برف و کولاک؛ هشدار برای 17 استان

در حالی که برخی از استان‌های کشورمان به‌ویژه در مناطق غربی و مرکزی از عصر چهارشنبه گذشته و با ورود سامانه بارشی، شاهد وقوع بارش برف و باران همراه آبگرفتگی، انسداد راه‌ها و در راه ماندن مسافران بودند که پیش‌بینی‌های هواشناسی از ورود سامانه جدید بارش برف و باران و کاهش شدید دمای هوا در برخی نقاط و همچنین هشدارهایی مبنی بر وقوع سیل و سرمازدگی خبر می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۸۸۲۲

به گزارش خبرنگار جام‌جم، این تغییرات آب و هوایی در حالی اتفاق می‌افتد که به جز اظهارنظرهای پراکنده هواشناسی درهر استان و با وجود گستردگی بارش‌ها و به تبع آن حوادث و هشدارها در کشور، هنوز ستاد مدیریت بحران کشور در این باره اطلاع‌رسانی خاصی نکرده و همچنان سکوت کرده است. این درحالی است که معمولا در مواقع بحران‌هایی چنین گسترده، اولین شرط مدیریت و کنترل بحران، اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع است. با این حال حتی مقامات ستاد یادشده نیز برای هرگونه اظهارنظر در دسترس نیستند.

17 استان کشور درگیرند

در این باره، سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی 9 استان از جمله محورهای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و کرمانشاه خبر داد.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از امدادرسانی به 7900 هموطن گرفتار در برف و کولاک کشور خبر داد و افزود: امدادگران هلال‌احمر در 51 محور مواصلاتی سراسر کشور در حال خدمات‌رسانی به هموطنان هستند.

ناصر چرخساز با اشاره به این‌که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 17 استان در سراسر کشور متاثر از برف و کولاک بوده‌اند، اظهار کرد: امدادگران در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، فارس، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، لرستان، مازندران، ایلام، مرکزی و همدان در حال امدادرسانی به هموطنان هستند.

روزهای توفانی مازندران در راه است

در همین حال مدیرکل هواشناسی مازندران، درباره احتمال وقوع توفان طی امروز و فردا در مازندران هشدار داد.

نوربخش داداشی افزود: با توجه به نفوذ سامانه ناپایدار به مازندران، از اواسط امروز تا فردا شاهد وزش باد شدید و توفان، بارش باران، بارش برف در ارتفاعات، کاهش دما و احتمال رعدوبرق در سطح استان هستیم. همچنین آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‏‌ها، لغزندگی جاده‌های کوهستانی و اختلال در تردد وسایل نقلیه به‌دلیل مه‌‏آلود بودن و ریزش برف پیش‌بینی می‌شود. ضمن این‌که دریای خزر برای صید و صیادی و فعالیت دریایی مناسب نیست.

کاهش 13 درجه‎‎ای دما در گلستان

مدیرکل هواشناسی گلستان نیز با بیان این‌که از ظهر امروز شاهد آسمانی بارانی خواهیم بود، گفت: علاوه بر بارش باران، در نواحی مرتفع کوهستانی و سردسیر استان، بارش برف محتمل خواهد بود و دمای هوای استان نیز به طور میانگین بین هشت تا 13 درجه سانتی‏‌گراد کاهش خواهد یافت.

سید محمدرضا رضوی با بیان این‌که با توجه به نوع باران این فصل، آب‏‌گرفتگی برخی از معابر استان و وقوع سیلاب نقطه‏‌ای دور از انتظار نیست، افزود: در نواحی مرتفع کوهستانی نیز با توجه به بارش برف و برودت هوا، احتمال بروز مه و اختلال در مسیرهای کوهستانی وجود دارد. حسین محبوبی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه شهرسازی استان گلستان نیز گفت: اخطاریه هواشناسی استان دریافت شد و بر این اساس نیروهای راهداری این اداره‌کل در محورهای عبوری استان فعال خواهند بود.

آزادراه تبریز تهران مسدود شد

رئیس پلیس راه آذربایجان‌شرقی نیز از بسته شدن موقت آزادراه تبریز – تهران به علت برف و کولاک خبر داد و اظهار کرد: بارش‌های برف چند روز گذشته باعث کولاک و لغزندگی جاده‌ها شده است و پلیس راه برای جلوگیری از وقوع حوادث جاده‌ای مجبور به انسداد آزاد‌راه تبریز – تهران تا اطلاع ثانوی کرد.

جواد ناموران با تأکید بر این‌که در برخی نقاط این آزادراه به علت مه شدید دید کافی وجود ندارد، افزود: رانندگانی که قصد عبور از تمام محورهای استان را دارند باید قبل از سفر از طریق شماره تلفن 110 پلیس از وضعیت جاده‌ها اطلاع یافته و از سلامتی لاستیک، برف پاک‌کن خودرو، پر بودن باک بنزین و همراه داشتن زنجیر چرخ و لباس گرم و خوراکی هنگام سفر نیز مطمئن شوند.

بارش برف و کولاک شدید در آذربایجان غربی

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی از هشدار اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی و احتمال بارش برف و کولاک شدید خبر داد و از مردم خواست نسبت به رعایت موارد ایمنی در جاده‌ها اهتمام جدی داشته ‌باشند. مهدی صابری با اشاره به بارش سنگین برف و کاهش دمای هوا از عصر دیروز در استان، افزود: طی روزهای اول هفته و با خروج سامانه بارشی، شاهد افت محسوس دما بین 8 تا 12 درجه سانتی‌گراد خواهیم بود که انتظار می‌رود تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارات ناشی از این وضعیت اندیشیده شود.

سرگرد پرویز شکری رئیس‌پلیس راه میاندوآب نیز از بسته شدن محور مهاباد به بوکان در جاده برهان تا اطلاع ثانوی و به علت بارش شدید برف و کولاک شدید و بی‌سابقه خبر داد و افزود: در پی کولاک شدید و نبود دید در این محور مواصلاتی به‌ویژه در گردنه قره بلاغ، تردد در این مسیر غیرممکن شده است.

ارتفاع 3 متری برف در گردنه قره بلاغ مهاباد

رئیس اداره راه و شهرسازی مهاباد یکی دیگر از شهرستان‌های آذربایجان غربی با اشاره به کولاک بسیار شدید و کم‌سابقه در گردنه قره بلاغ در محور مهاباد به بوکان گفت: با تلاش راهداران و نیروهای امدادی سرنشینان بیش از 50 دستگاه خودرو که در این گردنه و در برف و کولاک شدید گرفتار شده بودند، نجات یافتند.

خسرو مصطفوی ارتفاع برف در این گردنه را بیش از سه متر عنوان کرد و افزود: با وجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی در برف‌روبی این محور، به علت سرما و کولاک شدید، تعدادی از دستگاه‌های برف‌روب از کار افتاده‌اند و موجب شده تا کار بازگشایی این محور به‌ویژه گردنه قره بلاغ با مشکل جدی مواجه شود.

انسدادارتباط با 50 روستای چادگان اصفهان

استان اصفهان نیز که همچون دیگر استان‌های کویری و مرکزی کشور از خشکسالی رنج می‌برد، از ظهر پنجشنبه گذشته و در برخی نقاط همچون شهرستان چادگان، شاهد بارش سنگین برف است، به طوری که ارتفاع برف در این شهرستان تا لحظه مخابره این خبر به 45 سانتی‌متر رسید و باعث قطع ارتباط 50 روستا با مرکز شهرستان شد. مهدی رفیعی رئیس اداره راه و شهرسازی چادگان دراین باره گفت متأسفانه دستگاه‌های برف‌روب این اداره فرسوده است و جوابگوی منطقه نیست، از همین رو انتظار داریم مسئولان استان و شهرستان نسبت به تخصیص اعتبار برای تهیه وسایل برف‌روب جدید عنایت ویژه‌ای داشته باشند .

150 راه روستایی زنجان در محاصره برف و کولاک

مسئول مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: راهداران برای بازگشایی راه ارتباطی 150 روستای این استان که بر اثر بارش برف و وقوع کولاک شدید از روز چهارشنبه بسته شده است، تلاش می‌کنند.

مسعود خوشکام با بیان این‌که راهداران برای بازگشایی این مسیرها تلاش جدی و وافر دارند، اما متاسفانه وزش باد و وقوع کولاک شدید مجدد آنها را پوشیده از برف می‌کند، افزود: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی زنجان، مبنی بر آغاز موج دوم بارش برف از اواخر وقت روز گذشته تا امشب و سرد و یخی بودن هوا طی فردا، بهتر است روستاییان تمهیدات لازم را به منظور تهیه اغذیه، دارو و سوخت مورد نیاز اتخاذ کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها