بازی‌های ایرانی برای کاربران ایرانی

حدود یک دهه از آغاز تولید بازی‌های رایانه‌ای در ایران می‌گذرد. در این سال‌ها افراد زیادی جذب این حرفه شده و هر کدام به نوبه خود چیزی به آن افزوده‌اند. بسیاری تاب چالش‌های این صنعت را نداشته و خیلی‌های دیگر در پیچ و خم مراحل اداری و گیر و دار برخی از ضوابط نهادهای ذی‌ربط، عطای کار را به لقایش بخشیدند.
کد خبر: ۸۶۵۷۶۶
بازی‌های ایرانی برای کاربران ایرانی

بعضی‌ها مثل شرکت Dead Mage نیز با درک درست از این عرصه به میدان آمدند و روی پای خود ایستادند که در نهایت ثمره‌اش را دیدند.

عده‌ای دیگر به اقتضای نوپایی این عرصه در ایران و ناآشنایی با چگونگی بازاریابی و معرفی بازی‌های خود، مدت‌ها چشم به راه کمک‌های دست‌اندرکاران بودند.

در هر حال، بازیسازی در ایران با تمام فراز و فرودش، امروز ثمره داده است و روز به روز شاهد بلوغ فکری این حرفه در ایران هستیم. بلوغی که شاید بیشتر از توسعه خودآگاهانه، مدیون اتفاقی طلایی باشد.

بازار موبایل به موقع به داد فعالان ایرانی رسید تا با ارائه پلتفرمی ساده و کم‌خرج و در عین حال سودآور، فرصتی جدید برای تعالی این عرصه در ایران فراهم کند.

متاسفانه این معدن طلا از سراسر جهان مورد یورش قرار گرفت و هر چه فرصت‌های مالی آن مشهودتر شد، فرصت بازاریابی و معرفی محصول در آن سخت‌تر.

در چنین برهه‌ای توقع می‌رود فعالان ایرانی با دقت بیشتری محتوا تولید کنند تا در این بازار آشفته بتوانند درآمد قابل توجهی کسب کنند.

این هفته سه اثر از سازندگان ایرانی را انتخاب کرده‌ایم که تمام این بازی‌ها از مارکت‌های ایرانی قابل دانلود است.

یک پرتاپ دقیق انجام دهید

همه ما با ایده کلی این بازی آشنا هستیم و شاید خودمان هم بارها آن را تجربه کرده باشیم. بازی انداختن توپ در لیوان یکی از ساده‌ترین، در عین حال مفرح‌ترین سرگرمی‌هایی است که می‌توان با دوستان تجربه کرد. البته در این بازی با نوع پیچیده‌تر و متنوع‌تری طرف هستیم.

بازی چند مرحله دارد که یک به یک پیچیده‌تر شده و عناصر بیشتری به آن اضافه می‌شود. هدف اصلی در تمام مراحل بازی، رد کردن توپ از موانع و رساندن آن به لیوان است.

آن هم فقط با یک پرتاب. نکته‌ای که حائز توجه است، کیفیت بالای تولید این بازی است. عناصر فیزیک به خوبی در بازی رعایت شده و همه چیز به عهده مهارت و دقت بازیکن است.

بنداز تو لیوان

پلتفرم: اندروید
سازنده: والی گیمز
سبک: تفننی
امتیاز: 8

گرافیک بازی کاملا مینی‌مالیستی، اما با رعایت قواعد تجانس و همنشینی کار شده است. البته با وجود ظاهر زیبای ابتدای بازی، سازندگان باز هم به هواداران خود عنایت داشته و چند پس‌زمینه و موسیقی اضافه برای بازی تهیه کرده‌اند که در آخرین نسخه مورد نقد، همه پس‌زمینه‌ها نیز رایگان شده بود.

این بازی را به تک‌تک مخاطبان عزیز توصیه می‌کنیم. بازی «بنداز تو لیوان» مصداق بارز ترجیح کیفیت به کمیت است.

مکعب دلباخته را راهنمایی کنید

یکی از پررنگ‌ترین مسائلی که در بازار بازی‌های ایران مشاهده می‌شود، فقدان خلاقیت است. اغلب بازی‌ها و ایده‌ها از عناوین خارجی گرفته می‌شوند و همین باعث می‌شود بازی‌ها آن‌طور که شایسته است بومی‌سازی و بهینه‌سازی نشوند و مخاطب ایرانی را از خود برانند.

بازی سیبیلوی رمانتیک از آن عناوینی است که دل به دریا زده و سعی کرده با پیاده‌سازی یک سبک معمایی منحصربه‌فرد، بازیکن را درگیر خود کند.

بازیکن در این بازی، نقش یک مکعب دلباخته را دارد که برای رسیدن به دلبرش باید از فراز و نشیب‌های مکعب‌های بی‌روح بگذرد که آدم را یاد مصائب ازدواج و تشکیل خانواده می‌اندازد!

رسیدن به مراد دل در این بازی معمولا از دو راه انجام می‌شود، یا از طریق حرکت در راستای مکعب‌هاست یا فاصله گرفتن از آنها.

حرکت با نگهداشتن انگشت روی نیمه چپ و راست تصویر انجام شده و با ضربه زدن همزمان با حرکت روی نقطه مقابل می‌توانید بپرید.

سیبیلوی رمانتیک

پلتفرم: اندروید
سازنده: بهکام استودیو
سبک: تفننی
امتیاز: 8

برای ورود به مکعب‌های قرمز رنگ درون بازی، باید در کنار آنها از دکمه مناسب استفاده کنید تا سیبیلوی عاشق ما با ایجاد یک مکعب مشابه، به مسیر آنها راه پیدا کند.

سازندگان با همین فرمول ساده توانسته‌اند گیم‌پلی جذاب با مراحل متنوعی را خلق کنند. گرافیک بازی واقعا چشم‌نواز است و در طراحی آن از رنگ‌های شاد در کنار کاراکترپردازی ساده، اما دوست‌داشتنی استفاده شده است.

ظاهر بازی، هم مخاطبان کم‌سن و سال‌تر را جذب خود خواهد کرد، هم بزرگسالان را. سیبیلوی عاشق یکی از معدود نمونه‌ها در بازی‌های ایرانی است که پا را از عرصه اکشن و زد و خورد بیرون گذاشته و سعی کرده محتوای فقط فکری ارائه کند و از این حیث باید آن را مورد مبارکی دانست.

هفت‌خوان رستم را طی کنید

گروه دیفکتیو پیکسل تابه حال اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زیادی را برای پلتفرم اندروید منتشر کرده است. «رستم: نبرد مازندران» از تازه‌ترین آثار این شرکت است که در سبک اکشن تولید شده است.

این بازی که از نظر ظاهری شباهت زیادی با بازی «پروانه» دارد، بازیکنان را در نقش رستم قرار داده و داستان هفت‌خوان او را روایت می‌کند.

با سفر در سرزمین مازندران و رویارویی با دشمنان ایران زمین، به آیتم‌ها و سلاح جدید دست پیدا خواهید کرد که پیشروی در آن را ساده‌تر خواهد کرد.

همچنین راه‌های مخفی و آیتم‌های ویژه نیز در بازی وجود دارد که به آن جذابیت بیشتری می‌بخشد.

از کاستی‌های بازی می‌توان به تصنعی بودن بعضی انیمیشن‌ها اشاره کرد که با توجه به پلتفرم این بازی قابل چشمپوشی است.

از سوی دیگر، این بازی تنوع لازم را برای قشر بزرگسال ندارد، اما خواهد توانست مخاطبان کم‌سن و سال‌تر را راضی کند.

رستم: نبرد مازندران

پلتفرم: اندروید
سازنده: Defective Pixel Game
سبک: اکشن
امتیاز: 6.5

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها