چند متر پارچه ساده دردست دارد و نمی‌داند با آنها چه کار کند. پیراهن بدوزد، پیشبند و دستگیره درست کند، روبالشی تهیه کند یا به پوشاک بچه‌ها اختصاص دهد. هررنگ پارچه مناسب یک کار است و او همیشه برای دوختن هرچیز به سراغ پارچه‌ای می‌رود که نقش و نگاری مناسب داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۷۵۴۵

پرده آشپزخانه را با پارچه‌ای دارای عکس میوه‌ها دوخته، روبالشی‌ها را با پارچه گلدار و ملافه‌ها را هم با نقشی متناسب با همان روبالشی‌ها. اما این بار چندمتر پارچه ساده به دستش رسیده و هرچه فکرمی‌کند کاربردی برای آن نمی‌یابد.ناگهان فکری در ذهنش جرقه می‌زند. چطور است که خودش دست به کار شود و به پارچه نقش و نگار دهد؟! او می‌تواند هرچیزی دلش می‌خواهد بدوزد و بعد با استفاده از رنگین کمانی از نخ و قرقره، نقش و نگاری زیبا و مناسب روی آن پیاده کند. حتی این فکر هم شادش می‌کند و او را به هیجان درمی آورد تا دوان دوان به سمت چرخ خیاطی‌اش برود و با استفاده از ذوق و استعداد هنری‌اش آثاری نو و بدیع بیافریند. شما هم با این خانم باسلیقه همراه شوید تا از راهکارهایش مطلع شوید:

زنبور طلا: این بار که بر سر سفره صبحانه یک قاشق عسل به نان می‌مالید و آن را داخل دهانتان قرارمی دهید، برای لحظه‌ای به این فکر کنید که این عسل از کجا آمده و چه مراحلی را طی کرده تا از گرده گل به صورت ماده‌ای خوراکی و مقوی درآمده است. این را به بچه‌ها هم یاد دهید و برای شناساندن بهتر زنبور که حشره‌ای پرخیر و فایده برای ما انسان‌هاست دست به کار دوختن طرح آن شوید. آن را روی پارچه تان بکشید، پارچه را داخل کارگاه قرار دهید و مانند سایر نمونه‌های این صفحه با دست یا چرخ شروع به دوختن کنید. خطوط دور را برجسته بدوزید و قسمت‌های داخلی را کمرنگ‌تر دربیاورید. داخل بال‌های زنبور را چهارخانه گلدوزی کنید تا به بال حشره شباهت پیداکند. این هم از زنبورطلای شما!

روباه کنجکاو: واقعا هم کنجکاو است! نگاهش کنید و ببینید چگونه با چشمانش به شما نگریسته و می‌خواهد چه اسراری را راجع به شما کشف کند. این طرح را روی لباس فرزندتان بدوزید تا درمقابل، کنجکاوی او هم در مورد این حیوان باهوش و ناقلا تحریک شود و از شما سوالاتی درباره روباه بپرسد. شما هم پاسخش را با صبروحوصله بدهید و او را با جهان وحش آشناتر کنید. طرح آن را بادقت بکشید و رنگ‌ها را مانند نمونه به کار برید. سعی کنید چشم‌ها را درنهایت ظرافت گلدوزی کنید تا روباهتان مانند همین عکس حالت کنجکاو به خود بگیرد. طرحی زیبا و جالب از حیوانی دانا و باهوش. حتما آن را امتحان کنید.

پنگوئن زمستانی: مناسب هر لباس زمستانی. اگر به نظرتان لباس‌های زمستانی ضخیم‌اند می‌توانید این طرح را روی تکه پارچه‌ای بدوزید، دورتادورش را برش دهید و سپس آن را روی لباس ضخیم تکه دوزی کنید. طرح را روی پارچه بکشید، خطوط دور را برجسته بدوزید و قسمت‌های رنگی را پرکنید. در این طرح تقریبا تمام رنگ‌ها را باید مانند نمونه به کار ببرید تا پنگوئن‌تان به نمونه اصلی این پرنده گرد و قلنبه شباهت بیشتری پیداکند. پاپیون قرمز روی سرش را هم فراموش نکنید که مایه شیک شدن این موجود پر ناز و اداست.

مرغ تخم طلا: جان می‌دهد برای دستگیره یا پرده آشپزخانه. حتی می‌توانید طرح آن را روی رومیزی میزی که در آشپزخانه قرارداده اید طراحی کنید. یک مرغ بامزه که به‌تازگی تخم گذاشته و چهارچشمی از آن مراقبت می‌کند. می‌توانید آن را روی لباس بچه‌ها هم بدوزید. طرح آن را به دقت روی پارچه بکشید، سپس پارچه را داخل کارگاه گلدوزی قراردهید، پیچ و مهره هایش را سفت کنید و دست به کار شوید. این طرح‌ها را می‌توانید هم با دست بدوزید و هم با چرخ. خطوط دور را چنددور بدوزید تا برجسته شود. برای پرکردن قسمت‌های رنگی دوخت‌هایی فاصله دار داشته باشید تا حالت هاشور داشته باشد و کمرنگ‌تر از خطوط دور به نظر برسد.

ماهی قرمز: طرحی لطیف و دوست‌داشتنی! اگر باله‌ها و دم را همرنگ بدن درآورید خوب نشان داده نمی‌شود و به همین دلیل در اینجا در مقابل رنگ سرخابی بدن، برای دم و باله‌ها سبز انتخاب شده است. قسمت‌های سبزرنگ را می‌توانید خال‌خالی یا مشبک کنید تا نشانگر نازکی این بخش‌ها باشد. گلی زیبا روی سرش قراردهید و چشم و لب‌هایش را درنهایت ظرافت درآورید تا لطافت دخترانه‌اش هویدا شود. روی پارچه شما یک ماهی خانم خوشگل و زیبا مشغول شناکردن است.

ماهیتابه ماهی: حتی دیدنش هم آدم را به هوس می‌اندازد که هرچه زودتر یک ماهی جانانه را در برنامه غذایی‌اش بگنجاند. جای این طرح جالب برروی پیشبند آشپزخانه یا دستگیره‌هایی است که با آن قابلمه‌های داغ را برمی‌دارید.

طرح را به دقت بکشید و به تناسب رنگ‌ها دقت داشته باشید. در شعله آتش از سه رنگ زرد و نارنجی و قرمز استفاده کنید، اما غلبه باید با همان رنگ زرد باشد. ماهیتابه را هم با دو رنگ نخ بدوزید تا سایه روشنش پیدا باشد. دسته پلاستیکی آن را هم به رنگی دیگر بدوزید. این طرح واقعا اشتها‌برانگیز است!

پرنده نغمه خوان: اگر می‌خواهید در زمستان به یاد فصل بهار بیفتید این طرح را گلدوزی کنید. پرنده‌ای کوچک و خوش آب و رنگ که روی شاخه‌ای سرسبز و پرگل نشسته و به خواندن و چهچهه زدن پرداخته است. طرح را مانند نمونه بکشید و بدوزید. سعی کنید داخل برگ‌ها را به همین شکل خال خالی درآورید تا ظرافت آن حفظ شود. این کار مستلزم دقت و حوصله است، اما درعوض به نتیجه‌اش می‌ارزد.

لاک پشت: با لبخندی سرشار از مهربانی چنان نگاهی به شما می‌اندازد که خودبه خود خلع سلاح می‌شوید و دوست دارید هرچه زودتر سرگرم دوختنش شوید. در اینجا دو رنگ سبز و صورتی بیشتر طرح را پوشانده‌اند، اما شما می‌توانید لاک را چندرنگ درست کنید به شرط آن که رنگ‌هایی متناسب به کار ببرید.

موش موشی فسقلی: این هم یک طرح ظریف دیگر برای کودکان. یک موش کوچولو که در زیر نور مهتاب ایستاده و به آسمان پرستاره نگاه می‌کند. می‌توانید آن را روی لباس بچه‌ها درآورید یا برای روبالشی، ملافه یا حتی جلد دفتر آنها استفاده کنید. به شرط این که این بار دفتر را با پارچه جلدکنید و از منگنه برای سفت شدن آن استفاده کنید.

سارا آذرخش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها