چشم‌ها دریچه‌ای است که می‌تواند بسیاری از حقایق را درباره سلامت جسم و جان آدمی نشان دهد ولی در این میان، ناخن‌ها هم بخش مهمی از شاخص سلامتی به شمار می‌روند. تنها محکم و سلامت بودن ناخن‌ها معیارهای مهمی نیست و ظاهر نامناسب آن هم می‌تواند علامتی از وجود برخی بیماری‌ها در بدن باشد.
کد خبر: ۸۶۴۷۲۶
ناخن‌هایی که درد را فریاد می‌زنند

این‌بار بهتر است با دقت بیشتری به ناخن‌هایتان نگاه کنید زیرا آنها حرف‌های ناگفته زیادی دارند که می‌تواند سلامت شما را در پی داشته باشد. این عضو از بدن، از نظر بسیاری از افراد به‌ویژه خانم‌ها نقش زیادی در حفظ زیبایی دارد و علاوه بر این که باید نسبت به سلامت آنها حساس باشید، باید به پیغام‌هایی که از این طریق به شما منتقل می‌کند هوشیار باشید و به موقع این پیام‌ها را متوجه شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

زردی ناخن‌ها: به طور طبیعی با بالا رفتن سن، ناخن‌ها زرد می‌شود ولی بعضی مواقع به دلیل استفاده از لاک ناخن یا ناخن‌های مصنوعی، رنگ آن به مرور زرد می‌شود. اگر جزو کسانی هستید که مرتب لاک می‌زنید یا از ناخن مصنوعی استفاده می‌کنید، بهتر است در فواصل زمانی، به ناخن‌ها استراحت دهید تا مجال ترمیم داشته باشند. از سوی دیگر، سیگار کشیدن هم می‌تواند لک شدن و زردی ناخن‌ها را به دنبال داشته باشد.

ناخن‌های خشک، شکننده و ترک‌خورده: این مشکل بسیار شایعی است و بسیاری از افراد با آن دست به گریبان‌اند. نرمی و شکنندگی ناخن‌ها به دلیل خشکی سطح آن ایجاد می‌شود. شنا کردن بیش از حد، استفاده زیاد از مواد پاک‌کننده لاک ناخن، استفاده مکرر از مواد شوینده بدون دستکش، قرار گرفتن در محیط‌های خشک و کم‌رطوبت، دست زدن به مواد شیمیایی و بالا رفتن سن باعث خشک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. شکننده بودن ناخن‌ها یکی از علل کم‌کاری تیروئید است و با مشاهده چنین حالتی باید با پزشک مشورت کنید تا با آزمایش از سلامت شما اطمینان حاصل کند.

ترک‌خوردن ناخن‌ها را بهتر است با ماساژ نوعی لوسیون مرطوب‌کننده برطرف کنید. ناخن‌ها هم مانند پوست قدرت جذب بالایی دارند و این مواد مرطوب‌کننده می‌تواند خشکی آن را از بین ببرد. مصرف مکمل «بیوتین» نیز می‌تواند باعث حفظ سلامت ناخن‌ها شود.

برجسته شدن ناخن‌ها: این حالت زمانی رخ می‌دهد که انتهای ناخن متورم شده و ظاهر آن منحنی و گرد ‌شود. چنین حالتی از ناخن‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری کبدی یا کلیوی باشد. البته این تنها یک نشانه است و برای اطمینان بیشتر باید با پزشک مشورت کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

لکه‌های سفید روی ناخن: بسیاری از افراد بر این باورند که لکه‌های سفید روی ناخن به دلیل کمبود کلسیم در بدن است اما در واقع علت چیز دیگری است. این لکه‌ها اهمیت چندانی ندارد و اغلب به دلیل فشار یا آسیب وارده به بافت ناخن ایجاد می‌شود.

خطوط افقی روی ناخن: وجود خطوط افقی روی سطح ناخن به دلیل فشار یا آسیب وارده به ناخن یا وجود یک بیماری سخت است. زمانی که بدن در حال مبارزه با یک بیماری است، تمام انرژی خود را برای این کار مهم صرف می‌کند و حتی رشد ناخن‌ها هم متوقف می‌شود. این خطوط افقی همچنین ممکن است به دنبال حساسیت‌های دارویی به عنوان مثال حساسیت به مواد شیمیایی رخ دهد.

خطوط عمودی روی ناخن: بروز خطوط عمودی روی ناخن نشانه معمول بالا رفتن سن است. این خطوط درست مانند شکل‌گیری خطوط چین و چروک روی پوست صورت است.

ناخن جویدن: جویدن ناخن یکی از عادات معمول در بسیاری از افراد به شمار می‌رود، ولی زمانی که این حالت شدید باشد و همراه با جویدن مداوم ناخن و پوست اطراف آن باشد، می‌تواند علامت ابتلا به اختلال وسواس فکری عملی باشد. گاهی مصرف برخی داروهای روانپزشکی برای درمان ناخن جویدن مورد نیاز است. استفاده از ترکیبی با طعم تلخ روی ناخن‌ها می‌تواند مانع از جویدن آنها شود.

ناخن‌های قاشقی: ناخن‌ها زمانی که بسیار نازک می‌شوند، حالت مقعر به خود می‌گیرند و یکی از علائم کم‌خونی فقر آهن است. رنگ‌پریدگی ناخن‌ها از دیگر نشانه‌های کم‌خونی فقر آهن محسوب می‌شود و گاه با مصرف مکمل‌های آهن این حالت درمان می‌شود.

فرورفتگی سطح ناخن‌ها: شاید دیده باشید که روی سطح ناخن فرورفتگی‌هایی ایجاد می‌شود؛ به گفته پزشکان، این می‌تواند علامت ابتلا به بیماری پسوریازیس باشد.

خطوط تیره یا رشد دردناک ناخن‌ها:‌ در صورتی که روی ناخن‌ها شاهد تغییر رنگ سطح ناخن و تیره شدن آن هستید یا رشد آنها دردناک شده، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. سرطان ملانومایی که از ناخن‌ها شروع می‌شود بسیار خطرناک است و گاه باعث بروز رگه‌های تیره یا سیاه روی ناخن می‌شود. از آنجایی که این نوع ملانوما بیشتر در نژادهای آسیایی، اسپانیایی و سیاهپوستان به چشم می‌خورد، باید نشانه‌های آن را جدی گرفت و در همان مراحل اولیه به پزشک مراجعه کرد تا مانع از پیشرفت بیماری شوید.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها