بیژن نوباوه در «هفت»:

مشکل سینما فراتر از دولت و مجلس است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است مشکلات مالی سینما و ضرر و زیان فیلمسازان همیشه بوده و برای دولت خاصی نیست.
کد خبر: ۸۶۹۲۰۹

جمعه گذشته یازدهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به نمایش درآمد.

به گزارش تسنیم، نوباوه در این برنامه گفت: موضوع ما در سینمای ایران فراتر از یک دولت و مجلس است. من دو دوره در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور دارم، همواره فیلم‌هایی ساخته می‌شد که فروش نمی‌رفت و بعد فیلمساز سراغ ما می‌آمد و می‌گفت اگر ممکن است به من کمک کنید تا هزینه تولید فیلمم تامین شود. این مشکل همیشه بوده و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. اشکال جای دیگری است.

نوباوه افزود: در برخی از کشورها اتحادیه‌هایی هستند که پیش از حاکمیت عمل ‌کرده و فیلم‌ها را ممیزی می‌کنند. قوه مثبت ما در حوزه فرهنگی دنیا، قوه خوب فیلمسازی ماست، اما امروز از این قوه به‌خوبی استفاده نمی‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در ایسلند با 300 هزار جمعیت هر نفر در سال بیش از پنج بار به سینما می‌رود. این آمار در آمریکا 5/4 بار برای هر نفر است. در هندوستان 6/3 و در ایران 22/0 درصد! یعنی هر ایرانی تقریبا هر 7 تا 8 سال یک بار به سینما می‌رود. این سینما حتی اگر صنعت باشد، صنعتی ورشکسته است!

وی با اشاره به فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» اثر مسعود ده‌نمکی افزود: من از فیلم «اخراجی‌ها» نام می‌برم. برخی همان زمان آن را فیلم سطح پایین و نازلی می‌نامیدند، اما مگر بد است فیلمی این میزان اقبال داشته باشد و مردم را به سینماها بکشاند؟ یا فیلم سینمایی «کلاه‌قرمزی». در آمریکا نیز فیلم‌های اکشن، انیمیشن یا فانتزی است که صنعت سینما را حفظ کرده و مخاطب پسند است. اگر می‌خواهیم درباره سینمای صنعتی صحبت کنیم، باید مثل کالایی با آن برخورد کنیم که قرار است به ذائقه مخاطب خوش بیاید و خریدار داشته باشد، نه آن که صرفا در جشنواره‌های خارجی جایزه بگیرد.

در همین حال، افخمی به کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد کرد کاری که این کمیسیون می‌تواند انجام دهد این است که روی نسل نوجوانی که هنوز تربیت نشده‌اند، سرمایه‌گذاری کند و به آنها عادت بدهد تا خطر کنند و پول بیاورند و سینما را مثل صنعت ببینند تا مخاطب‌ها را به سینما بکشاند. شرایط فعلی اصلا ارزش نظارت ندارد. آن‌قدر بی‌ارزش شده است که قابل کنترل هم نیست.

نوباوه در پاسخ به اظهارات بهروز افخمی از بی‌توجهی سازمان سینمایی به جشنواره‌های سینمایی به جز فجر و حقیقت گفت و ساختار این سازمان را نیازمند اصلاح دانست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که با تشدید نظارت موافقت است یا با واگذاری نظارت به خود سینماگران،گفت: ما قطعا در مورد پخش نظر داریم. همه جای دنیا هم این نظر را دارند. حاکمیت این وظیفه و حق را دارد. این باید برای فیلمساز تفهیم شود. چیزی نباید بسازد که قابل پخش نباشد.

نوباوه شایعاتی مبنی بر فشار از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس بر سازمان سینمایی را رد کرد و درباره فیلم توقیف شده «خانه دختر» گفت: سازمان سینمایی در این خصوص مسئولیت دارد. مسئولیتش را بپذیرد و فیلم را اکران کند. ما در مورد تخطی از قانون با او برخورد می‌کنیم. این نهایت ایده‌آل نظام است که وزارت ارشاد خود تصمیم بگیرد و خود مسئولیت قبول کند. این ربطی به کمیسیون فرهنگی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها