گردشگران خارجی درباره ما چه می گویند؟

5 نکته درباره ایران که نـمی‌دانستید

تصویر ایران از نگاه گردشگران خارجی، برای مدیران گردشگری کشور حتما کاربردی است. از این حیث که از این تصاویر الهام بگیرند و با رفع نقایص به فکر جذب گردشگران بیشتر باشند. برای مخاطبان عادی هم این نوع توصیف‌ها همیشه جذابیت‌های خاص خود را دارد. در ادامه یکی از متونی را که یک سایت گردشگری خارجی درباره ایران نوشته است، می‌خوانید؛ متنی که احتمالا بعضی نکاتش سبب حیرت و شاید خنده شما شود.
کد خبر: ۸۶۴۱۳۸

از ورزش‌های خیابانی گرفته تا غذاهای اختصاصی و عملیات جراحی بینی، ایران رازهایی دارد که احتمالا تاکنون آنها را نمی‌دانستید. می‌دانید که در سایه توافق هسته‌ای سفر به ایران راحت‌تر و وسوسه‌کننده‌تر هم شده است. با وجود برخی سوءتفاهم‌ها، ایران چیزهای زیادی برای پیشنهاد به گردشگران دارد. برای پرتوافکنی به این موضوع، بعضی جزئیات مهم درباره یکی از بزرگ‌ترین کشورهای خاورمیانه را برایتان فراهم آورده‌ایم، جزئیاتی که احتمالا بعضی از آنها را
تا حالا نمی‌دانستید.

ادب ایرانی : اگر در ایران برای رفتن به جایی تاکسی بگیرید، موقع کرایه دادن، راننده چند بار تلاش می‌کند، پول شما را نگیرد. موقع خرید هم معمولا اتفاق مشابهی می‌افتد. تعجب می‌کنید؟ رسم دیرین «تعارف» در میان ایرانی‌ها تبدیل به یک اتیکت رفتاری شده است. البته تعارف به این معنا نیست که واقعا چیزی را رایگان به شما بدهند، این گوشه‌ای از تمدن و ادب ایرانی‌هاست و شما هم باید مثل خود آنها رفتار کنید. تعارف به این معناست که شما از منافع خودتان برای ادای احترام به دیگری صرف‌نظر می‌کنید. این رفتار برای بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی هم قابل تعمیم است. مثلا وقتی شما را به شام دعوت می‌کنند، قاعده‌اش این است که دفعه اول رد کنید. با ادامه اصرار میزبان، باز هم باید درخواست او را رد کنید. نگران نباشید شما دارید آداب تعارف را به جا می‌آورید. قرار هم نیست تا ابد به این کار ادامه بدهید، عدد سه معمولا فرصت خوبی برای به توافق رسیدن است. بعد از سه بار تعارف می‌توانید دعوت را قبول کنید.

مراقب رفتار خود باشید: اگر به خانه یک خانواده ایرانی برای شام دعوت شدید، مطمئن باشید آنجا بهترین غذاهای ایران را خواهید خورد. برای این‌که یک مهمان خوب باشید، نکاتی هست که باید رعایت کنید؛ اول این‌که انتظار میز نداشته باشید. اغلب خانواده‌های ایرانی غذایشان را دور یک سفره و روی زمین می‌خورند. حواستان هم باشد با دست راست غذا بخورید. دوم این‌که یادتان باشد در معرض پیشنهاد متعدد برای خوردن و آشامیدن خواهید بود. بعد از یکی دوبار رد درخواست به خاطر تعارف، سعی کنید از هر چیزی که در سفره هست، قدری میل کنید. بله، آخر کار احتمالا از حجم زیاد غذا منفجر می‌شوید، چاره‌ای نیست. ایرانی‌ها معمولا علاقه دارند بیش از ظرفیت خوردن مهمانان برای آنها غذا تهیه کنند. پیشنهاد ما این است که نهایتا چیزی در بشقاب خود باقی بگذارید، تا میزبان مطمئن شود به حد کافی غذا خورده‌اید. اگر غذای خود را تمام کنید، آنها حتما غذای بیشتری به شما تعارف می‌کنند.

ترک عادت موجب مرض است: با وجود این‌که واحد پول ایرانی‌ها ریال است، خیلی زود متوجه می‌شوید که همه جا به تومان از شما پول می‌خواهند. نگران نباشید، قرار نیست دوباره برای چنج پول به صرافی‌ها بروید. تومان واحد پول قدیمی ایرانیان است و بیش از 70 سال پیش با نرخ یک به 10 به ریال تبدیل شده است. اگر کسی به تومان از شما پول خواست، تمام کاری که باید بکنید، این است که رقمی را که می‌شنوید ضرب در 10 کنید و به طرف مقابل بدهید. یعنی اگر 50 هزار تومان خواستند، شما باید یک تراول چک 500 هزار ریالی به آنها بدهید.

جراحی بینی را آنها اختراع نکرده‌اند، اما در آن اول هستند: باور کنید یا نه، ایرانیان به نسبت جمعیت خود بالاترین نرخ عمل جراحی بینی را در دنیا دارند. به طور سنتی زیبایی صورت در میان ایرانیان بیش از تناسب اندام اهمیت دارد و به همین دلیل زیبایی بینی خصوصا در میان زنان ایرانی اهمیت بالایی پیدا کرده است. از آن گذشته در میان ایرانیان عمل جراحی بینی نوعا نشانه تمول و وضعیت اجتماعی خوب هم هست. در واقع عمل بینی این‌قدر مهم است که خیلی‌ها تا مدت‌ها بعد از عمل، بانداژ را از روی بینی‌شان برنمی‌دارند تا به همه بگویند این کار مهم را انجام داده‌اند. جالب است بدانید که بعضی‌ها حتی تقلبی‌اش را روی بینی خود می‌چسبانند. یک دلیل این موضوع شاید این باشد که ایران کشور جوانی است. با تاریخی که به ده هزار سال قبل برمی‌گردد، ایرانی‌ها یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان را دارند. با این حال ولی جمعیت این کشور سن و سال چندانی ندارد. طبق آمارها، بیش از 60 درصد ایرانیان جوان هستند.

ایران فقط تپه‌های شن و ماسه نیست: اگر فکر می‌کنید ایران کشور صحراها و بیابان‌هاست، سخت در اشتباهید. نه تنها این کشور چند قله مرتفع دارد، باید بدانید که در فاصله دو سه ساعته تهران، شما چند پیست اسکی پیدا می‌کنید. دو پیست مهم اسکی، شمشک و دیزین هستند. دیزین بزرگ‌ترین پیست ایران است و ارتفاع آن حتی از مرتفع‌ترین پیست اسکی اروپا هم بیشتر است. شمشک ارتفاع کمتری دارد، اما وضعیت فیزیکی آن برای اسکی هیجان‌انگیزتر است. این پیست‌ها شاید به اندازه پیست‌های اروپا مدرن و با امکانات نباشند، اما این را در نظر داشته باشید به همان نسبت خلوت‌تر هم هستند.

momondo.com

مترجم: حامد اصغرنژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها