوم کردند.

رئیس‌جمهور: اقدام عربستان در جهت سیاست‌های فرقه‌گرایانه است

حسن روحانی در پیامی ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر، تاکید کرد: تردیدی ندارم که دولت عربستان با این اقدام غیراسلامی، وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش کرده است. چنین اقدامی در جهت سیاست‌های فرقه‌گرایانه و دامن‌زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان بوده که در سال‌های اخیر به بی‌ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری منجر شده است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به حمله برخی معترضان به اماکن دیپلماتیک عربستان افزود: حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی، شنبه شب در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعا و قانونا باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد ـ منجر شد، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.

رئیس‌جمهور از وزیر کشور خواست که با همکاری قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به این گونه اعمال زشت پایان داده شده و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران تضمین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها