عصر جمعه اولین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) با حضور دانشمندانی از 28 کشور مسلمان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان و مقامات سیاسی و کشوری در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۷۶۷۵

این جایزه عالی علم و فناوری که قرار است هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران مسلمان که تابعیت یکی از کشورهای اسلامی را داشته باشند اعطا ‌شود، به احترام نام پیامبر اسلام(ص)، «مصطفی» به معنای برگزیده نامگذاری شده است.

بر اساس این ‌خبر، برگزیدگان جایزه مصطفی در چهار رشته نانوفناوری، علوم زیستی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه عمومی انتخاب می‌شوند. در اولین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)، جایزه حوزه علوم و فناوری نانو به دکتر جکی یینگ، مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و جایزه علوم و فناوری حوزه عمومی به دکتر عمر یاغی (اردنی تبار)، رئیس موسسه علوم نانو انرژی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا
تعلق گرفت.

صرف‌نظر از این اقدام بزرگ که بی‌شک گام موثری در تشویق دانشمندان مسلمان خواهد بود و می‌تواند نشانه‌ای از گام جدی کشورهای اسلامی به‌ویژه ایران برای کلیدزدن رنسانس علمی در جهان اسلام باشد، آنچه از کیفیت اجرای مراسم اختتامیه این جایزه دیده شد، به گواه بیشتر ناظران و از جمله نگارنده که در مراسم حاضر بود، ابدا در حد و اندازه برگزاری یک رویداد جهانی نبود.

پرداختن به جزئیات نقاط ضعف از حوصله این نوشتار خارج است؛ اما ضعف‌ها به قدری جدی است که موجب می‌شود به‌رغم همه حرکت‌های مثبت و موثر انجام شده جهانی شدن جایزه مصطفی(ص) را در دوره‌های بعد در صورت تکرار رویه فعلی برگزاری این جایزه، با تردید جدی مواجه کند.

کاظم کوکرم - دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها