مستند بصیرت در قسمت دوم با نگاهی گذرا به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در دهه 80 وقایع دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد.
کد خبر: ۸۶۸۶۲۶
مستند بصیرت / قسمت دوم

این مستند نشان می دهد کشور دهه 80 در عرصه علوم ، فنون و دفاعی و اجتماعی رشد فزاینده و شرایط نسبتا آرامی نیز داشت.

در بازخوانی تاریخ پرماجرای انقلاب اسلامی در سال 1388 شاهد برگزاری پرشور دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم ، انتخاباتی که حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای را رقم زد.

اما در خرداد این سال آتش فتنه ای شعله ور می شود که آتشگیره های آن جهل و عصبیت، عقده های انباشته شده دشمنان خارجی، ضد انقلاب و انقلابیون پشیمان و استحاله طلب است که در20 سال منتهی به آن تاکیدهای پی درپی رهبر انقلاب در خصوص لزوم بصیرت و هوشیاری در قبال ناتو فرهنگی، رفاه زدگی و اشرافیت گری ، مصلحت گرایی و تغییر نظام محاسباتی بر نخبگان و خواص را نادیده گرفته بودند.

برخی جریان ها و خواص از ماه ها قبل از انتخابات ادبیات خاصی را پیش می گیرند که برآیند آن ایجاد تردید و خدشه در انتخابات می شود، عملیاتی که دشمنان برای مقابله با نظام اسلامی و جلوگیری از موفقیت آن تدارک دیده بودند.

رهبر انقلاب که سناریو توطئه دشمن را می بینند نوروز 88 و سه ماه قبل از انتخابات با تیزبینی خاص به برخی جناح ها و سیاسیون توصیه می کنند از مدار انصاف خارج نشوند و خطاب به نامزدهای انتخابات تاکید می کنند مبادا در اثنای فعالیت های انتخاباتی جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند.

مستند بصیرت با باز نشر تصاویر آن ایام نشان می دهد که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ادبیات برخی جریانها در حال تندتر شدن و فضای احساسی در حال غلبه کردن بر فضای عقلانی است .این موضوع با طرح برخی مطالب در مناظره های انتخاباتی فضا را تندتر می کند.

طراحی این مناظرات حکایت از ظرفیت بالای جامعه در درک شرایط سیاسی کشور داشت اما به واسطه رفتار ساختارشکنانه برخی نامزدهای انتخاباتی در بعضی موارد موجب سیاه نمایی در خدمات نظام و ایجاد تردید و شبهه درخصوص عملکرد 31 ساله نظام و تحقیر و اتهام زنی و خروج از مدار انصاف شد.

تصاویر به کار رفته در این مستند نشان می دهد که فضای هیجانی و دوقطبی شدید روزهای منتهی به انتخابات و عدم هوشمندی و بی بصیرتی در برخی جریان ها و خواص، رسانه های بیگانه را بسیار پرکار کرده است. این رسانه ها با خطی که از داخل القاء می شود، برفضای غیرواقعی نگرانی از نتایج انتخابات می دمند.

تقویم روز شمار انتخابات ریاست جمهوری، جمعه 22 خرداد 88 را نشان می دهد و انتخابات با مشارکت حدود 85 درصدی مردم رقم می خورد و مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان می کشد.

اما جمعه شب در حالی که شمارش آراء انتخابات آغاز شده است، ناگهان یکی از کاندیداها در اقدامی عجیب و قابل تامل در ساعت23 خبرنگاران را به ستاد انتخاباتی خود دعوت می کند و قبل از اعلام رسمی نتایج، خود را پیروز قطعی انتخابات می نامد.

این اقدام قابل تامل و خلاف قانون میرحسین موسوی، زمینه ساز ادعای دروغین تقلب در انتخابات و درپی آن آشوب های خیابانی، تخریب بیت المال، حمله اراذل و اوباش به مردم و اماکن مذهبی و مسجد می شود.

رهبر انقلاب اسلامی که پیش از این هوشیاری در برابر توطئه دشمنان را گوشزد کرده بودند 29 خرداد در اولین جمعه بعد از انتخابات در خطبه های نماز جمعه همه را به سعه صدر و هوشیاری و دیدن دست های دشمن فراخواندند و اعلام کردند:«اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیرپا بگذارند ... چه بخواهند چه نخواهند مسئول خون ها و هرج و مرج ها آنهایند.من به همه این آقایان این دوستان قدیمی این برادران توصیه می کنم بر خودتان مسلط باشید، سعه صدر داشته باشید، دست های دشمن را ببینید، گرگ های گرسنه کمین کرده را که امروز دیگر نقاب دیپلماسی را یواش یواش دارند از چهره هایشان بر می دارند ... از اینها غفلت نکنید»

مستند بصیرت در ادامه نشان می دهد که با وجود هشدارهای رهبر انقلاب، برخی جریان ها و افراد به جای جداکردن مرز خود با بیگانگان و عوامل ضد انقلاب و ضد دین،‌ زمینه اظهارات مداخله جویانه سران امریکا و برخی کشورهای اروپایی و رییس رژیم صهیونیستی را فراهم اوردند و به خط لجاجت و عصبیت و جدانکردن مرزهای خود با بیگانگان و اصرار بر اردوکشی خیابانی ادامه دادند.

سه ماه بعد از آغاز فتنه؛ رهبر انقلاب در 20 شهریور سال 88 بار دیگر برخی خواص را به بصیرت و شناخت اردوگاه خودی و دشمن فرا می خوانند.

حضرت ایت الله العظمی خامنه ای همچنین سیزده روز بعد، بار دیگر جریان های سیاسی و نخبگان را به بصیرت فرا می خوانند و بر لزوم دیدن خطوط دشمن تاکید می کنند.

روزهای التهاب زده در برخی مناطق شهر تهران در حال سپری شدن بود که در آخرین جمعه ماه رمضان هنگامی که عاشقان پیر جماران حمایت خود را از آرمان های فلسطین اعلام می کردند با صحنه ای عجیب مواجه می شوند .زخم خوردگان انقلاب و کینه توزان نظام اسلامی در روز قدس از میدان هفت تیر تهران با شعاری که کاملا با آرمان های امام خمینی (ره) در تضاد است به خیابان می آیند و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر می دهند و برخی سران فتنه نیز از نزدیک این ساختارشکنی را مشاهده اما اعتراضی نمی کنند.

نویسنده و پژوهشگر مستند بصیرت در واکاوی ابعاد فتنه 16 آذر را به تصویر می کشد.روزی که جریان فتنه در اقدامی به امام راحل توهین می کند و شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی را تحریف و اسلام آن را حذف می کنند.این در حالی است که دانشجویان متعهد و هوشیار دانشگاه تهران متوجه ابعاد فتنه شده اند و اما از هر حرکت احساسی اجتناب می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای که نقش بی بدیلی در مدیریت بحران ها دارند، بار دیگر با سعه صدری مثال زدنی تلاش می کنند برخی جریانها و افراد را به داخل چارچوب نظام برگردانند و با زبان نصیحت و موعظه ، دعوت به بصیرت و برگشت از مسیر غلط می کنند.

ایشان 22 آذر خطاب به خواص تاکید می کنند :«... آن کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار میکند، بمجردی که ببیند حرف او، حرکت او موجب شده است که یک جهتگیریای علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه میشود. چرا متنبه نمی شوند؟ وقتی شنفتند که از اصلی ترین شعار جمهوری اسلامی - «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» - اسلامش حذف میشود، باید به خود بیایند؛ باید بفهمند که دارند راه را غلط می روند. اشتباه می کنند؛ باید تبری کنند. وقتی میبینند در روز قدس که برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است، به نفع رژیم غاصب صهیونیست و علیه فلسطین شعار داده میشود، باید متنبه بشوند، باید خودشان را بکشند کنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم ... بمجردی که دیدید به عکس امام اهانت شد، به جای اینکه اصل قضیه را انکار کنید، کار را محکوم کنید....این را باید این آقایان بفهمند».

مستند بصیرت در ادامه بازخوانی وقایع فتنه 88 به اهانت آشوبگران در ماه محرم می پردازد .در این قسمت از یکسو تصویر دلداگان اهل بیت (س) در روز عاشورا و از سوی دیگر ماهیت واقعی فتنه سبز نشان داده می شود که در روز عاشورا با هلهله و سوت و کف در برخی خیابان های تهران به راه می افتند و به عزاداران حسینی و هیئت های عزاداری حمله ور می شوند.مصاحبه های آرشیوی صداوسیما نشان می دهد غیرت دینی مردم به جوش آمده و اهانت به دستگاه امام حسین (ع) برای مردم حسینی ایران غیرقابل تحمل است.

بعد از این واقعه انتظار می رفت سران فتنه در قبال این حرمت شکنی آشکار نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) موضع گیری و خط خود را از ضد انقلاب و بیگانگان جدا کنند اما موسوی در بیانیه ای هتاکان عاشورا را مردم خداجو نامید. این اقدام یکی از سران فتنه، حجت را بر مردم تمام می کند و مردم سه روز بعد از توهین به امام حسین (ع) مردم به خیابانها می ریزند و در حضوری پرشکوه و کم نظیر و خودجوش بساط فتنه هشت ماهه را برمی چینند و حماسه بصیرت 9 دی را رقم می زنند.

رهبر معظم انقلاب 19 دی ماه در سخنانی بیان می کنند «... مطمئن باشید که روز نهم دیِ امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرائط کنونی - که شرائط غبارآلودگیِ فضاست - این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را میبیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده‌‌‌‌ی امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده‌‌‌‌ام - به بنده فرمودند من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت، آن مرد خدا».

مستند بصیرت در قسمت پایانی، درس فتنه هشت ماهه سال 88 و حماسه 9 دی را درس بصیرت دانست.

بصیرتی که اگر خواص و نخبگان جامعه از آن غافل شوند کشور تا لبه پرتگاه خواهد رفت و دشمنان قسم خورده ملت، چنگال های خونین خود را از دستکش های مخملین بیرون خواهند آورد.

بصیرت درسی است که دوره و زمان ندارد و خطر غفلت در هر لحظه ای ممکن است در کمین آحاد جامعه به ویژه خواص باشد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها